Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Evaluare CNR: Creșteri semnificative ale costurilor transportatorilor în primul trimestru

Șocul inflaționist care a apărut la sfârșitul iernii 2022 face necesară identificarea rapidă a creșterilor de costuri care au apărut în ultimele luni, precum și a celor care vor apărea cu siguranță în viitorul apropiat. Într-adevăr, sectorul transportului rutier de mărfuri are, de obicei, marje foarte mici, între 1% și 2% în medie, ceea ce nu îi permite să absoarbă o inflație ridicată fără a crea un deficit. Urgența se referă, de asemenea, la gestionarea fluxurilor de numerar.

Fără a interveni în libera negociere comercială dintre transportatori și clienți, Comitetul Național Rutier (CNR) din Franța propune un document care ar trebui să permită întreprinderilor de transport să se compare cu tendințele sectoriale, bazat în principal pe certitudini și pe câteva ipoteze prudente și realiste stabilite până în iulie 2022.

CNR publicase în noiembrie 2021 un studiu inițial de prognoză a costurilor pentru 2022. În acest exercițiu particular, CNR a reținut o serie de proiecții standard. Cu toate acestea, la începutul anului 2022, evenimentele s-au accelerat odată cu încheierea blocajelor cauzate de pandemie și cu o criză energetică globală generată de războiul din Ucraina.

Contextul social al transportului rutier de mărfuri, încă foarte incert în noiembrie 2021, a determinat CNR să adopte 2 scenarii de prognoză, în funcție de evoluția salariilor în grade diferite. În ceea ce privește acest element social major, ca și multe altele, multe incertitudini au fost înlăturate în primul trimestru al anului 2022. Acordurile comune semnate în februarie 2022 privind remunerația convențională și indemnizațiile fixe de călătorie vor duce la o creștere de aproape 10% a costurilor cu șoferii între ianuarie și iulie 2022. Impactul pandemiei se aplică, de asemenea, posturilor de personal administrativ și de atelier.

Un alt aspect care se știe acum este că tarifele de taxare din clasa 4 vor fi majorate cu 2,1% de la 1 februarie 2022. În fine, indicele anual de urmărire a CNR include creșteri semnificative de +11% la prețul de achiziție a camioanelor și semiremorcilor și +2,2% la costurile de asigurare pentru 2022.

Pentru aceste componente de cost, care reprezintă în medie aproape 64% din prețul de cost total al vehiculelor și 82% din prețul de cost fără motorină, nu sunt așteptate alte modificări majore până la sfârșitul lunii iulie 2022.

Chiar dacă mai există încă unele incertitudini, majoritatea creșterilor inflaționiste ale indicilor CNR par să fie deja cunoscute până la jumătatea verii. Prin urmare, este logic ca, de la sfârșitul primului trimestru din 2022, să se facă un bilanț și să se stabilească noi evaluări ale inflației costurilor până în iulie 2022.

Acest ritm al știrilor și al inflației este un alt argument pentru limitarea orizontului de prognoză la iulie 2022. Într-adevăr, a doua jumătate a anului ar putea aduce noi creșteri semnificative. În cele din urmă, acest nou ritm, cu frecvența sa accelerată, este poate și cel pe care actorii economici vor trebui să îl adopte pentru discuțiile lor tarifare.

În proiecție, evoluția costurilor fără motorină în primele 7 luni ale anului 2022 se ridică la +4,9% în cazul transportului articulat pe distanțe lungi, +5,3% în cazul transportului articulat regional și +5,6% în cazul transportului regional de pasageri. Pe o bază anuală, aceste creșteri sunt de +5,2%, +5,6% și +5,8%. Inflația prețului de cost integral (inclusiv motorina) în transportul interurban, evaluată de CNR, ajunge la +16,4% în primele 7 luni din 2022 și la +19% pe un an.

Articole similare

Ad