Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Incepem sa invatam cum se face lobby

Desi toti expertii in transporturi dadeau ca sigura amanarea pana anul viitor a Pachetului Mobilitate 1, sindicatele din vestul Europei ne-au aratat ca presiunea lobby-ului functioneaza, astfel ca in numai doua luni cele trei dosare – referitoare la Regulamentul 561 (care cuprinde obligativitatea efectuarii repaosului de 45 de zile in afara cabinei camionului si obligativitatea intoarcerii soferului la fiecare trei, maximum patru saptamani acasa), Regulamentul 1071 privind accesul la profesie (care prevede, printre multe altele, intoarcerea camionului in tara de origine la fiecare trei saptamani), aplicarea prevederilor Directivei detasarii transnationale la transporturi (adica respectarea legii salariului minim in fiecare tara in care ajunge camionul/soferul) si reglementarile privind cabotajul – au ajuns la vot pe masa europarlamentarilor. Chiar daca doua dintre dosare au fost respinse in Comisia de specialitate TRAN, tot pachetul a fost reintegrat intr-o forma pe care putini membri TRAN o mai recunosc (netinandu-se cont de unele amendamente) si a fost avansat pentru a fi votat in Parlamentul Europei intr-un moment in care multi europarlamentari sunt deja ocupati in campania electorala pentru alegerile de la finalul lui mai, astfel ca ori nu ajung deloc la lucrarile Parlamentului, ori voteaza „in orb”, fara sa aiba habar despre ce voteaza sau despre consecintele pe care aceste prevederi le pot avea asupra propriei piete.

Acest lucru ne-a fost demonstrat din plin de sedinta de votare a agendei de pe 27 martie, cand un grup de eurodeputati estici a incercat cu o zi inainte sa scoata Pachetul Mobilitate de la vot, pe motiv ca membrii comisiei de specialitate TRAN nu au ajuns la un consens, ba chiar majoritatea a votat impotriva in cazul a doua dosare, astfel ca nu s-au respectat intocmai procedurile in ceea ce priveste acceptarea pachetului de legi in plen. Pro-vesticii au castigat la doua voturi diferenta, trei voturi venind, stupoare!, de la europarlamentari romani. Cristian Preda de la PNL a motivat ca este incredintat ca pachetul de legi va fi respins in PE si ca nu trebuie sa ceara amanarea votului, iar Daciana Sarbu a spus ca votul ei s-a inregistrat gresit si ca ea nu ar vota niciodata in defavoarea transportatorilor romani!
Vazand diletantismul politicienilor care ne reprezinta la Bruxelles – cu unele diferente, desigur, si aici as vrea sa mentionez dedicarea eurodeputatului Marian-Jean Marinescu de la PNL, care a reusit sa salveze in extremis de doua ori „mersul” Pachetul de Mobilitate catre vot – transportatorii au inceput sa investeasca in informare si in parteneriate cu asociatiile profesionale din alte tari pentru a fi la curent cu toate miscarile pe marginea Pachetului Mobilitate. Dupa fiecare sedinta europarlamentarii romani din TRAN au fost sunati pentru a oferi explicatii privind pasii de urmat in continuare, iar dupa votul surprinzator al celor trei europarlamentari in favoarea mentinerii pe agenda Parlamentului European s-a inceput contactarea fiecarui europarlamentar, a oficialilor fiecarui partid politic, pentru a li se aduce aminte de ce sunt acolo si a li se cere ca la votul decisiv sa actioneze in interesul tarii.
In plus fata de lobby, pe 26 martie (la ora inchiderii editiei), transportatorii din Bucovina si Arad-Timisoara se pregateau sa plece la Strasbourg sa protesteze in fata Parlamentului European impotriva modului agresiv si discretionar prin care au ales sa promoveze legi protectioniste pentru firmele si statele din vestul Europei, impachetate frumos sub pretextul grijii pentru forta de munca din transporturi.
Acesta este modul in care transportatorii trebuiau sa actioneze demult si poate lucrurile nu ar fi ajuns aici. Sa speram ca pana ce revista va iesi de la tipar si va ajunge in mainile dumneavoastra vom sarbatori succesul amanarii pana in urmatoarea legislatura a acestui pachet important de legi pentru Europa si mai ales pentru transportatorii est-europeni.
Revista Tranzit este solidara cu transportatorii in eforturile lor de a-si reprezenta interesele in fata autoritatilor europene si a sprijinit permanent cu informatii vitale piata de transport. De asemenea, am participat alaturi de ATM Bucovina la protestul din 10 ianuarie la Bruxelles si vom fi si pe 27 martie la Strasbourg impreuna cu APTE 2002.
Speram sa sarbatorim la Suceava, pe 5 aprilie, la urmatoarea noastra conferinta, o amanare a aprobarii Pachetului Mobilitate in actuala forma, care ar putea pune pe butuci cateva mii de firme de transport din Romania.

Articole similare