Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Șoferii profesioniști propun mai multe măsuri „imediate“ pentru ca numărul atacurilor și furturilor de marfă din parcările europene să fie diminuat. Cele mai importante și care trebuiesc luate rapid sunt iluminatul obligatoriu și supravegherea video.

Adriana Mureșan, șofer și membru fondator al asociației „Voluntari în Europa“, inițiatoarea petiției online intitulată „Opriți asasinatele șoferilor în parcări!“, a explicat, în videoconferința Tranzit – „Șoferii, singuri în fața hoților și migranților!“, faptul că în solicitarea adresată Parlamentului European șoferii au făcut referire la două instrumente legale: Tratatul de la Lisabona și Regulamentul 885/2013, de completare a Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind STI în ceea ce privește furnizarea de servicii de informații referitoare la locuri de parcare sigure și securizate pentru camioane și vehicule comerciale.

Tratatul garantează integritatea și siguranța cetățenilor europeni, precum și a bunurilor lor pe întreg teritoriul UE. Deci din start vorbim de niște drepturi recunoscute la nivel de state membre și de garanția pe care UE ne-o dă nouă, șoferilor, privind asigurarea integrității noastră fizice și materiale“, a spus Adriana Mureșan.

Citește și – Ilie Matei: Franța încurajează tâlhăriile! 100.000 de șoferi cu contracte la firme românești sunt expuși pericolului – video

Cel de-al doilea instrument la care a făcut referire șoferița româncă a fost Regulamentul 885/2013, privind locurile de parcare sigure și securizate. În opinia sa, la ora actuală regulamentul este destul de vag și nu obligă statele membre la crearea unor astfel de spații, ci doar la semnalizarea și standardizarea lor, acolo unde acestea există. „Trebuie introduse noi articole care să oblige la crearea unor spații sigure“, a mai spus Adriana Mureșan.

Fără vehicule care nu sunt de transport greu

Însă ca o primă reacție la problema uciderii șoferului român Mihai Spătaru, Comisia și Parlamentul European trebuie să aducă iluminatul public în toate parcările de camioane, pentru a încuraja reacțiile de ajutor ale șoferilor în cazul unui atac, în același timp pentru a descuraja bandele de hoți. A doua soluție propusă de șoferi este implementarea unui sistem de supraveghere video care să înregistreze doar în momentul în care în parcare intră un vehicul din altă categorie decât transport marfă. „Astfel se poate frâna un pic această epidemie de atacuri, victime și furturi de marfă“, a fost de părere Adriana Mureșan.

În videoconferință a intrat și un alt șofer, Gabriel Popescu, reprezentantul unei alte comunități virtuale de șoferi, care a susținut că noile prevederi privind întoarcerea șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni, deoarece nu puține sunt cazurile când aceștia sunt epuizați după perioade foarte lungi de lucru, iar faptul că stau pe Comunitate îi expune și mai mult pericolului de a fi atacați.

Presiunea pe șoferi, din ce în ce mai mare

Cu referire la munca epuizantă și la pericol, Adriana Mureșan a adus în discuție și numărul de decese în creștere în rândul șoferilor tineri, cu vârste de la 30 de ani în sus. Asta pentru că, a spus ea, tarifele de transport au ajuns la un prag minim, iar pentru a fi competitivi, transportatorii și expeditorii se bat pe timpul de livrare. Și nu, nu vorbim de automotive sau temperatură controlată, ci mărfuri din categoria de larg consum pentru care conceptul „Just in Time“ a ajuns să fie un factor decisiv.

Asta înseamnă că șofer nu are controlul unei parcări, nu mai poate decide unde să se oprească, ci trebuie să conducă până la ultimul minut de program deoarece trebuie să livreze într-un anumit interval. Firmele deja concurează pe timpul de livrare, nu mai pot reduce prețurile“.

În plus, odihna insuficientă cauzată de stresul că poți fi atacat în cabină poate duce la accidente cu urmări grave în trafic, ținând cont de mărimea și tonajul camioanelor, șoferii fiind în pericol de infarct la volan. „Este vorba de siguranța tuturor, nu doar a noastră!“, a conchis Adriana Mureșan.

Cel puțin 100.000 de șoferi angajați pe contracte românești sunt expuși riscurilor privind siguranța pe drumurile și în parcările din Europa, în special pe Franța, dar și în anumite zone din Italia sau Spania, a punctat Ilie Matei, șofer și membru fondator al Comunității CSPFE – Comunitatea șoferilor profesioniști fără experiență“, în cadrul videoconferinței Tranzit – „Șoferii, singuri în fața hoților și migranților!“. Jandarmeria franceză reacționează cel mai greu, în timp ce poliția din Germania este promptă!

În opinia lui Ilie Matei – Omul Șoselelor problema siguranței șoferilor profesioniști trebuie privită din două feluri. Primul vizează migranții, cei mai mulți în Calais și zonele adiacente, iar cel de-al doilea, mai amplu și cu o istorie mai bogată în spate, este reprezentat de tâlhărirea șoferilor. „Din păcate nu se întâmplă doar în Franța, ci și în Luxemburg, Spania, de la granița cu Franța până la Valencia, acolo sunt furturi în fiecare seară, alte zone din sudul Italiei. Nu putem expune 100.000 de șoferi angajați la firme românești la un asemenea risc. Toate acestea se întâmplă din cauza faptului că autoritățile nu se implică suficient“, a spus Ilie Matei. Din fericire, nu aceeași lentoare se regăsește pe teritoriul Germaniei sau Austriei, acolo unde poliția răspunde foarte rapid la apel: „În câteva minute echipajul ajunge la fața locului. Se verifică imaginile de pe camerele de supraveghere și în două ore mașina hoților este găsită“, a explicat acesta în cadrul videoconferinței Tranzit „Șoferii, singuri în fața hoților și migranților!“

Citește și: Petiția pentru parcări mai sigure, semnată de aproape 23.000 de șoferi din UE, inclusiv francezi, italieni și olandezi

Pentru a întări cele afirmate, reprezentantul comunității de șoferi a reamintit cazurile recente din Calais, atât cel al lui Mihai Spătaru, cât și cel al unui șofer bielorus gazat în cabină, care a fost salvat de reacția promptă, plină de curaj, a unui șofer român ce a reușit să pună pe fugă hoții, cărora a reușit să le fotografieze și mașina. În ambele cazuri, a punctat Ilie Matei, poliția/jandarmeria franceză a ajuns la fața locului după o oră și jumătate. Ba mai mult, în cel de-al doilea caz, pentru a descuraja astfel de reclamații, șoferii camioanelor au fost supuși unor controale de marfă. De aceea, crede Ilie Matei, nici nu există foarte multe plângeri oficiale înregistrate la autoritățile franceze.

Poliția te direcționează către primul post pentru a depune reclamație, însă aceste sedii sunt în orașe, de cele mai multe ori, unde șoferii nu pot intra cu camionul. În plus, există obstacolul limbii, polițiștii nu vorbesc o altă limbă, iar cei mai mulți șoferi vorbesc engleză, spaniolă sau italiană, franceză mai puțin. Pentru a justifica furtul către asigurator și firmă, tu trebuie ai pe cineva care să te ajute să completezi respectiva declarație în franceză, o procedură destul de dificilă. Toate acestea îi fac pe șoferi și pe firme, dacă pagubele nu sunt foarte mari, pur și simplu să renunță, sunt pierderi asumată. Însă când vorbim de vieți omenești, nu poți face acest lucru“ – Ilie Matei, șofer profesionist.

Referitor la problema imigranților și a zonei Calais, acesta a remarcat faptul că Franța pasează problema Angliei, deorece nu se efectuează controale amănunțite la trecerea pe feribot, în timp ce în Marea Britanie se fac abuzuri asupra șoferilor, prin controale severe și amenzi foarte mari acordate șoferilor:

Șoferul este reținut și primește o amendă la circa 4.000 de lire/migrant și de obicei aceștia se infiltrează în remorcă în grupuri de 10-12. Gândiți-vă la faptul că trebuie plătită cauțiune, iar la 10 oameni înseamnă o amendă de 4.000 de lire/om, imposibil pentru un șofer. toate acestea se întâmplă pentru faptul că autoritățile franceze nu pot stăpâni fenomenul cu imigranți.“