Deși programele de transport județean vor expira în curând, situația în țară este dezastruoasă. Ministerul Dezvoltării se ține ferm pe poziție și refuză (deocamdată) prelungirea valabilității programelor de transport județean, deși este clar că termenele legale de organizare a licitațiilor sunt aproape depășite. Consiliile județene, în calitate de autorități contractante, și-au însușit obligațiile ce le revin mai mult sau mai puțin: câteva sunt destul de avansate, și-au pregătit licitația, însă acum bat ușor în retragere, așteptând probabil să vadă ce se mai întâmplă la nivel național, în timp ce majoritatea nu a făcut nimic și orbecăie în lipsa unei direcții de la centru.
În toată țara operatorii au deschis deja mai multe acțiuni în instanță și speră că Guvernul va acorda până la urmă prelungirea până în 2023, ținând cont și de motivele evidente și de bun simț ce pot fi invocate pentru justificarea deciziei: pandemia, situația economică grea, scăderea volumelor de pasageri, irelevanța studiilor de mobilitate făcute după ureche etc.
Peste toate se mai conturează însă un argument puternic, care scoate în afara legii orice licitație de transport care prevede microbuze. Este vorba despre recent adoptata OUG 71/2021, care stipulează obligativitatea asigurării unei ponderi minime de vehicule electrice în cadrul oricărei licitații de servicii publice, cum este și cazul celor organizate în baza regulamentului european 1370. Ordonanța exceptează, ce-i drept, vehiculele din categoria M3, altele decât cele destinate transportului public urban. În cazul vehiculelor M2 (microbuze) nu sunt făcute însă niciun fel de precizări. Prin urmare, prevederile ordonanței li se aplică. Acest lucru mi-a fost confirmat oficial de către Registrul Auto Român (RAR), ca răspuns la o solicitare transmisă în prealabil. Separat, Agenția Națională pentru Achiziții Publice – autoritatea competentă în organizarea tuturor licitațiilor pe legea 99 a achizițiilor sectoriale, unde se încadrează și transportul județean – a evitat să se pronunțe, lăsând responsabilitatea în sarcina autorităților contractante și a instituțiilor de specialitate, respectiv RAR.
Nu este cazul să mai discutăm despre imposibilitatea de a avea microbuze electrice la licitații. Motivele sunt multe și evidente. Ce alte argumente mai trebuie aduse Guvernului pentru a obține prelungirea valabilității programului județean?