Parlamentul Romaniei a votat, la sfarsitul lunii trecute, adoptarea OUG 11/2013 in ultima forma amendata de Camera Deputatilor, prin deputatul Lucian Sova, prin care se renunta la atat de disputata licentiere a vehiculelor de 2,4-3,5 t si de 8+1 locuri. Sunt vizate deopotriva vehiculele care efectueaza transport contra cost sau in cont propriu si singura categorie ce va fi licentiata este cea a vehiculelor care transporta masini avariate. Cum licentierea strict a categoriilor de vehicule mai sus amintite nu rezolva problema pirateriei, sarcina combaterii acestui flagel ramane in totalitate in curtea Politiei Romane.
E important de subliniat ca la transportul national de persoane prin servicii regulate s-a introdus obli- gativitatea echiparii autobuzelor cu aparate de marcat electronice fiscale si cu cititoare de carduri, dupa ce in forma initiala se crease o bresa in incercarea de fiscalizare a transportului de calatori si de eliminare a seriilor (multiple) de bilete, prin acceptarea caselor de bilete ca alternativa la cele fiscale. In final, nu s-a mai pastrat nici prevederea referitoare la transmiterea online de date din cititorul de carduri, intrucat sistemul nu este in toate cazurile functional. Modul de utilizare si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat fiscale si cititoarele de carduri vor fi reglementate prin norme metodologice, care trebuie elaborate in cel mult 60 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei.
Referitor la transportul elevilor, conform OUG 11, acesta poate fi efectuat cu vehicule detinute de unitatile de invatamant sau de operatorii privati, cu care autoritatile locale incheie contracte in acest sens. Aici discutia este mai lunga, intrucat elevii reprezinta o categorie importanta de calatori pentru transportatorii care efectueaza trasee judetene. Iar firmele care incheie contracte dedicate pentru elevi cu administratiile locale le iau in mod legal carausilor licentiati o parte din pasageri. Cum volumele transportate sunt in scadere, o prajitura tot mai mica se va putea imparti de acum la mai multi beneficiari. Si, desigur, ramane si problema criteriului de selectie al operatorilor cu care se vor incheia contractele exclusive de transport. Pana una alta, cele 600 de microbuze comandate de MDRAP au intrat deja in productie si urmeaza sa fie distribuite unitatilor scolare selectionate din toata tara.