
Volumele de transport feroviar din China spre Polonia și Germania (în TEU)
Din 2020 încoace Polonia este poarta principală pentru transportul feroviar de marfă în direcția China-UE, înaintea Germaniei, iar importanța sa continuă să crească, așa cum reiese dintr-un raport al Upply (China-EU rail freight on the rise again in 2024). În 2024 au intrat prin această țară 292.950 TEU, adică 88,6% din fluxurile totale, în creștere cu 149% față de 2023, după doi ani de declin legat de încetinirea cererii și mai ales de izbucnirea războiului în Ucraina, care a perturbat operațiunile.
Și fluxurile feroviare China-Germania au crescut în 2024, dar rămân la un nivel scăzut, de 23.790 TEU. Ruta China-Belgia s-a clasat pe locul al treilea, cu 7.900 TEU (+7,8%), în timp ce Ungaria, pe locul al patrulea, cu 4.046 TEU, a înregistrat un trafic stabil în ciuda unui prim semestru dinamic.
O analiză detaliată pe tipuri de produse arată că traficul crește pe aproape toate segmentele în direcția Est-Vest. Mașinile și echipamentele mecanice și electrice domină piața, reprezentând împreună 30% din volume, dar în 2024 au înregistrat o creștere puternică și autovehiculele (+192% la 31.304 TEU) și mobilierul, lenjeriile de pat și iluminatul (+182,7%). Iar pe locul al treilea după mașini și vehicule, cu un total de 31.108 TEU și o creștere de 268,4% față de anul anterior, se află sectorul de îmbrăcăminte, textile și încălțăminte.

Analizând performanța economică a Chinei în al treilea trimestru din 2024, Trezoreria franceză a remarcat o divergență și mai mare între producție și consum: consumul rămâne slab atât ciclic (+3,3% în primele trei trimestre), cât și structural (32% din PIB), ceea ce afectează volumele de transport feroviar de marfă în direcția UE-China, care sunt la un nivel scăzut din cauza scăderii cererii din China.
Pe această rută domină fluxurile Germania-China, dar ele pierd teren și au o pondere de 78,6% din total în 2024, față de 86% în 2023, iar volumele sunt la nivelul din 2017, de 39.079 TEU. Pe ruta Polonia-China s-a înregistrat o creștere cu 24,3% față de 2023, până la 8.626 TEU, mult sub nivelul din 2017.
Cu alte cuvinte, în direcția UE-China nu există un apetit real pentru transport feroviar. Creșterea din perioada 2020-2021 s-a datorat în mare parte unor factori excepționali, criza provocată de pandemia de Covid-19 și perturbarea transportului maritim, care a fost apoi marcată de dificultăți de acces la capacitate și de creșterea prețurilor.
Analiza pe tipuri de produs arată o scădere de 41,7%, până la 8.579 TEU, a fluxului de vehicule și piese asociate, care rămân totuși categoria cea mai importantă de bunuri transportate în direcția Vest-Est. Scăderea este și mai mare la utilaje și echipamente electrice, cu peste 70% în ambele cazuri, fiind afectată mai ales Germania.
