AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Industriile auto cehă și slovacă au fost puternic lovite de ultimele evenimentele globale

2022 va fi un an dificil pentru industria auto globală, care acum trebuie să facă față consecințelor economice ale invaziei asupra Ucrainei, precum și turbulențelor din urma Brexit-ului, pandemiei de Covid-19 și lipsei continue de cipuri semiconductori. Economiile cehă și slovacă, foarte dependente de sectorul auto, sunt deosebit de afectate.

Republicile Cehă și Slovacă au o lungă istorie de lider în industria auto. Cele două țări sunt al 15-lea și, respectiv, al 19-lea cel mai mare producător de automobile din lume și dețin o pondere semnificativă a industriei auto din Europa, alături de Germania, Spania și Franța.

Sectorul auto ceh este foarte internaționalizat. Peste 90% dintre producătorii de automobile cehi sunt în proprietate străină și mai mult de jumătate din cei mai mari 50 de furnizori de vehicule din lume au facilități de producție în această țară. Principalii producători de automobile din Republica Cehă sunt Skoda Auto/Volkswagen, PSA Peugeot Citroën/Toyota Motor Corporation și Hyundai.

Mașinile și piesele de schimb reprezintă 20% din exporturile cehe. Industria auto cehă reprezintă peste 20% din toate bunurile produse la nivel local, angajează direct peste 120.000 de oameni și produce la capacitate maximă peste 1,3 milioane de mașini de pasageri pe an. Iese o mașină nouă la fiecare 23 de secunde! În general, 35% din economia cehă depinde de industria auto.

În Slovacia, industria auto joacă un rol și mai mare în economia internă. Reprezintă 30% din exporturile totale ale Slovaciei și are peste 177.000 de angajați. În ultimii ani, această țară de aproximativ 5,5 milioane a produs mai multe mașini de pasageri decât Italia sau Marea Britanie, ale căror populații depășesc fiecare 60 de milioane. Principalii producători de mașini din Slovacia sunt Volkswagen Slovakia în Bratislava, KIA în Žilina, PSA Peugeot Citroën în Trnava și Jaguar Land Rover Slovakia în Nitra.

Din 2020, industria auto globală s-a confruntat cu provocări fără precedent din cauza Brexit-ului, a crizei globale Covid și a deficitului permanent de cipuri semiconductoare. Anul acesta aduce noi provocări. Potrivit Asociației Cehe a Industriei Auto (AutoSAP), în ianuarie 2022, producția de autoturisme din Cehia a scăzut cu 11,4% față de ianuarie anul trecut, până la 92.657 de vehicule, cea mai scăzută producție pentru luna respectivă din 2010.

Provocările industriei au fost, de asemenea, agravate de vânzările externe reduse din cauza invaziei asupra Ucrainei. Skoda Auto, cel mai mare producător de mașini din Republica Cehă și parte a Grupului Volkswagen, a declarat că se va retrage de pe piața rusă la scurt timp după începerea ostilităților. Potrivit revistei Autovista24 (https://autovista24.autovistagroup.com/news/automotive-industry-grapples-with-disruption-in-ukraine-crisis/), producția la fabrica Skoda din Ucraina care produce Fabia, Superb, modelele Karoq și Kodiaq au fost suspendate.

După cum a raportat The Wall Street Journal (https://www.wsj.com/livecoverage/russia-ukraine-latest-news-2022-03-03/card/volkswagen-suspends-car-production-in-russia-stops-exports-tY0F73hxN2oeMfEbqB9w), Volkswagen a suspendat operațiunile la două dintre fabricile sale din Rusia și a oprit exportul de produse Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche și Bentley în această țară (declarație privind activitățile de afaceri ale Grupului Volkswagen în Rusia: https:/ /www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/statement-on-the-volkswagen-groups-business-activities-in-russia/)

Potrivit Reuters (https://www.reuters.com/article/ukraine-crisis-companies-activity-idCNL1N2V52WL), alți producători mondiali de vehicule au luat măsuri similare. Grupul Mercedes-Benz intenționează să-și cedeze pachetul de acțiuni din Kamaz, în timp ce GM și alți producători de mașini de lux precum Jaguar opresc exporturile către Rusia. Ford, Renault, BMW și AB Volvo suspendă o parte din producția din această țară.

„Rusia a fost anterior una dintre cele mai importante piețe pentru mulți producători de automobile, așa că retragerea din această piață va avea consecințe financiare grele”, comentează Tatsiana Serykava, Director de Filială la AsstrA Praga. „Invazia asupra Ucrainei și sancțiunile împotriva Rusiei au afectat semnificativ economia europeană. În primul rând, în ceea ce privește întreruperile de livrare, iar prețurile la combustibil și energie electrică au crescut peste tot în Europa.

Industria auto globală se confruntă cu schimbări uriașe. Invazia asupra Ucrainei are un impact uriaș asupra întregii industrii, care a suferit deja o presiune semnificativă în ultimii ani din cauza Brexit-ului, a crizei Covid-19, a penuriei de cipuri și a presiunii politice de a trece la energia verde. Republica Cehă și Slovacia, ale căror economii sunt puternic dependente de acest sector, vor experimenta un curs deosebit de dificil.

Articole similare

Ad
Ad