Cargus își propune să fie prima alegere a retailerilor online, drept pentru care vrea să dețină, până la finalul lui 2022, cea mai mare rețea de proximitate din România – cu aproape 3.000 de puncte fixe de livrare – și o rețea de 24 de centre logistice în toată țara, care să răspundă nevoilor de rapiditate, flexibilitate, siguranță și preț ale cumpărătorilor online. Compania are un plan de investiții de 55 de milioane de euro în următorii doi ani și jumătate.Dintre acestea, 40 de milioane de euro sunt alocate dezvoltării rețelei de lockere, iar restul pentru digital și logistică. Creșterea estimată pentru 2022 este de 20% în volume și de aproximativ 13% în venituri datorită unor clienți pe care i-a recâștigat și a faptului că activitatea internațională, mai ales din Polonia, s-a intensificat. După extinderea rapidă a rețelei Out of Home, investițiile companiei se îndreaptă tot mai hotărât spre segmentul B2C, urmând, în viitorul apropiat, lansarea unei soluții de returnare rapidă și ușoară a produselor comandate online.
Cargus și-a anunțat transformarea, în concordanță cu schimbările pieței, de la un curier centrat pe home delivery la unul care oferă toate tipurile de livrare, inclusiv Out Of Home (lockere și magazine de tip PUDO – pick-up drop-off) și flexibilitate în efectuarea plății (cash on delivery, cu cardul sau online). Potrivit datelor comunicate de Cargus, plata la livrare a scăzut de la 70% în urmă cu câțiva ani la 40%.
Compania de curierat vrea să se diferențieze de concurență nu numai prin diversificarea opțiunilor de livrare, ci și prin introducerea în ofertă a noi categorii de produse de livrat, inclusiv alimentare, și dezvoltarea serviciilor de livrare cross-border, grație parteneriatelor încheiate cu companii din Polonia și Bulgaria.
Decizia dezvoltării rețelei de livrare Out of Home (OOH) a fost luată de câțiva ani, deoarece este o soluție foarte atractivă pentru clienți „și trebuia să mergem în această direcție pentru a le oferi cel mai bun serviciu. Dar mai întâi a fost nevoie să ne stabilizăm, după ce compania a fost cumpărată în 2018 de Mid Europa Partners și după pandemie, în timpul căreia, a fost dificil să lucrăm cu puncte fixe de livrare. Apoi, a fost nevoie de timp și pentru studierea pieței, pentru a ști ce partener să alegem, deoarece tehnologia evoluează foarte repede. În Polonia, de exemplu, companii care folosesc de mult lockere au trecut recent la cele pe care le avem și noi, contactless. Vorbim despre o investiție foarte mare, de aceea e nevoie să faci de la început achiziția cea mai bună”, a declarat Olivier Van Houtte, CEO Cargus.
Acesta crede că livrările door-to-door vor rămâne un serviciu premium, cu un preț pe măsură, în timp ce primul serviciu la care se va apela pe viitor va fi livrarea la punct fix.
Chiar dacă nu este primul curier care introduce soluții Out-Of-Home, Cargus vrea să dezvolte cea mai amplă rețea de puncte fixe de livrare. De aceea, lansează 300 de lockere în București pentru a testa acceptanța din partea clienților. În viitor își propune să ajungă la 7.000 de lockere pentru a acoperi toată țara. Acest lucru nu înseamnă 7.000 de locații, pentru că în unele locuri vor fi 2-3 lockere unele lângă altele, în funcție de densitatea populației. De asemenea, obiectivul este să atingă cât mai curând 2.500 de puncte de unde clienții Cargus își pot ridica produsele comandate.
„Echipele noastre muncesc de peste un an la lansarea acestui proiect. Abordarea noastră e diferită față de cea a altor curieri de pe piața românească în ceea ce privește tipul de lockere folosite și pot spune că ceea ce aducem noi astăzi în România este o revoluție. Am investit foarte mult în această rețea, care este o inițiativă cheie pentru planul strategic din 3-4 ani, împreună cu infrastructura pe care o avem în planul depozitelor”, a declarat Olivier Van Houtte.
Lockerele, produse de compania daneză SwipBox, reprezintă o soluție inovatoare și sustenabilă de livrare, singura de pe piață care poate fi accesată contactless, cu un singur click, direct din aplicația Cargus Mobile. Dispozitivele funcționează pe bluetooth și nu au nevoie de alimentare la rețeaua de energie electrică și nici de conexiune WiFi. Lockerele sunt dotate cu baterii, care au o speranță de viață de până la 10 ani. Acestea vor fi operaționale 24/7, pot fi încărcate cu o gamă largă de produse (sunt 24 de compartimente de dimensiuni diferite) și permit cumpărătorilor să își ridice coletele în două zile.
Lockerele vor fi amplasate în rețele de retail (Kaufland, Profi, Carrefour), benzinării (OMV, Petrom) și în zone rezidențiale dense, dar ușor accesibile.
Parteneriat cu PayPoint pentru dezvoltarea de puncte PUDO
Cargus a dezvoltat o rețea de puncte de predare/colectare (PUDO) la nivel național, stabilite în cadrul unor parteneriate cu mici întreprinzători cu business-uri diferite – magazine, florării, centre de wellness, coafor etc. – care înglobează acest business suplimentar. Avantajul este că, pe lângă venitul adus de noua activitate, ea generează business suplimentar, fiind dovedit că 20% dintre cei care ajung în locația respectivă pentru a-și lua coletul fac și cumpărături acolo.
„La aceste 900 de puncte PUDO deja existente vom adăuga un nou partener – PayPoint – care are același profil de business, acela de a îngloba mici întreprinzători în rețeaua sa și de a le oferi business adițional”, a explicat Camelia Finu, Country Head of OOH Operations.
„Punctele fixe de livrare sunt stabilite în orașe mari, unde cumpărătorii sunt deja obișnuiți cu achizițiile online – București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Brașov – dar și în orașele mai mici și chiar în zonele rurale, unde deja a apărut acest interes pentru e-commerce.”
Până la finalul anului, Cargus își propune să aibă în funcțiune o rețea de 3.000 de puncte fixe, care să permită livrarea a 40.000 de colete/zi prin această rețea (adică 20% din toate coletele livrate de Cargus).
„Lockerele completează rețeaua PUDO și vor fi dispuse, pe viitor, în localitățile și punctele unde nu există parteneri în rețeaua de PUDO, astfel încât să se construiască cea mai facilă și ușor de adoptat și de folosit rețea Out Of Home”, a mai spus Camelia Finu.
Potrivit cifrelor comunicate de Cargus, 95% dintre livrările prin rețeaua OOH au loc în următoarea zi lucrătoare. Rata de livrare OOH e mai bună decât cea de livrare la adresă: 97% din coletele care ajung în rețeaua OOH sunt ridicate de clientul final. „Astfel se reduce rata de refuz a coletelor, ceea ce e un beneficiu pentru partenerii de e-commerce.”
Cargus crește mai mult decât piața de curierat din România
Piața românească de curierat a crescut în 10 ani cu 500% și va continua să crească. Cu 7 miliarde de lei venituri totale în 2021 în planul firmelor de curierat, aceasta nu este încă la nivelul UE. Mai este mult loc de dezvoltare, iar Cargus își propune să răspundă acestei cereri prin OOH, inovație și infrastructură. Anul acesta piața de curierat va crește în România cu 10%, iar Cargus a anunțat o creștere de aproximativ 13%.
„Creșterea vine însă și cu unele dezavantaje, cum ar fi succesul primei încercări de livrare, care a scăzut odată cu creșterea comerțului online ca generator al serviciului de curierat. Creșterea numărului de clienți care lucrează, a dus la necesitatea unei a doua sau chiar a treia încercări de livrare. Această realitate impactează nu numai experiența consumatorului, ci și costul livrării. Uneori, dacă a doua încercare de livrare eșuează, produsul e trimis înapoi”, a explicat Yannick Mooijman, CCO Cargus. „Din acest motiv, unul din trei clienți preferă să aibă livrările către locker sau PUDO. Și asta pentru că este mai ieftin (74,1% au menționat acest motiv), este mai convenabil – mai aproape de casă și atunci economisesc timp (72,9%) – sau pentru că timpul de livrare e mai scurt – uneori la punct fix livrările ajung mai repede decât acasă (70,4%).”
Un alt avantaj în cazul livrării la punctele fixe este că rata de acceptare a produselor livrate crește până la 97%, deci doar în 3% din cazuri produsele livrate astfel sunt refuzate.
O altă statistică oferită de Cargus spune că jumătate dintre clienți iau coletele de la punctele fixe în prima zi după notificare, ceea ce crește capacitatea de utilizare pentru curier.
Inovația, ca parte a strategiei de dezvoltare
Olivier Van Houtte a menționat că una dintre inovațiile lansate anul trecut, aplicația de mobil, a fost recunoscută la nivel european drept una dintre cele mai bune din industrie. Cargus oferă clienților finali posibilitatea de a plăti prin aplicația de mobil, prin card bancar la livrare – toți curierii fiind echipați cu PDA-uri – sau online. Iar plata cu cardul ușurează returnarea produselor, atunci când este cazul.
În viitorul apropiat, Cargus va lansa un serviciu nou, care va permite returnarea ușoară și rapidă a produselor comandate online. Clientul trebuie doar să dea click pe acel produs și se generează factura și adresa PUDO unde poate fi dus, procesul începe imediat, iar vânzătorul este anunțat tot atunci că produsul va reveni la el. „Clienții companiilor din industria fashion ar aprecia mult acest serviciu – și implicit și magazinele online de confecții, cărora li se vor accelera afacerile – deoarece ei fac cele mai multe retururi și sunt încurajați să cumpere de acolo de unde știu că pot beneficia de un astfel de retur ușor”, a spus Olivier Van Houtte.
O altă direcție în care investește Cargus este efulfillment, care ajută și el la câștigarea de noi clienți, firme care nu au volumele necesare pentru a face asta pe cont propriu. „Este un serviciu care merge foarte bine și trebuie dezvoltat mai mult, dar este nevoie de timp.”
Toate aceste investiții, plus inflația uriașă din ultimul an, au impus creșterea tarifelor Cargus, „altfel nu am fi sustenabili pe termen lung. Dar căutăm să avem profitabilitate și din creșterea volumelor, nu numai a tarifelor.”
Cargus este prezent în România, dar își propune să ofere servicii de curierat și pentru jucători din țări precum Polonia, Bulgaria sau Grecia, deci investește în extinderea pe piețele internaționale, inbound și outbound – o direcție importantă a strategiei sale.
Rețeaua OOH susține sustenabilitatea
Investiția în rețeaua Out-Of-Home îmbunătățește satisfacția clienților și, dacă se ajunge la o densitate mare a punctelor de livrare, poate scădea numărul de livratori, iar rulajul autovehiculelor de curierat se reduce, ceea ce în final se traduce nu numai prin emisii mai mici de noxe și CO2, ci și printr-un cost mai mic.
„Este limpede că, în ceea ce privește sustenabilitatea, suntem departe de dezideratul Uniunii Europene, dar vom investi în vehicule electrice sau le vom cere partenerilor să facă asta.” Cargus nu are flotă proprie, ci, pentru flexibilitate și adaptare mai bune la variațiile sezoniere de volume, apelează la subcontractori, „care sunt partenerii noștri, cu mașini inscripționate Cargus, și care cresc alături de noi”. Datorită lor, compania se mândrește cu faptul că ajunge, chiar dacă nu foarte rapid, ci în 48-72 de ore, în zone greu accesibile, unde alți curieri nu merg – de exemplu, în unele părți din Delta Dunării.
Revenind însă la sustenabilitate, realist vorbind, vehiculele electrice nu se pot folosi decât în București, deoarece în alte orașe nu ar atinge un kilometraj care să le facă profitabile. Dar unii subcontractori investesc deja în utilitare ecologice, alții instalează panouri solare pe acoperiș, iar Cargus le va oferi partenerilor ambalaje refolosibile, pe care le colectează de la clienții finali. Asta deoarece în prezent durata de viață a unui ambalaj de carton este de 12 ore, „și nu trebuie să fie așa, nu ne mai permitem în aceste momente. Deci tot ce facem este o decizie conștientă, inclusiv a companiei-mamă, de a avea o strategia sustenabilă reală, nu doar una despre care să vorbim în presă.”
Depozite moderne pentru a susține și sezonul de vârf
Piața totală de curierat la nivel mondial este de 3,94 de miliarde de dolari și se estimează că va ajunge la 520 de miliarde de dolari în numai 5 ani. Dar România va crește mai repede decât restul lumii, consideră oficialii Cargus. Tocmai de aceea compania își întărește infrastructura, astfel că în 2022 deschide 9 centre de logistică noi, care vor tripla capacitatea de operare. Centrul de logistică din CTPark Bucharest este cel mai mare dintre cele 9, care îi va permite firmei de curierat să facă față creșterii de comenzi din timpul Black Friday sau al sărbătorilor de iarnă.
În prezent, rețeaua logistică a Cargus gestionează 5 hub-uri regionale. O parte importantă din bugetul investit în ultimii doi ani a fost dedicată optimizării logistice și aducerii rețelei la standarde înalte de excelență în serviciile de livrare.
Cargus va continua să investească în modernizarea altor 16 centre logistice, astfel că în total va dispune până la finalul anului de 24 de centre de depozitare și sortare și va putea răspunde creșterii de cerere cu o calitate mai bună, cu o rapiditate mai bună și mai puține erori sau colete lovite.
Cel mai nou hub Cargus din CTPark Bucharest, în București-Ilfov, are în jur de 11.000 m2 și dublează capacitatea de operare a celui din Măgurele.
„Este o clădire built-to-suit, adaptată nevoilor Cargus. Este primul depozit de acest tip în România și mă bucur că și de această data am făcut pionierat alături de Cargus”, a declarat Ana Dumitrache, Country Manager CTP România. Aceasta a punctat specificul depozitului de curierat, care are nevoie de un spațiu la exterior dublu față de majoritatea depozitelor, unde accentul se pune pe calitatea construcției la interior. „Aici magia are loc mai degrabă la exterior.”
Iar Andrei Koszti, Regional Commercial Manager CTP România, a adăugat că proiectul Cargus este unic în portofoliul CTP, un depozit de unde zilnic se încarcă peste 250 de mașini cu peste 150 de colete/autovehicul. „Am livrat o clădire unde clientul controlează costurile de energie și nu e întrerupt de nicio problemă tehnică.” Clădirea oferă birouri, cantină, spații verzi, o zonă de vestiare, spații sanitare, lockere interioare, toate condițiile pentru ca lucrătorii să se schimbe și chiar să își facă un duș înainte de a pleca acasă.
Potrivit Anei Dumitrache, alegerea locației este una foarte bună, fiind al doilea cel mai mare parc logistic de la noi. „Aici a început istoria logisticii din România. Din 2018 am identificat o schimbare de paradigmă în această zonă: trecerea de la logistica uriașă – depozite de peste 50.000 m2 – la logistica de last mile, iar Cargus se integrează foarte bine în acest tipar. Aici sunt mulți furnizori de servicii de fulfilment, mulți retaileri care au nevoie de serviciile Cargus.” Iar cei care aveau nevoie de spații de logistică mari s-au mutat mai departe de oraș, la km. 23.
Ana Dumitrache a mai spus că CTP încearcă să dea viață parcului și să-și ajute clienții să atragă forță de muncă prin condițiile oferite. Nu mai puțin de 4.000 de oameni lucrează în CTPark Bucharest West, unde se va construi cel de-al doilea Clubhause după cel din Bolintin.