Maersk avertizează cu privire la un deficit din ce în ce mai mare de containere și timpi mari de întârziere, uneori de până la 14 zile în traficul maritim pe relația cu China. Mass-media chineză crede că exporturile derulate pentru Crăciun vor avea de suferit. Motivul este legat inclusiv de apariția unor noi focare de COVID-19.
Este vorba de provincia Guangdong, principalul pilon pentru comerț și producție, acolo unde sunt localizate porturile Yantian, Shekou și Nansha. „Continuăm să monitorizăm situația îndeaproape și facem tot posibilul pentru a atenua cât mai mult posibil impactul asupra lanțului de aprovizionare“, a comunicat Maersk către partenerii săi. Armatorul a pus în aplicare un plan de urgență în urma căruia mai multe nave nu vor mai face escală în porturile Yantian și Shekou pentru a menține programul stabilit.
Citește și: MAERSK se așteaptă la un an profitabil în contextul cererii ridicate de containere
Potrivit Maersk, Terminalul internațional de containere din portul Yantian (YICT) este încă congestionat în urma închiderii de la final lunii mai pe fondul unor cazuri de infectare cu COVID-19. Autoritățile locale au efectuat măsuri continue de dezinfecție și carantină pentru a preveni răspândirea virusului. „Săptămâna viitoare (n.r. – 14-20.06.21) ne așteptăm la o supraîncărcare susținută a terminalului și la întârzieri de peste 14 zile”, a punctat compania. În partea de est a terminalului, productivitatea este la 30% din nivelul normal și toate operațiunile din partea de vest au fost suspendate până la o nouă notificare. Terminalul nu mai acceptă să încarce containere de export decât cu trei zile înainte de sosirea navei și numai dacă terminalul a confirmat rezervarea agentului.
Potrivit cotidianului chinez în limba engleză „Global Times“, companiile de retail și logistică trebuie să se pregătească pentru timpi de așteptare mai lungi și provocări mai mari atunci când expediază mărfuri.
Portul Yantian este responsabil pentru mai mult de o treime din comerțul exterior din Guangdong și un sfert din comerțul Chinei cu SUA. Multe încărcături ar fi trebuit să se mute în porturile învecinate, iar întârzierile pot dura și cinci zile până la livrarea finală a unui container. Analiștii cotidianului se tem că astfel va fi afectat sezonul de export pentru Crăciun, care se derulează între august și septembrie.
După blocajul canalului Suez de la finalul lunii martie, începutul lunii aprilie, transportul maritim traversează o nouă provocare, de data aceasta în China, după ce portul Yantian din Shenzen a fost închis pentru 50 de ore, urmând a fi deschis joi, 27 mai. Motivul întreruperii temporare a activității este legat de descoperirea mai multor cazuri de coronavirus în port.
Potrivit unui articol publicat marți pe platforma de WeChat de către companie, portul Yantian a suspendat intrarea containerelor grele de export de marți până joi, însă ridicarea containerelor de import și a celor goale funcționează normal. Deși portul va fi deschis din 27 mai, operațiunile pentru containerele grele de export vor fi reluate din data de vineri, 28 mai, până la 3 iunie, a mai spus administrația portului chinez. Decizia a fost luată pe fondul întârzierilor foarte mari ale vapoarelor, care au dus la blocarea șantierului de containere, aglomerația din jurul portului fiind la cote ridicate. Totodată, măsurile restrictive privind virusul COVID-19 au reînceput să fie aplicate după ce au fost descoperite recent cinci cazuri de infectare în rândul angajaților săi, ceea ce a dus la alte întârzieri operaționale.
Citește și: Hapag-Lloyd: criza containerelor va dura cel puțin până la finalul anului
„În prima săptămână după redeschiderea portului va intra în vigoare și o nouă regulă, conform căreia containerele nu vor mai putea fi livrate în port mai devreme, ci doar cu maxim patru zile înainte de plecarea navei. Impactul pe termen scurt și mediu se va acumula în perioada următoare la problemele deja existente în piață – lipsa containerelor, a spațiului și incidentul din Canalul Suez. Vom monitoriza atent situația și vom anunța direct toți clienții impactați“, a declarat Fabiola Nica, Marketing Manager IB Cargo.
Portul Yantian este un port hub din sudul Chinei, al treilea ca mărime din lume, dominat de rute internaționale. Aproape 100 de rute sunt realizate în fiecare săptămână, din care 60% sunt către țări europene și SUA. Portul gestionează peste 27,74 milioane TEU/an.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit