Presiunea economică crescută determină din ce în ce mai multe companii din Germania să ia măsuri de îmbunătățire a eficienței. Astfel, 68% dintre producătorii și furnizorii din industria auto intenționează să reducă numărul de locuri de muncă până în 2025, conform unui studiu realizat de compania internațională de consultanță în management Horváth.
Cele mai afectate sunt întreprinderile industriale din sudul Germaniei, în special din domeniile ingineriei mecanice și industriei auto, unde pesimismul cu privire la dezvoltarea economică este în creștere. În acest context, 71% dintre companii se așteaptă să reducă bonusurile și componentele variabile ale salariilor, iar 61% iau în considerare relocarea unităților de producție în afara Germaniei pentru a-și păstra competitivitatea.
Pe fondul presiunii ridicate asupra costurilor și al climatului economic tensionat, întreprinderile germane iau măsuri în a-și restructura operațiunile, vizând economii medii de costuri de aproximativ 16%. Pe lângă industria auto, unde intențiile de restructurare sunt cele mai evidente, se iau măsuri similare și în alte sectoare, astfel 58% dintre companii intenționează reducerea bonusurilor sau componentelor variabile ale salariilor, 53% vor să renunțe la creșterile salariale și lansează programe de pensionare anticipată, iar 51% iau în considerare relocarea operațiunilor în străinătate. Aproape jumătate dintre întreprinderi (44%) plănuiesc implementarea programelor de muncă cu normă redusă.
În același timp, mai mult de 40% dintre companii nu exclud posibilitatea de a lua măsuri mai drastice, așa cum ar fi închiderea completă a anumitor unități, reducerea numărului de personal sau eliminarea posibilității de a lucra de la distanță.
În privința zonelor de optimizare a costurilor, companiile văd cel mai mare potențial în reducerea costurilor de producție (49%), a costurilor pentru materiale (47%) și a costurilor cu personalul administrativ (39%). În industria logistică, accentul se pune pe îmbunătățirea eficienței costurilor cu personalul administrativ (54%), în timp ce în industria auto obiectivul principal este eficientizarea costurilor de producție, inclusiv a salariilor (52%).
Sondajul Horváth a fost realizat la finalul primului trimestru al lui 2025 și a inclus 200 de directori executivi din industriile germane de producție, transport și logistică. Sondajul vizează companiile cu venituri anuale minimum de 200 de milioane de euro și peste 200 de angajați.
„Majoritatea firmelor mizează pe pârghii clasice, precum tăierile de costuri operaționale și relocările. Totuși, succesul sustenabil necesită nu doar eficientizare, ci și investiții direcționate în inovație și transformare. Acesta este focusul abordării integrate pe care o propunem companiilor prin intermediul Horváth.”, a precizat Mihai Nirișteanu, Principal, Horváth România.
„În contextul restructurărilor anunțate, România — parte importantă a lanțului de aprovizionare auto european — ar putea resimți efectele negative asupra comenzilor și investițiilor. Industria auto românească este strâns legată de cea germană, atât prin exporturi directe, cât și prin furnizarea de componente și servicii de inginerie. Astfel, reducerile de personal și relocările anunțate de companiile germane pot afecta negativ comenzile și investițiile în România.”, a completat Mihai Nirișteanu.