Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pachetul Mobilitate 1: Șoferilor le este îngrădită libertatea! Cum s-au schimbat prevederile inițiale

Comparativ cu ce s-a votat la începutul lunii iulie, propunerile inițiale privitoare la întoarcerea șoferului, inclusiv cele referitoare la cabotaj și întoarcerea camionului, erau mult diferite. Iar acest lucru ar putea reprezenta un argument pentru contestarea acestor amendamente la Curtea Europeană de Justiție.

Pe de altă parte, întoarcerea șoferului este o obligație a companiei, ceea ce înseamnă că verificările ar trebui efectuate la nivel de firmă, nu la nivel de șofer/camion, consideră avocatul belgian Frederick Vanden Bogaerde, un specialist permanent în cadrul conferințelor noastre. „Singurul lucru de care mă tem este legat de faptul că organismele de control belgiene și franceze vor încerca să facă efectiv asta, controlul la nivel de șofer. Nu cred că este corect, trebuie să controlezi compania, deoarece este o obligație a companiei“, a mai spus avocatul, care a anunțat deja că va reprezenta trei asociații belgiene într-un proces la Curtea Europeană de Justiție.

Citește și: Belgia atacă Pachetul Mobilitate 1 la Curtea Europeană de Justiție. Când va începe procesul

La fel ca în cazul cabotajului și a întoarcerii camionului, nici în cazul șoferilor prevederile votate în plenul Parlamentului European nu mai sunt cele inițiale. Dacă raportorul olandez Wim van de Camp, care între timp nici nu mai face parte din Parlament, dorea ca șoferul să se întoarcă acolo unde dorește sau acolo unde locuiește cu familia, acum el trebuie să rămână la centrul operațional al angajatorului sau în țara de reședință. „Întreprinderile de transport organizează activitatea conducătorilor auto în așa fel încât aceștia să poată petrece la domiciliu sau într-un alt loc ales de ei cel puțin o perioadă de repaus săptămânal normală sau o perioadă de repaus săptămânal de mai mult de 45 de ore luată în compensație pentru o perioadă de repaus săptămânal redusă, înainte de terminarea fiecărei perioade de patru săptămâni consecutive“. În plus, propunerea inițială a Comisiei era ca șoferul să se întoarcă „în fiecare perioadă de trei săptămâni consecutive“, iar acum trebuie să se întoarcă la fiecare trei sau patru săptămâni consecutive. O altă prevedere favorabilă Germaniei, ai căror șoferi pot efectua curse mai lungi.

Despre obligația întoarcerii șoferului la centrul operațional al angajatorului, Frederick Vanden Bogaerde spune că această ultimă prevedere este discriminatorie pentru șofer. „Așa cum am mai spus, problema principală cu această întoarcere obligatorie a șoferului este dacă tu, ca și companie, îi poți da posibilitatea întoarcerii și atunci el poate alege, sau dacă îl obligi să se întoarcă lunar și să verifici că s-a dus acasă la fiecare lună. Aceasta este problema cu interpretarea acestei prevederi din Pachet, lucru care mai devreme sau mai târziu va genera discuții.

În ceea ce privește prevederile sociale, așa cum, de exemplu, este plata salariului minim (Regulamentul Roma I), avocatul belgian a explicat faptul că acestea vor genera probleme birocratice mari pentru companiile de mici dimensiuni, care vor ajunge să fie amendate pentru că nu își vor face calculele corespunzător. „Va fi un coșmar!“, a decretat specialistul în transporturi. De altfel, toate prevederile vor putea fi respectate mult mai ușor de către companiile mari, în timp ce firmele mai mici se vor descurca mai greu. Acesta a mai oferit drept exemplu munca administrativă, una destul de mare. În timp ce companiile mari au deja birouri și departamente care se vor putea ocupa de aceste lucruri, companiile mici vor avea „dureri de cap“.

Pauza, un drept îngrădit!

Frederick Vanden Bogaerde a mai spus că „Pauza“ este definită ca perioada în care șoferul își poate folosi timpul așa cum dorește, iar dacă acesta dorește să rămână în țara în care l-a prins pauza trebuie să i se acorde acest drept. „Poate are o iubită, de exemplu, sau niște prieteni la care poate sta peste weekend și astfel nu ar trebui să fie obligat să se întoarcă în țara de reședință. În opinia mea vor fi multe probleme de interpretare și sper ca CE, așa cum a mai făcut și pe alte aspecte, va lua notă și va cere explicații.“ În plus, dacă privim explicit situația din Belgia și Franța, în prezent nu există o legislație prin care șoferii să poată fi amendați în cadrul controalelor din teren. Deci, momentan, respectarea prevederii întoarcerii șoferilor nu poate fi penalizată, însă acest lucru s-ar putea schimba în următoarele săptămâni sau luni, în cazul Belgiei, care are o situație politică mai complicată la momentul de față și este de așteptat să reacționeze mai târziu. Asta nu înseamnă că nu vor exista controale, ba chiar mai intense ca până acum, a mai avertizat avocatul.

Articole similare

Ad