Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Parteneriat pentru eficiență și sustenabilitate

Cu o strategie de sustenabilitate foarte bine definită pentru următorii patru ani, Orkla, unul dintre cei mai mari producători și furnizori de bunuri de larg consum în retailul alimentar și nu numai, își propune să reducă procentul de emisii de dioxid de carbon din operațiunile furnizorilor de logistică și transport cu 29%. Pornind de la acest deziderat, Orkla Foods România s-a aliniat deja obiectivelor grupului și a făcut primul pas în această direcție la începutul anului, când și-a relocat toate volumele într-un singur terminal aparținând DSV Solutions.

Din punct de vedere al amplasării noului depozit în CTPark Bucharest North, chiar pe linia de Centură a Capitalei, Orkla Foods România a luat în calcul proximitatea față de clienți și accesibilitatea din punct de vedere al transporturilor și aprovizionării de la cele trei fabrici din Iași, Covasna și București, reducând astfel consumul de carburant și, implicit, emisiile de CO2 cu 80 t/an, potrivit propriilor estimări. „Amplasarea geografică aproape de centrul de greutate al vânzărilor determină o reducere estimată a numărului de kilometri parcurși cu 80.000 pentru a transporta același volum de mărfuri“, a explicat Victor Dănilă, Supply Chain Manager Orkla Foods România. Pentru ca acest hub logistic să fie cât mai în linie cu obiectivele sale de mediu, în construcția lui compania și-a dorit utilizarea unor sisteme, materiale și tehnologii de ultimă oră, astfel încât să asigure „o înaltă eficiență și fiabilitate pe termen mediu și lung“. Vorbim așadar de un depozit de Clasa A, certificat BREEAM, cu panouri termoizolante, vată minerală, iluminat LED și iluminat natural sau agenți frigorifici de ultimă generație.

Înainte de toate însă, noul centru de distribuție este o investiție într-un parteneriat, iar Orkla Foods a optat pentru furnizorul de servicii logistice DSV Solutions, care și-a dorit dezvoltarea serviciilor de depozitare a produselor care necesită temperatură controlată, inclusiv a celor congelate.

Așa cum am aflat încă de anul trecut după ce am realizat un interviu cu Sergiu Iordache, Managing Director DSV România, investiția DSV în depozitul din Ștefăneștii de Jos a fost de peste un milion de euro, a venit ca răspuns la cerințele partenerului norvegian și s-a tradus în sisteme de depozitare și de picking de ultimă generație. De remarcat faptul că tocmai această abordare a DSV România, care și-a arătat disponibilitatea de a investi pentru dezvoltarea ulterioară a sa și a clientului său, a fost unul din factorii esențiali în parteneriatul dintre cele două companii.

Din acest centru logistic, așa cum a menționat Daniel Stancu, directorul de logistică al DSV Solutions și cel care ne-a ghidat în vizita pe care am efectuat-o la începutul lunii trecute, Orkla Foods România deservește marile platforme de IKA, segmentele de Traditional și Modern Trade, alături de marii producători industriali și partenerii de distribuție din segmentul patiserie și panificație, precum și HoReCa. Suprafața totală a depozitului este de 10.000 m2, volumele Orkla ocupând circa 60% din acest spațiu. Aici se pot depozita atât produse în mediu ambiental, cât și întreaga gamă de produse care necesită temperatură controlată.

Flexibilitatea este dată de investiții

Spre deosebire de alți distribuitori care lucrează numai cu temperatură controlată, depozitul DSV Solutions are o suprafață de frig de 1.200 m2, fragmentată în două celule termice egale. Deși ambele sunt construite pentru a suporta temperaturi de -20 OC, momentan doar una funcționează la temperaturi negative, cealaltă fiind dedicată depozitării produselor refrigerate la 2-4 OC. „În curând spațiul de depozitare dedicat celor două tipuri de produse se va dubla și fiecare va ocupa câte 1.200 m2. Atunci când a fost construit depozitul am luat în calcul nevoia de creștere a spațiului pentru congelate, așa că am prevăzut ambele celule pentru temperaturi negative. Ne-am dorit flexibilitate totală; în funcție de necesitățile clienților, dorim să putem depozita toate tipurile de produse“, a precizat Daniel Stancu.

Tot la capitolul investiții este trecut și sistemul de rafturi, menit să asigure sustenabil toate fluxurile de inbound și de distribuție ale clienților săi, investiție pe care furnizorul danez a efectuat-o în vederea folosirii echipamentelor de tip VNA. În acest fel, manipularea paleților și sistemul de stocare sunt realizate într-un mod mult mai eficient, având în vedere faptul că picking-ul se face inclusiv la nivel de bax. În ceea ce privește echipamentele, în noul centru logistic din Ștefăneștii de Jos al DSV sunt trei VNA – care cu tot cu cabină se ridică până la 11,5 m, atât cât este înălțimea maximă operabilă – 10 transpalete electrice cu platformă și mai multe transpalete manuale folosite în zona de picking. Nu în ultimul rând, toți pickerii utilizează scanere. În total, aici lucrează aproximativ 40 de oameni. În plin sezon, atunci când volumele cresc foarte mult, personalul necesar se suplimentează cu forță de muncă închiriată sau cu personal propriu din alte depozite DSV, care este folosit într-un mod circular în funcție de sezonalitatea industriilor din care provin clienții.

Mai multă transparență

Compania a atins un rulaj de aproximativ 40 de camioane IN/OUT zilnic pentru clienții deserviți din acest site, rulaj ce aproape se dublează la final de lună. „O comandă poate însemna de la trei baxuri pentru zona de comerț tradițional până la un camion complet trimis la platforme“, a precizat Daniel Stancu. Pentru a fi pregătită, o comandă este pick-uită în funcție de anumite criterii, setate în WMS. Spre exemplu, în cazul platformelor anumite produse trebuie livrate cu un termen de valabilitate ce nu poate depăși gradul minim de 75%, și atunci sistemul alocă automat produse ținând seama de acest criteriu. În cazul în care pentru un produs ce trebuie să se încadreze în respectivul criteriu nu este suficient stoc, decizia de a-l scoate din depozit îi revine partenerului Orkla, care are vizibilitate totală în sistemul IT. „A fost o implementare de durată. Am oferit partenerului nostru transparența dorită, inclusiv traiectoria comenzilor în picking“, a precizat Daniel Stancu. Totul se face prin intermediul mesajelor EDI – Electronic Data Interface – care circulă între cele două sisteme logistice și care arată inclusiv statusul livrării. În acest fel, trasabilitatea crește și eficiența operațională este maximizată.

Avantajul soluțiilor de automatizare a proceselor a fost exploatat și pentru serviciul de distribuție, DSV folosind sistemul informatic nu doar pentru urmărirea expedițiilor, ci și pentru scanarea documentelor la destinație. Aici însă mai trebuie crescut gradul de acceptanță în rândul șoferilor.

Tot la acest capitol, documentele de transport primite în format fizic de către personalul din depozit nu mai sunt prelucrate manual, ci intră într-un sistem de tip DMS (Document Management System), care este capabil să le citească pe bază de program OCR (Optical Character Recognition) și să le sorteze pe tipuri de fișiere. „Există și cazuri, puține la număr, când scrisul nu este foarte lizibil, și atunci, pentru a nu omite nimic, documentele respective sunt repartizate manual de colegii noștri. Orkla are acces la toate aceste documente prin intermediul unui folder comun. Este un sistem care ne-a crescut eficiența și pe care îl folosim în ambele departamente de Transport: Domestic și Internațional.“

Interesant este că pentru operațiunile pe zona de depozitare DSV folosește două WMS, unul dezvoltat de grup și celălalt realizat în România, alături de un furnizor local de astfel de soluții (Axes Software). Tot pentru a crește flexibilitatea și eficiența, cele două sisteme sunt interschimbabile în funcție de ce operațiuni trebuie efectuate și perioada de timp în care trebuie realizat proiectul, iar schimbarea se poate face rapid atunci când cerințele clientului se modifică.

Importanța cutt-off-ului și planificarea mărfurilor în funcție de tipologia clienților

Pentru a fi livrate, comenzile intră în sistem din stocul existent, iar tot ce înseamnă București și zona metropolitană – inclusiv Ploiești, având în vedere ușurința cu care se ajunge din centrul de distribuție pe A3 București-Ploiești – este preluat la primele ore ale dimineții. Aprovizionarea se face de către DSV în cea mai mare parte a timpului (90-95%), ținând cont de poziționarea celor trei fabrici ale Orkla Foods în țară – Iași, Covasna, precum și de cea de la București – dar și de timpul de cutt-off, stabilit la orele amiezii.

La începutul lui septembrie, DSV România și-a mărit flota cu 6 semiremorci frigorifice, acesta fiind primul lot dintr-un total de 50. „Semiremorcile pot transporta atât produse congelate, cât și refrigerate, au două zone de temperatură și pot încărca 66 de paleți (double deck). Este o investiție necesară, având în vedere greutatea cu care se găsesc aceste echipamente pe piața din România. În sezon livram peste 1.500-1.600 de paleți ce necesită temperatură controlată și trebuie să ne respectăm timpii de tranzit“, a spus Daniel Stancu. Odată realizată recepția mărfii, începe pregătirea comenzilor care sunt livrate în țară, încărcările fiind efectuate după ora 18:00. Pentru a crește eficiența transportului, alocarea în sine și începerea picking-ului se face numai după ce departamentul de transport face o rutare a comenzilor în funcție de volume. Astfel, clienții sunt grupați la nivel de camion. „Colegii din departamentul de transport intern știu ce tip de marfă avem în depozit și pentru ce clienți. În funcție de aceste criterii, ei trimit planul de încărcare către depozit, la pickeri. Aceștia, împreună cu șoferul camionului, stabilesc ordinea încărcării paleților. Implicăm și șoferul. Având mai multe descărcări, el trebuie să-și stabilească un culoar de trecere în camion ca să nu facă prea multe permutări atunci când ajunge la un client și astfel să minimizeze pe cât posibil timpul de staționare. Aplicăm această metodă și la Orkla atunci când livrăm în același loc și produse congelate și refrigerate“, a mai explicat directorul executiv al DSV. Livrările se fac folosind toate tipurile de tonaj disponibile la ora actuală pe piață, dar în cazul platformelor – unii dintre clienții cei mai mari ai Orkla Foods România – se preferă camioanele complete. „Încercăm să eficientizăm fiecare transport, chiar și atunci când camioanele nu sunt complet încărcate la acest depozit, comunicăm cu celelalte depozite și mai preluăm marfă pe parcurs. Salvăm resurse importante, fluidizăm traficul și scădem emisiile de CO2, unul dintre cele mai importante obiective ale noastre.“

Alocarea slot-urilor la platforme în timp real, dificil de implementat

Din punct de vedere al timpilor de așteptare la clienții mari, respectiv locațiile de tip Key Account, Daniel Stancu recunoaște că problemele s-au mai rezolvat, însă livrările continuă să fie perfectibile, de-o parte și de alta a baricadei. „În unele locații avem două rampe diferite, una pentru produse congelate, alta pentru refrigerate. Cu toate că tu ai venit la timp, riști să pierzi slotul în cealaltă parte dacă întârzii puțin la prima rampă. Însă se mai întâmplă și ca noi să întârziem din cauza blocajelor în trafic și a infrastructurii din România.“

În opinia lui Daniel Stancu, implementarea la platformele mari a unui sistem de alocare în timp real este destul de greu de gestionat și se face cu costuri mai mari. „Trebuie să ai în vedere foarte multe scenarii, iar totul vine cu un cost. Cu cât vrei mai multe abateri de la regulă, cu atât costurile sunt mai ridicate“, a conchis directorul executiv.

Articole similare

Ad