Asa cum reiese din informatiile DRPCIV, in Romania s-au inmatriculat pentru prima data anul trecut 12.665 de autovehicule comerciale noi (din care 799 de autospeciale si doua vehicule incomplete) si 45.707 second-hand (din care 985 de autospeciale), iar 37.047 au fost reinmatriculate (740 de autospeciale si doua vehicule incomplete). Este vorba, asadar, de o scadere fata de 2012 in ceea ce priveste inmatricularile de autovehicule comerciale noi (in anul anterior fusesera 13.147 de unitati, din care 934 de autospeciale si 20 de vehicule incomplete), o crestere destul de importanta la importul de vehicule rulate (in 2012 au fost 44.106, din care 857 de autospeciale si un vehicul incomplet) si o scadere uriasa la reinmatriculari (in 2012 au fost 51.798 de unitati, din care 1.182 de autospeciale).
In ceea ce priveste semiremorcile, in 2013 s-au inmatriculat pentru prima data 1.685 de unitati noi si 4.603 rulate, iar 6.669 au fost reinmatriculate, fata de 1.519, 4.679, respectiv 7.673.
O analiza a pietei de autovehicule din Romania din 2013, cu accent pe vanzarile de masini rulate, a facut si Autovit.ro, e drept, referindu-se mai mult la autoturisme decat la vehicule comerciale, deoarece, din cei 921 de dealeri auto care ii sunt clienti – si al caror numar urmeaza sa ajunga in 2-3 luni la 1.000 – 806 sunt dealeri de autoturisme, 50, de camioane, 43, de echipamente agricole si utilaje, si 20, de piese si componente, asa cum declara managerul de vanzari Cristian Cojocaru. Cu toate acestea, anumite tendinte referitoare la volumele de vanzari si preturi sunt comune pentru autoturisme si utilitare. Iar datorita numarului mare de masini scoase la vanzare pe Autovit.ro aceste date ofera o imagine destul de exacta a intregii piete.
Analiza s-a facut pornind si de la informatiile puse la dispozitie de DRPCIV si din ea a rezultat ca 2013 a fost un an nefast pentru vanzarile de autovehicule, atat noi – a fost al saselea an consecutiv de scadere – cat si rulate reinmatriculate – scadere uriasa, de 150.000 de unitati – in timp ce importul de masini rulate a crescut cu peste 47.000 de unitati fata de 2012, ajungand la 221.000 de unitati, adica de patru ori mai multe decat numarul masinilor noi, si fiind foarte ridicat la inceput de an, cel mai probabil ca o masura de precautie in vederea introducerii noului timbru de mediu, despre care nu se stia ce efecte va avea. In ceea ce priveste evolutia importurilor in 2014, ramane de vazut, deoarece ultimele trei luni ale anului trecut au fost mai slabe decat perioada similara din 2012, ceea ce poate insemna o temperare a cresterii in domeniu. Pentru toate cele trei categorii de inmatriculari din evidentele DRPCIV, al doilea semestru din 2013 a fost mai bun decat primul, dar diferentele sunt mici, deci piata nu si-a revenit spectaculos spre final de an.
…