Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP) intervine in ajutorul transportatorilor care solicita formularul A1 si anunta ca „va intreprinde demersuri pentru solutionarea rapida a solicitarilor de emitere a respectivelor documente“.
Documentul portabil A1 emis de CNPP este un certificat care atesta faptul ca titularul formularului este supus legislatiei romane de securitate sociala pe toata perioada inscrisa pe respectivul formular si, prin urmare, este scutit de la plata contributiilor sociale in alte state membre UE/ SEE/ Elvetia, pe al caror teritoriu se deplaseaza/ tranziteaza soferii pentru efectuarea serviciilor de transport international.
Pentru obtinerea documentului portabil A1, solicitantii trebuie sa depuna la sediul CNPP – Directia Relatii Internationale – un dosar care trebuie sa contina documentatia din „Cererea pentru societati comerciale de transport rutier intern si international – pluriactivitate“. De acest document pot benefica companiile de transport care au sediul sau locul de desfasurare a activitatii in Romania, in conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) lit. (b) pct. (i), cu exceptia celor in cazul carora exista suspiciuni ca sediul acestora reprezinta operatiuni de tip „paravan“ / „cutie postala“ al unor companii situate pe teritoriul altor state membre, situatie in care soferii respectivelor companii trebuie supusi legislatiei statului membru in care se afla locatia cu care companiile in cauza au cele mai stranse raporturi in ceea ce priveste desfasurarea unei activitati salariate, se arata in raspunsul CNPP emis la solicitarea revistei Tranzit.
Astfel, analiza situatiei fiecarei companii care solicita formularul A1 se face pe baza documentelor din dosarul care se depune la CNPP. Dosarul trebuie sa contina:
1. Certificatul de inregistrare al companiei;
2. Certificat de atestare fiscala din care sa rezulte ca angajatorul nu are datorii la bugetul de stat la data depunerii solicitarii. Daca compania detine filiale, sucursale sau puncte de lucru, certificatul de atestare fiscala va fi eliberat de autoritatile care colecteaza contributiile pentru salariatii pe care angajatorul intentioneaza sa-i detaseze;
3. Declaratie pe proprie raspundere a angajatorului din care sa rezulte nr. total de salariati incadrati cu contracte de munca la data solicitarii, nr. salariatilor care lucreaza in Romania si al celor detasati in alte state;
4. Certificatul constatator privind situatia angajatorului emis de Oficiul teritorial al Registrului Comertului pentru luna in curs;
5. Situatii financiare actuale ale comerciantului din Romania sau din strainatate, verificate, aprobate si publicate, potrivit legislatiei statului unde comerciantul are sediul/domiciliul. Se vor prezenta ultimul bilant contabil si cele mai recente balante de verificare analitice, semnate si stampilate;
6. Declaratie pe proprie raspundere a angajatorului prin care sa ateste cifra de afaceri realizata in Romania, dar si pe teritoriul altor state in ultimul an, respectiv de la data infiintarii, dupa caz sau declaratia pe proprie raspundere a angajatorului prin care sa se ateste nr. de incarcari si descarcari de marfuri realizate pe teritoriul Romaniei si pe teritoriul diferitelor state membre, unde aceste operatiuni au avut loc in ultimul an, respectiv de la data infiintarii, dupa caz;
7. Chestionar pentru determinarea legislatiei aplicabile in caz de pluriactivitate sau declaratie referitoare la tiparul de lucru al soferilor in ultimele 12 luni si situatia estimata a tiparului de lucru pentru urmatoarele 12 sau 24 de luni, dupa caz (statele membre in care soferii desfasoara, de regula, activitatea);
8. Declaratia lunara privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (anexa 1.1 – anexa angajator si anexa 1.2 – anexa asigurat pe care angajatorul intentioneaza sa-l detaseze), cu confirmarea depunerii/transmiterii la autoritatile fiscale;
9. Actul de identitate din Romania al salariatului (salariatilor) pe care angajatorul intentioneaza sa-l/i detaseze pe teritoriul altui stat membru, din care sa rezulte inclusiv:
a) durata perioadei de munca ce urmeaza sa fie prestata pe teritoriul altui stat membru;
b) moneda in care vor fi platite drepturile salariale, precum si modalitatile de plata;
c) prestatiile in bani si/sau natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate;
d) conditiile de clima;
e) reglementarile principale din legislatia muncii din tarile respective;
f) obiceiurile locului a caror nerespectare i-ar pune in pericol viata, libertatea sau siguranta personala;
g) conditiile de repatriere a lucratorului, dupa caz.
In raspunsul trimis Tranzit, CNPP precizeaza ca prin Directia Relatii Internationale va intreprinde demersuri pentru solutionarea rapida a solicitarilor de emitere a respectivelor documente, „in masura in care va exista sprijin si intelegere din partea reprezentantilor acestor companii“. Tot aici se precizeaza ca institutia detasarii prevazuta in Directivele nr. 96/71/CE si 2014/67/UE ale Parlamentului European si ale Consiliului, acte normative europene care reglementeaza conditiile si relatiile de munca, nu trebuie confundata cu institutia detasarii reglementata la Art.12 din Regulamentul 883/2004, instrument juridic supranational ce vizeaza domeniul securitatii sociale (contributii si prestatii) si in aplicarea caruia CNPP indeplineste rolul de institutie competenta pentru determinarea legislatiei aplicabile lucratorilor migrati.