Statele membre nu pot impune conducătorilor auto obligația de a prezenta vreun formular care să ateste activitățile lor în afara vehiculului, deci oamenii legii nu pot solicita soferilor documente care să dovedească faptul că odihna lor săptămânală regulată înainte de inspecția rutieră nu a fost petrecută în vehicul, a declarat Adina Vălean, Comisarul european pentru Transporturi intr-un interviu exclusiv pentru revista Tranzit. Întrebată de stadiul studiului de impact asupra obligației de întoarcere a camioanelor, Adina Vălean a precizat că analiza este încă în desfășurare, însă este gata cel privind impactul restricțiilor de cabotaj asupra transportului combinat. Toate detaliile despre modul de funcționare al Pachetului Mobilitate 1 le aveți mai jos în interviul exclusiv.
Tranzit: Pe 20 august, a intrat în vigoare o parte a Pachetului Mobilitate cu noi reguli pentru sectorul european de transport rutier. Care sunt principalele prevederi și cum afectează ele companiile și lucrătorii în domeniu?
Adina Valean: Noile reguli, aplicate, vor duce la îmbunătățirea condițiilor de lucru pentru șoferi, mai ales dacă ne referim la cei care fac operațiuni internaționale, pe distanțe lungi. De exemplu, șoferii au posibilitatea să se întoarcă acasă, fie la locul de reședință, fie la centrul operațional al angajatorului cel puțin o dată la 4 săptămâni. Șoferii au, de asemenea, posibilitatea să își ajusteze în mod excepțional timpul de conducere săptămânal pentru a face față traficului neașteptat sau altor circumstanțe.
Pachetul oferă și bază legală pentru stabilirea standardelor UE în ceea ce privește zonele de parcare sigure pentru șoferii de camioane.
Înainte de criza coronavirus, s-a pus de multe ori problema creșterii atractivității sectorului care avea deficit de personal. Condițiile mai bune de lucru, fără îndoială, au un impact pozitiv și în această privință.
Tranzit: Cum trebuie înțeleasă și aplicată obligația de întoarcere a șoferului „acasă”? Care sunt obligațiile și drepturile respective angajatorului și ale șoferului?
Adina Valean: Angajatorul este obligat să ofere șoferului posibilitatea de a se întoarce fie la reședința sa, fie la sediul firmei, printr-o planificare adecvată.
În ceea ce privește locul concret de odihnă, acesta este la latitudinea șoferului și nu impune angajatorului și nici conducătorului auto să ofere vreo dovadă specială. Bineînțeles, nu putem obliga oamenii să fie într-un anume loc, la un anumit termen. Ideea prevederii e să ofere șoferului un drept, nu să fie o constrângere.
De exemplu, să zicem că avem un șofer polonez care locuiește în Slovacia și este angajat la o companie înregistrată în Polonia. El efectuează operațiuni de transport între Franța și Spania. Angajatorul trebuie să ofere posibilitatea șoferului să se întoarcă fie la locul de reședință (Slovacia), fie la centrul operațional al companiei (Polonia) în mod regulat. Cu toate acestea, șoferul poate informa angajatorul cu privire la decizia sa de a profita de o pauză pentru a merge în alt loc, de exemplu sudul Italiei pentru vacanță. După pauză, șoferul va merge direct de la locul în care s-a odihnit, în Italia, la locul unde va relua munca (Spania sau Franța).
Tranzit: Cine ar trebui să plătească costurile de călătorie pentru această revenire acasă sau la sediul firmei?
Adina Valean: Dacă un șofer își încheie perioada de lucru în unul dintre cele două locuri menționate pentru întoarcere sau în vecinătatea unuia dintre aceste locuri, atunci nu există costuri suplimentare de călătorie pentru angajator.
În cazul în care perioada de lucru care precedă întoarcerea la unul dintre cele două locuri se termină într-un loc îndepărtat de locul de întoarcere ales, atunci este obligația angajatorului de a organiza întoarcerea șoferilor. Aceasta include și responsabilitatea financiară pentru acoperirea costurilor de călătorie.
Atunci când un șofer decide să nu beneficieze de oferta angajatorului de a se întoarce la locul de reședință sau la sediul firmei și decide să-și petreacă perioada de odihnă într-un alt loc, atunci orice costuri de călătorie către și de la acest loc vor fi acoperite de șofer.
Aceleași principii se aplică și șoferilor care au un loc de reședință într-o țară terță și sunt angajați la o companie din UE.
Tranzit: Ce dovezi ar trebui să prezinte un șofer unui controlor pentru a dovedi că nu a petrecut odihna săptămânală regulată în camion, ci într-o cazare adecvată?
Adina Valean: Legislația europeană specifică faptul că statele membre nu pot impune conducătorilor auto obligația de a prezenta niciun formular care să ateste activitățile lor în afara vehiculului.
Aceasta acoperă, de asemenea, odihna săptămânală regulată luată în afara vehiculului.
Astfel, oamenii legii nu pot solicita de la conducătorii auto documente care să dovedească faptul că odihna lor săptămânală regulată înainte de inspecția rutieră nu a fost petrecută în vehicul.
Șoferii sau angajatorii pot fi amendați doar pentru nerespectarea interdicției de a lua pauza de săptămânală obișnuită în vehicul atunci când aceștia sau angajații lor sunt prinși odihnindu-se săptămânal în interiorul vehiculului în momentul controlului.
Tranzit: Care sunt circumstanțele excepționale când șoferul poate depăși timpul de conducere zilnic și săptămânal? Cum se procedează în astfel de circumstanțe excepționale?
Adina Valean: Depășirea timpilor de conducere zilnici și / sau săptămânali este acceptată exclusiv pentru a permite vehiculului să ajungă la un loc de oprire adecvat și în măsura necesară pentru a asigura siguranța persoanelor, a vehiculelor sau a încărcăturii acestuia, sau în circumstanțe excepționale în cazurile în care un conducător auto trebuie să ajungă la locul de reședință sau la sediul angajatorului pentru a lua o perioadă de repaus săptămânal sau o perioadă de repaus săptămânal regulat.
Aceste două noi derogări pot fi folosite atunci când, din cauza unor circumstanțe neprevăzute, independente de voința lui sau a operatorului (condiții meteorologice, aglomerație, întârzieri la punctele de încărcare / descărcare etc.), nu poate ajunge la unul dintre locurile indicate mai sus pentru repaosul săptămânal fără a încălca regulile privind odihna zilnică sau săptămânală.
Sectorul trebuie să aibă claritate cu privire la modul de respectare a noilor prevederi în diverse situații.
Prin urmare, serviciile Comisiei au pregătit un prim set de întrebări și răspunsuri, care abordează cele mai presante chestiuni de implementare ridicate de sector până acum.
Întrebările și răspunsurile includ exemple concrete și vor fi completate treptat.
Documentul cu întrebări și răspunsuri ar trebui să servească drept ghid pentru sector, autoritățile de executare și toți actorii din lanțul operațiunilor de transport, pentru a asigura conformitatea cu normele în vigoare.
Vom urmări îndeaproape aplicarea regulilor și vom continua să lucrăm cu sectorul și autoritățile responsabile pentru a asigura implementarea consecventă a normelor în vigoare.
Tranzit: Ce ne puteți spune despre celelalte reguli din Pachetul de Mobilitate 1 și de studiile comandate de către Comisie ?
Celălalt lot de reguli din Pachetul Mobilitate 1, care vizează asigurarea unei concurențe loiale între operatori, se va aplica de la începutul anului 2022. Acest lucru va oferi operatorilor timp pentru a se adapta la noile cerințe privind înființarea companiilor de transport rutier, cabotaj și detașarea șoferilor.
Comisia a comandat două studii pentru a evalua efectele preconizate a două dispoziții introduse de Consiliu și Parlament: obligația de întoarcere a camioanelor și restricțiile impuse operațiunilor de transport combinat. Pentru Comisie, este esențial ca aceste noi reguli să nu contravină prevederilor Pactului Ecologic European, Green Deal, și funcționării pieței unice.
Studiul privind impactul restricțiilor de cabotaj asupra transportului combinat (CT) a fost finalizat și analizăm rezultatele acestuia. Studiul va sta la baza acțiuni viitoare, inclusiv pentru o posibilă modificare a Directivei privind transportul combinat.
Analiza impactului întoarcerii camionului, de interes maxim pentru unele țări din Uniune, este încă în desfășurare. Acest studiu va analiza în special impactul în termeni de emisii și impactul asupra modelelor de afaceri. Pe baza rezultatului studiului, Comisia poate propune, de asemenea, noi măsuri.
Foto: digi24.ro
Comparativ cu ce s-a votat la începutul lunii iulie, propunerile inițiale privitoare la întoarcerea șoferului, inclusiv cele referitoare la cabotaj și întoarcerea camionului, erau mult diferite. Iar acest lucru ar putea reprezenta un argument pentru contestarea acestor amendamente la Curtea Europeană de Justiție.
Pe de altă parte, întoarcerea șoferului este o obligație a companiei, ceea ce înseamnă că verificările ar trebui efectuate la nivel de firmă, nu la nivel de șofer/camion, consideră avocatul belgian Frederick Vanden Bogaerde, un specialist permanent în cadrul conferințelor noastre. „Singurul lucru de care mă tem este legat de faptul că organismele de control belgiene și franceze vor încerca să facă efectiv asta, controlul la nivel de șofer. Nu cred că este corect, trebuie să controlezi compania, deoarece este o obligație a companiei“, a mai spus avocatul, care a anunțat deja că va reprezenta trei asociații belgiene într-un proces la Curtea Europeană de Justiție.
Citește și: Belgia atacă Pachetul Mobilitate 1 la Curtea Europeană de Justiție. Când va începe procesul
La fel ca în cazul cabotajului și a întoarcerii camionului, nici în cazul șoferilor prevederile votate în plenul Parlamentului European nu mai sunt cele inițiale. Dacă raportorul olandez Wim van de Camp, care între timp nici nu mai face parte din Parlament, dorea ca șoferul să se întoarcă acolo unde dorește sau acolo unde locuiește cu familia, acum el trebuie să rămână la centrul operațional al angajatorului sau în țara de reședință. „Întreprinderile de transport organizează activitatea conducătorilor auto în așa fel încât aceștia să poată petrece la domiciliu sau într-un alt loc ales de ei cel puțin o perioadă de repaus săptămânal normală sau o perioadă de repaus săptămânal de mai mult de 45 de ore luată în compensație pentru o perioadă de repaus săptămânal redusă, înainte de terminarea fiecărei perioade de patru săptămâni consecutive“. În plus, propunerea inițială a Comisiei era ca șoferul să se întoarcă „în fiecare perioadă de trei săptămâni consecutive“, iar acum trebuie să se întoarcă la fiecare trei sau patru săptămâni consecutive. O altă prevedere favorabilă Germaniei, ai căror șoferi pot efectua curse mai lungi.
Despre obligația întoarcerii șoferului la centrul operațional al angajatorului, Frederick Vanden Bogaerde spune că această ultimă prevedere este discriminatorie pentru șofer. „Așa cum am mai spus, problema principală cu această întoarcere obligatorie a șoferului este dacă tu, ca și companie, îi poți da posibilitatea întoarcerii și atunci el poate alege, sau dacă îl obligi să se întoarcă lunar și să verifici că s-a dus acasă la fiecare lună. Aceasta este problema cu interpretarea acestei prevederi din Pachet, lucru care mai devreme sau mai târziu va genera discuții.“
În ceea ce privește prevederile sociale, așa cum, de exemplu, este plata salariului minim (Regulamentul Roma I), avocatul belgian a explicat faptul că acestea vor genera probleme birocratice mari pentru companiile de mici dimensiuni, care vor ajunge să fie amendate pentru că nu își vor face calculele corespunzător. „Va fi un coșmar!“, a decretat specialistul în transporturi. De altfel, toate prevederile vor putea fi respectate mult mai ușor de către companiile mari, în timp ce firmele mai mici se vor descurca mai greu. Acesta a mai oferit drept exemplu munca administrativă, una destul de mare. În timp ce companiile mari au deja birouri și departamente care se vor putea ocupa de aceste lucruri, companiile mici vor avea „dureri de cap“.
Pauza, un drept îngrădit!
Frederick Vanden Bogaerde a mai spus că „Pauza“ este definită ca perioada în care șoferul își poate folosi timpul așa cum dorește, iar dacă acesta dorește să rămână în țara în care l-a prins pauza trebuie să i se acorde acest drept. „Poate are o iubită, de exemplu, sau niște prieteni la care poate sta peste weekend și astfel nu ar trebui să fie obligat să se întoarcă în țara de reședință. În opinia mea vor fi multe probleme de interpretare și sper ca CE, așa cum a mai făcut și pe alte aspecte, va lua notă și va cere explicații.“ În plus, dacă privim explicit situația din Belgia și Franța, în prezent nu există o legislație prin care șoferii să poată fi amendați în cadrul controalelor din teren. Deci, momentan, respectarea prevederii întoarcerii șoferilor nu poate fi penalizată, însă acest lucru s-ar putea schimba în următoarele săptămâni sau luni, în cazul Belgiei, care are o situație politică mai complicată la momentul de față și este de așteptat să reacționeze mai târziu. Asta nu înseamnă că nu vor exista controale, ba chiar mai intense ca până acum, a mai avertizat avocatul.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit