Italia propune un model logistic inovator prin Fast Corridor, un sistem prin care operațiunile vamale nu mai sunt efectuate direct în porturile maritime, ci sunt transferate către terminale interioare. Mărfurile, în special containere provenite din state non-UE, pot fi transbordate imediat de pe nave pe trenuri și trimise către terminale feroviare din interiorul țării, unde are loc procesul de vămuire. Astfel, se reduc timpii de așteptare și se evită blocajele frecvente din porturi.
Dezvoltat inițial în portul La Spezia, modelul Fast Corridor a creat legături feroviare directe cu terminalele din Bologna, Marzaglia, Melzo, Padova, Rivalta Scrivia, Rubiera și Segrate. Ulterior, și alte porturi ligure, precum Genova Voltri, Genova Pra’, Vado Ligure și Savona, au replicat acest sistem, conectându-se la terminale din nordul Italiei. La sud, portul Gioia Tauro a dezvoltat coridoare rapide spre Bari, Bologna și Padova, iar Ravenna a intrat în circuit prin legătura cu Marzaglia. Extinderea a depășit chiar și granițele Italiei: Trieste, în colaborare cu Rail Cargo Group, a lansat o rută spre terminalul Villach Sud din Austria.
Succesul acestui sistem este confirmat de avantajele enumerate de Agenția Vamală italiană: reducerea timpilor de staționare a containerelor în porturi, scăderea costurilor de operare, siguranță mai mare prin monitorizarea fluxurilor de marfă, digitalizarea procedurilor și integrarea obligațiilor vamale în procesele logistice ale companiilor. În plus, descongestionarea zonelor portuare permite o fluidizare mai eficientă a traficului și un acces mai rapid pe piețele interne și externe.
Funcționarea coridoarelor rapide este strict monitorizată: atât operatorii de plecare, cât și cei de destinație trebuie să fie certificați ca AEOc (operatori economici autorizați), iar legătura feroviară dintre port și terminalul logistic trebuie să fie permanentă și securizată.
Dacă acest model va fi replicat și în alte state membre UE, Italia ar putea deveni un punct nodal strategic pentru fluxurile comerciale, oferind un acces mai eficient la rețeaua feroviară europeană și consolidând rolul său de hub logistic la nivel continental.










