Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Italienii strang randurile in fata crizei

Carosierii italieni s-au unit sub numele de Phontis, o alianta realizata cu scopul de a face fata provocarilor aduse de criza economica si de a beneficia de o promovare mai buna a produselor. Cu o piata europeana abia trecuta printr-o scadere drastica a numarului de inmatriculari pe segmentul de semiremorci, care inca nu da semne convingatoare de revenire, o astfel de miscare era absolut necesara, spun membrii aliantei, pentru evitarea disparitiei de pe piata a companiilor mai mici.
 

Totusi, consortiul nu implica in prezent si o colaborare pe partea de capital intre companii. In cadrul Phontis, membrii isi pastreaza independenta, cooperarea rezumandu-se la promovarea si distribuirea comerciala a produselor.
„Fiecare membru Phontis reprezinta o companie mica, astfel ca este dificil ca acestea sa acceseze pietele de export, sa fie vizibile, sa participe la targuri. Scopul consortiului este acela de a permite companiilor mai mici sa obtina un anumit grad de vizibilitate si sa devina atragatoare pentru distribuitori“, a declarat Luca Margaritelli, CEO al grupului Margaritelli, care detine Cardi, una din companiile membre Phontis.
Grupul Margaritelli, cu cele trei branduri ale sale, Cardi, Piacenza si Merker, orientate catre trei segmente de piata diferite, formeaza, impreuna cu Viberti, Compagnia Italiana Rimorchi. Cardi are propria gama de semiremorci, basculante din otel si aluminiu si sasiuri pentru toate tipurile de caroserii. Pe langa Cardi, din Phontis mai fac parte si Bianchini, producator de caroserii pentru sasiuri, remorci si semiremorci, precum si de sisteme hidraulice de ajustare a inaltimii interioare a semiremorcilor, ce permit ridicarea acoperisului si adaptarea inaltimii interioare la cea a bunurilor transportate. In acest fel incarcarea este mai eficienta, se reduce numarul de curse si, implicit, consumul de combustibil, iar timpul de incarcare/descarcare se scurteaza si el.
Din Phontis mai fac parte si Cramaro, producator de sisteme de prelate, Grapar, companie care realizeaza cisterne, in special pentru produse alimentare si chimice, Ifac Inox, producator de caroserii izoterme pentru transport de bunuri care necesita temperatura controlata, si Sari, companie producatoare de instalatii industriale de spalat vehicule.
Firmele vor colabora in domeniul cercetarii/dezvoltarii, prin impartasirea informatiilor, dar nu si in privinta costurilor. De asemenea, vor beneficia de o vizibilitate mai buna pe piata, prin utilizarea in comun a retelelor de distributie. „Fiecare din companiile care formeaza Phontis are propria retea de distributie. De vreme ce fiecare membru al asociatiei are produse diferite de ale celorlalti, este dificil sa existe o concurenta intre noi si, de asemenea, este dificil sa avem o singura retea de distributie. Astfel ca reteaua de vanzari a fiecarei companii Phontis reprezinta, de asemenea, si consortiul, iar membrii isi folosesc reciproc retelele“, a declarat Margaritelli. Potrivit reprezentantilor Phontis, gama de activitati comune intreprinse de companii sub acest nume se va extinde, fiind vizate in special colaborarea in ceea ce priveste achizitionarea de materiale si constituirea unei retele aftermarket comune. „Dar asta se va intampla in timp. In ceea ce priveste partea de cercetare si dezvoltare, colaboram deja pentru ca, daca Grapar, de exemplu, produce o cisterna, trebuie sa aiba o interfata cu Cardi, care face sasiul. Am inceput sa colaboram si sa dezvoltam noi produse, pentru ca apar noi idei“, a spus Mimmo Marziliano, reprezentantul Grapar, care a adaugat ca prezenta unui jucator atat de mare cum este Cardi in interiorul aliantei nu inseamna si dominatia acestuia asupra celorlalti membri. „Cardi este baza, dar fara caroserii, nu este niciun motiv pentru ca grupul Cardi sa existe. Impartasim informatiile de pe toate pietele pe care este prezent fiecare membru Phontis, iar acest lucru este foarte pretios“, a mai spus Marziliano.
Desi membrii Phontis vor fi liberi sa-si aleaga ce producator de sasiuri vor, alianta va intari in mod clar relatia comerciala intre acestia si Cardi. De altfel, si reprezentantul Cardi a afirmat ca „principala misiune a grupului este dezvoltarea sasiurilor pentru carosieri“. Potrivit acestuia, grupul nu urmareste preluarea unor companii mai mici, pentru extinderea pe nisele foarte specializate, preferand sa realizeze acest lucru prin colaborari precum Phontis, ca parteneri, si nu in calitate de competitori. „Vrem sa lucram cu acesti producatori de specializate si sa incercam sa le furnizam o baza de sasiu buna. Incercam sa lucram cu ei pentru a promova produsul pe pietele de export, pentru ca, daca ei vand, vindem si noi“, a explicat reprezentantul grupului Cardi.

Cardi, interesat de piata din Romania
Potrivit lui Luca Margaritelli, principalul obiectiv al grupului Cardi, impreuna cu ceilalti membri ai Compagnia Italiana Rimorchi, se refera la piata domestica, unde acesta estimeaza ca grupul are inca un bun potential de dezvoltare, prin acoperirea segmentelor pe care nu este inca prezent. Astfel, scopul este atingerea unei cote de piata de 30% in Italia. Inaintea crizei, CIR, prin marcile pe care le reprezinta, detinea o cota de piata de 25%. „Acum cota noastra e chiar mai mica, pentru ca suntem specializati pe partea de remorci, iar acest segment a fost cel mai afectat“, a mai spus Margaritelli, care a subliniat ca al doilea obiectiv important este dezvoltarea pe pietele din apropierea Italiei, pentru a putea fi astfel competitive din punct de vedere al costurilor de transport. Potrivit reprezentantului Cardi, grupul nu urmareste pietele pe care competitorii au deja o prezenta foarte puternica. Tintele interesante din aceasta perspectiva ar fi sudul Frantei, deoarece in partea nordica sunt localizati cei mai importanti competitori, dar si piata elvetiana. De asemenea, sudul si sud-estul Europei, cu Serbia, Croatia, Grecia, Muntenegru. Romania este o zona vizata de Cardi, dar pentru exporturi mai degraba decat pentru deschiderea unei filiale. „Consideram Romania o piata foarte interesanta pentru noi. Regiunea in care nu credem ca am avea un potential prea mare in viitor este nordul Europei, pentru ca stim ca acolo avem foarte multi competitori importanti si avem un dezavantaj fata de acestia din punct de vedere al costurilor de transport“, a spus Margaritelli, care a adaugat ca Romania este o tara interesanta pentru grup pentru ca este o piata mare si, in plus, este legata in mod traditional de Italia in privinta relatiilor comerciale. „Sunt foarte multe exporturi din Italia catre Romania si foarte multe importuri din aceasta tara. De asemenea, sunt foarte multe companii italiene care isi desfasoara activitatea in Romania si, impreuna cu Polonia, Romania este una din cele mai importante tari estice din punct de vedere al productiei si comertului“, a mai declarat reprezentantul Cardi, care nu se lasa descurajat de etapa prin care trece tara noastra.
Grupul urmareste astfel dezvoltarea pe pietele care nu au producatori locali si unde, chiar daca sunt prezenti si competitori, vor fi pe picior de egalitate, dat fiind faptul ca acestia se vor confrunta cu aceleasi costuri de distributie. Din acest motiv, tari ca Germania, de exemplu, nu sunt atragatoare, pentru ca acolo exista deja un surplus al ofertei si nici costurile de transport nu sunt de ignorat.
„Daca ne uitam la Serbia, Croatia sau Romania, competitorii nostri trebuie sa suporte aproximativ aceleasi costuri“, a mentionat Margaritelli. Pe de alta parte, Africa ar putea fi interesanta chiar si pentru productie, fiind o piata cu o rata de crestere rapida. „Ceea ce nu ne este inca foarte clar in momentul de fata e daca ar trebui sa exportam produse finite in Africa sau este necesar sa produci local ca sa dobandesti o pozitie puternica in regiune.“ Este vizata in special piata nord-africana, datorita relatiilor comerciale dintre Italia si tari precum Libia sau Etiopia, dar si datorita proximitatii mai mari decat in cazul competitorilor.

Mai degraba lichiditate decat profit
Subiectul preturilor ramane insa sensibil, dat fiind faptul ca stocurile inca detin controlul asupra acestora. In plus, mai sunt si produsele competitiei, al caror pret trebuie luat constant in calcul. „Sa vorbesti despre preturi astazi este foarte dificil. Pot spune ca in prezent avem preturi foarte rezonabile. Anul trecut, toti au incercat sa lucreze mai mult la produse de nisa, pentru ca la standardizate se intampla foarte des sa concurezi cu tine insuti, cu produsele pe care le-ai vandut acum un an unor dealeri.“ Totusi, situatia este un pic mai buna in prezent decat anul trecut, pentru ca nivelul stocurilor este mai mic. Insa reprezentantul Cardi este de parere ca vor mai fi cateva luni de acum inainte in care stocurile vor face dificila readucerea preturilor la un nivel rezonabil. Potrivit lui Margaritelli, astazi se foloseste o logica bazata mai degraba pe lichiditate decat pe profit, lucru de inteles in situatia de fata. Acesta este si motivul pentru care anul trecut a fost mult mai dur pentru producatori pe partea de vehicule standardizate decat pentru specializate. „In cazul specializatelor este un pic diferit, pentru ca dealerii nu tin stocuri. De asemenea, acest segment a fost mai putin afectat de criza“, a mai spus Margaritelli.

Chinezii pot intra pe vechiul continent doar cu nume european
Potrivit reprezentantului Cardi, chinezii privesc in mod eronat Europa ca pe o piata unica, fiind obisnuiti sa lucreze cu volume mari. „Sunt 10-15 piete diferite, pentru ca Italia nu este acelasi lucru cu Olanda, iar Marea Britanie nu este acelasi lucru cu Franta, si ar putea fi putin dificil pentru ei, deoarece sunt obisnuiti sa faca acelasi produs“, a spus Margaritelli, care crede ca, pentru a avea o sansa sa intre pe piata din Europa, sunt obligati sa produca, sau macar sa asambleze, local, in Europa, deoarece transportul intr-un mod eficient al produselor finite din China este destul de dificil de realizat.
Insa chinezii sunt foarte competitivi in comparatie cu productia europeana de componente si au demonstrat si in alte domenii ca sunt capabili sa ajunga din urma vechiul continent. „S-au indreptat catre Volvo in industria auto, cred ca intrarea lor pe piata europeana este mai probabila si mai posibila in termeni de achizitionare a companiilor, poate si aprovizionarea acestora cu componente pe care le produc acasa si folosind, daca sunt isteti, brandurile europene“, a mai declarat reprezentantul Cardi.

Articole similare