Dupa ce asociatiile profesionale s-au dus cu modificarile OUG 27/2010 direct in Parlament, ignorand avizul negativ al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), acesta din urma isi pregateste ofensiva. Dupa cum se stie, o procedura care trebuia sa fie cat se poate de simpla, respectiv prelungirea perioadei de valabilitate a licentelor de traseu pana in 2013, s-a transformat intr-o ampla actiune de modificare a OUG 109/2005 din temelii. Obtinerea monopolului pentru operatorii de transport care detin licente de traseu valabile la aceasta ora sau validarea utilizarii de autobuze avand aproape 20 de ani vechime pe liniile de transport regulat sunt printre cele mai grave prevederi care se doreste sa fie introduse. In acelasi timp, acordarea licentei de traseu pe cinci ani sau eliminarea criteriilor de clasificare pe stele pentru autovehiculele folosite la transport intern prin servicii regulate sunt lucruri de bun simt, care se impun in vederea asigurarii unei piete solide, fara operatori ultraindatorati, care nu mai prididesc intre un leasing si altul.
In paralel cu demersul de modificare a OUG 27/2010, Ministerul Transporturilor ramane consecvent privind modul in care vede organizat transportul public de persoane si lucreaza la o ordonanta de urgenta menita sa contracareze eventualele modificari care s-ar aproba la ordonanta 27. Nu trebuie pierdut din vedere nici faptul ca pana la sfarsitul acestui an avem termen limita pentru a adopta o lege a transporturilor armonizata cu legislatia europeana.
Proiectul MTI are ca scop mentinerea liberului acces la piata de profil, daca nu dupa principiile liberalizarii, macar la nivelul de pana acum. Ministerul, in calitate de organ de specialitate al administratiei publice centrale, are atributiile de a elabora strategiile nationale de dezvoltare a activitatii de transport rutier si a reglementarilor specifice. Tot in proiect se mentioneaza rolul Consiliilor judetene, al Consiliului General al Municipiului Bucuresti si al consiliilor locale cu responsabilitati privind transportul rutier public ce se realizeaza in zona lor de competenta, inclusiv aprobarea programelor de transport in trafic judetean, dupa avizarea acestora de catre autoritatea competenta in sensul armonizarii cu programul de transport rutier interjudetean.
Se mai mentioneaza ca exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier se efectueaza in conformitate cu prevederile Regulamentului CE 1071/2009 al Parlamentului European, iar acesta este, de altfel, unul dintre punctele unde se incearca armonizarea. Mai sunt incluse conditii privind managerul de transport, buna reputatie, dar si capacitatea financiara.
Controlul va fi efectuat de o singura institutie, aceasta urmand sa aiba la dispozitie Registrul electronic national, unde vor fi inscrise cele mai grave incalcari ale legislatiei comise de operatori.
Proiectul este intr-o forma incipienta si nu detaliaza momentan problemele cele mai importante pentru operatorii de transport persoane. Cert este ca atat acesta, cat si cel de modificare a ordonantei 27 merg in paralel si ramane de vazut care va avea castig de cauza. Termenul limita se apropie, astfel ca lupta intre o parte a patronatelor si minister se va incinge. Interesant este insa faptul ca niciodata, in toate polemicile care s-au purtat, nu au fost luate in discutie si interesele calatorilor, care platesc biletul si de cele multe ori nu au alternative. Poate ca din aceasta perspectiva ar si trebui sa analizeze parlamentarii modificarile legislative propuse si nu sa voteze pe banda rulanta orice nimeresc.