Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe mana specialistilor

Serviciile de transport nu mai sunt de mult suficient de profitabile pentru a asigura dezvoltarea afacerii. Tocmai de aceea, tot mai multi transportatori cu flota medie si mare incearca sa intre si pe piata serviciilor de logistica, unii dintre ei cu rezultate excelente. Succesul este garantat prin angajarea celor mai buni specialisti din domeniu, care pot adapta oferta vechiului transportator la cerintele oricarui client de logistica. Trasarea proceselor logistice si achizitia celor mai adecvate echipamente de depozitare si gestiune pot fi indeplinite cu succes apeland la consultanti logistici cu experienta, care pot pune pe roate rapid si eficient o afacere de logistica.
 

Astfel de consultanti s-au reunit in asociatia „Customer Management”, care numara pana in prezent 10 membri, specialisti in procese logistice, sofware, hardware si echipamente de tot felul care trebuie sau pot sa utileze un depozit pentru o eficienta maxima.
 
Conceperea si dezvoltarea unui proiect logistic nu sunt simple, mai ales pentru cineva care nu are foarte multa experienta in domeniu.
In sprijinul celor care doresc sa inceapa o afacere pe acest segment vine si asociatia „Customer Management“, care se ocupa de realizarea de expertize si proiecte de logistica si investitii pe diferite nivele de complexitate, in functie de detaliile concrete ale fiecarui plan de afaceri si de resursele clientilor. Se porneste de la stadiul actual al afacerii clientului si se proiecteaza ceea ce se doreste sa se obtina in final. Acest proces include cuantificarea performantei operationale a companiilor similare si stabilirea tintelor interne, bazate pe rezultate „best in class“, fiind recomandate practicile manageriale si solutiile software care au ca rezultat cea mai buna performanta.
Pentru a ilustra modul in care fiecare membru al asociatiei isi aduce contributia la realizarea unui plan de dezvoltare in sectorul logistic am ales sa exemplificam un proiect pentru un „Operator Logistic“, de fapt o companie de transport (specializata in domeniul auto), care doreste sa-si dezvolte segmentul de activitate 3PL la un nivel mai complex decat transporturile, astfel incat sa includa si importul, distributia si logistica produselor transportate (componente si piese auto). Proiectul Customer Management vizeaza oferta integrata de servicii de analiza si dezvoltare pentru viitorul operator logistic, astfel incat acesta sa aiba, inca de la inceput, un plan de afaceri si o strategie de achizitii.

Structurarea afacerii
La conceperea fiecarui plan de afaceri se impune analiza companiei, precum si structurarea liniilor directoare. Astfel, propunerea asociatiei vizeaza, intr-o prima faza, impartirea companiei pe trei linii de business si realizarea unui model de retea combinata de tipul Inbound-Outbound-Door to door, prin reteaua HUB Crossdock (distributie principala si secundara).
„Analiza include procesele de management strategic, cele de definire a perimetrelor celor trei linii principale ale activitatii (sau de «core business»), unde sunt incluse directiile de «facility support», «transport» si «depozitare», precum si initiative de automatizari pe intreg lantul companiei (furnizori, procese de business, clienti)“, a explicat Mugurel Birliba, unul dintre cei doi „strategi logistici” ai asociatiei.
Astfel, procesele de management strategic includ procesele multi-anuale, procesul bugetar anual si cele de „core business“. Primele sunt stabilite la nivelul conducerii companiei si includ deciziile de investitii, pe baza analizelor de piata si cu argumente tehnico-economice. Procesul bugetar implica anumite etape bine stabilite, in functie de obiectivele vizate pentru anul respectiv, in vederea stabilirii si aprobarii bugetului companiei. In acelasi timp, in stabilirea proceselor de core business sunt incluse toate activitatile ce urmeaza sa fie derulate.
Astfel, pe segmentul „facility support“, operatorul logistic trebuie sa aiba in vedere managementul distributiei (service client, rutare digitala, urmarirea exercitiului bugetar), al vanzarilor (negocierea contractelor de achizitie si vanzare, previziuni si planificare, marketing si relatii publice), managementul investitiilor (include gestionarea amplasarii facilitatilor – rutier si feroviar – managementul proiectelor, al calitatii, cel vizual si Six Sigma, planul strategic operational etc.), precum si controlul derulat la nivel financiar, de resurse umane, IT, juridic si de securitate.

Transportul, activitate total separata
Activitatea de transport din cadrul companiei trebuie vazuta ca o linie de business cu personalitate juridica, ce actioneaza din perspectiva operationala a unei case de expeditii, atat pentru clienti externi, cat si pentru clientul intern. Aici trebuie realizat managementul transportului inbound si outbound (de mare tonaj), respectiv al celui door-to-door (de mic tonaj). In acelasi timp, componenta de transport include si managementul flotei, serviciu acoperit, in cadrul asociatiei, de Cati Mocanu, director general Cefin Systems.
Odata definita dimensiunea si tipul de flota de transport, avand drept criterii activitatea prognozata, clientul va fi nevoit sa considere un mod de lucru cu flota, astfel incat sa poata asigura respectarea rutelor planificate, a kilometrilor parcursi in raport cu ce s-a planificat (care trebuie sa se incadreze in pretul oferit clientilor), a conditiilor legale de condus (viteze, ore de condus etc.) si respectarea consumului de combustibil corect.
„Dincolo de aceste informatii, clientul trebuie sa aiba in vedere posibilitatea de a le primi consolidat, in format usor de gestionat, astfel incat aceste informatii sa foloseasca diferitelor departamente din cadrul companiei: logistica (pentru urmarirea respectarii rutelor), transport (pentru urmarirea mentenantei vehiculului, posibilitate de avertizare la timpii de revizie, sistem antifurt), contabil (raportari automate pentru consum de combustibil, ore de condus ale soferului in vederea calculului salarial, integrari cu sisteme de lucru existente pentru corelarea datelor) si management (indicatori de performanta generati automat in vederea realizarii de previziuni)”, a explicat Cati Mocanu.
Alegerea furnizorului unei astfel de solutii trebuie facuta urmarind cateva criterii importante: performanta echipament, serviciu post-vanzare, longevitate contracte ale furnizorului cu alti clienti, pret corelat cu calitatea produsului si timp de amortizare a investitiei.
Nu in ultimul rand, activitatea de depozitare vizeaza gestionarea depozitului (HUB, crossdock), a inventarului, a comenzilor si a echipamentelor folosite.
„Corpul principal de expertiza si competente profesionale strategice ale companiei va fi rezident in cazul primei linii principale de activitate (facility support) si va fi specializat operational doar pe celelalte doua componente, transport si depozitare. In plus, pe fiecare dintre cele doua niveluri de activitate vor exista resurse dedicate, ce vor fi alocate functional pe celelalte, in functie de nevoile specifice ale activitatii“, a mai aratat Mugur Birliba.

Proiectarea activitatii logistice
Inainte de a incepe dezvoltarea efectiva a segmentului privind depozitarea si activitatile anexe, managementul acelei companii trebuie sa se asigure ca activitatea de transport este bine organizata si stabila. „In cazul in care procedurile si fluxurile nu sunt stabilite si cunoscute, trebuie sa se asigure acest lucru, deoarece segmentul de transport urmeaza sa fie implementat si integrat cu altul mai nou, unde know-how-ul nu este bine cunoscut“, a explicat Cornel Tutunaru, cel de-al doilea „strateg” al asociatiei, responsabil de vanzarea si implementarea WMS-Qguar de la Quantum Software si consultant logistica. Chiar daca este vorba de un proiect imaginar, sunt anumite etape si elemente de care trebuie tinut intotdeauna seama.
Implementarea serviciilor logistice trebuie facuta pe mai multe etape:
• identificarea si alocarea resurselor (spatiu, oameni, masini, infrastructura IT etc;
• identificarea tipurilor de servicii logistice oferite (depozitare, transport, importuri, achizitii, etichetare, impachetare etc.);
• calculatia costurilor reale pe fiecare tip de activitate in parte;
• stabilirea tipurilor de tarife, paliere de preturi etc.;
• stabilirea clientilor vizati (tipuri de clienti, de produse si de activitati);
• setarea si implementarea noilor proceduri de lucru pentru activitatea logistica, daca este cazul;
• setarea sistemului IT pentru operatiunile de servicii logistice (WMS, TMS, ERP, SFA etc.);
• stabilirea si crearea sistemului de raportare pentru a se urmari eficienta si nivelul serviciilor oferite (pentru inceput, rapoarte standard, in functie de tipul de tarifare si activitatile desfasurate);
• training suplimentar al personalului alocat activitatii de servicii logistice;
• reclama in piata despre noul segment abordat (informari parteneri, reviste de specialitate etc.);
• testarea sistemului integrat pentru serviciile logistice;
• cautarea de potentiali clienti.

Configurarea depozitului
Pentru achizitionarea unui depozit, compania ar avea mai multe posibilitati, potrivit proiectului Customer Management. In primul rand, trebuie sa se asigure de locatia dorita, care ar trebui sa fie cat mai aproape de un drum rutier principal (autostrada, drum national/european etc.), urmand, pe rand, cale ferata, aeroport, cai maritime si fluviale. Ideal ar fi ca terenul sa existe deja in activele companiei, pentru ca, in acest caz, ridicarea unui depozit nu va dura mai mult de un an, in conditiile in care totul sa fie pus la punct. Este indicat ca depozitul sa fie mai mare decat necesar, deoarece se poate subinchiria, iar amortizarea investitiei ar fi mai rapida.
Daca terenul nu exista si nici nivelul investitiei nu poate depasi un anumit buget, atunci compania ar trebui sa se orienteze catre un depozit existent intr-un parc logistic, unde isi poate inchiria spatiul considerat necesar pentru primul an.
Depozitul trebuie dotat cu sistem de depozitare, rafturi back-to-back si nu numai, in functie de tipul de activitate si gama de produse care sunt vizate. De exemplu, pentru produsele alimentare se va incerca umplerea cu rafturi la capacitatea optima maxima a depozitului, in timp ce, daca articolele vizate sunt din domeniul auto sau constructii, atunci necesitatea rafturilor este mai redusa. In acest ultim caz, doua sau trei randuri ar fi de ajuns, restul fiind zona de tip „area“, deoarece exista produse de volum si greutate mare, care nu ar avea loc pe sistemul de depozitare cu rafturi.
In acelasi timp, se vor achizitiona echipamente de manipulat (stivuitoare, transpalete manuale si electrice, masini de infoliat etc.), iar depozitului ii trebuie asigurata o temperatura optima de lucru, trebuie sa fie bine luminat si aerisit. Numarul celor care vor lucra in depozit va fi calculat in functie de activitatile ce urmeaza sa se desfasoare, urmand sa se stabileasca numarul de schimburi, de lucratori pe tura etc.

Sistemul de management al depozitului
La achizitionarea sistemului integrat de management al depozitului (WMS) se va tine cont de anumite criterii, cum ar fi: integrarea si functionarea cu alte sisteme informatice (ERP, SFA, TMS etc.), sa acopere activitatile ce urmeaza a se desfasura in depozit si sa beneficieze de service permanent, 24 de ore pe zi. Chiar daca se va cumpara un soft mai scump, trebuie urmarit randamentul acestuia. Un WMS bun trebuie sa satisfaca nevoile unui depozit cu activitati complexe de receptie, „put-away“, picking sub diferite forme si tipuri, verificare, incarcare, rutare, „kitting“, etichetare, trasabilitate dupa lot sau numar serial, reambalare, „billing“ si inventar. Costul acestuia se poate ridica la 120.000 de euro, potrivit estimarii facute de Cornel Tutunaru.
Alte intrebari la care ar trebui sa capete raspuns compania la achizitionarea unui WMS sunt:
1. Care este gradul de maturitate a produsului achizitionat?
2. Care este experienta vanzatorului in implementarea acestuia?
3. A mai fost interfatat cu sistemele informatice existente deja in cadrul companiei?
4. Ce alte costuri suplimentare va genera achizitionarea lui?
5. Unde a mai fost implementat? (Trebuie facuta neaparat o vizita la fata locului pentru a lua contact cu cei care lucreaza zilnic cu sistemul respectiv.)
6. Are meniul in limba locala, este un meniu prietenos (cel pentru aplicatia scanerelor RF, pentru statiile de lucru s.a.)?
Lista intrebarilor poate continua in functie de strategiile si deciziile care se vor lua ulterior.

Avantajele WMS
Avantajele achizitionarii unui WMS sunt majore, iar investitia se recupereaza, in functie de rulajul de marfa din depozit, in aproximativ cinci ani, poate chiar si mai repede la companiile de 3PL. Ca punct de comparatie pot fi luate pierderile din valoarea totala a stocului (marfa lipsa, deteriorata, expirata): cat este procentul pierderilor inainte de WMS si cat este dupa implementarea sistemului. Opinia Customer Management este ca pierderile se vor mentine sub 0,5-0,8%, in cazul unui sistem de management al depozitului corect implementat. Lipsurile (si aici sunt incluse si furturile), nu vor disparea, dar vor fi reduse semnificativ, deoarece cei in cauza stiu ca sunt monitorizati, sistemul inregistrand fiecare operatiune a fiecarui angajat. Produsele deteriorate si expirate vor fi reduse in procent de cel putin 85%, deoarece WMS-ul, daca este bine configurat si utilizat, va urmari data de expirare si starea produselor. In plus, in functie de activitati, acesta poate lucra unilateral folosind doar FIFO, dar si in combinatii FIFO si FEFO sau FIFO si LIFO.
Inventarul este unul dintre cele mai castigate activitati prin existenta WMS. Astfel, daca inainte se numarau produsele si se notau pe hartie, dupa care se facea operarea in calculator si procesarea datelor, cu WMS aceasta activitate se reduce cu 60%, deoarece totul va fi in timp real. Ce se numara va fi completat automat in sistem, folosind aparatura hardware ce se integreaza impreuna cu sistemul (scanare RF, acces point-uri, imprimare, servere, calculatoare etc.). In plus, activitatile de inventariere pot avea loc oricand si oriunde, fara sa afecteze activitatea depozitului.
„Facturarea serviciilor logistice se va face in baza activitatilor si informatiilor inregistrate in sistemul WMS, prin definirea unor KPIs elocventi pentru activitatea desfasurata, totul urmarindu-se prin folosirea unor rapoarte bine construite. Pe baza acestora se va putea urmari si gradul de indeplinire a serviciilor logistice, un lucru esential, deoarece, de multe ori, in contracte este mentionata si cota de indeplinire a sarcinilor contractuale. De regula, aceasta este de circa 95%, iar neindeplinirea cotei atrage penalitati din partea clientului”, explica Cornel Tutunaru.
WMS este cu atat mai util la ora actuala, cand controlul costurilor trebuie sa fie foarte strict. Chiar daca la prima vedere pare o investitie serioasa, ea va fi acoperita in timp relativ scurt, iar beneficiile sunt mari, de la reducerea stocurilor pana la limitarea numarului de angajati la strictul necesar.   
                  
 Sisteme de supraveghere a activitatii
Echipamentele de culegere de date mobile sau fixe pot avea mai multe intrebuintari in cazul unui operator logistic, intreaga trasabilitate a produselor si a documentelor fiind urmarita prin simpla scanare a acestora. Liana Gurzun, membru fondator al asociatiei, propune solutii Datalogic avansate pentru orice aplicatie mobila (terminale robuste, solutii software, comunicatii wireless si sisteme de network), in vederea controlarii proceselor logistice, inclusiv un pachet de servicii.
Pentru depozitul proiectat, Liana Gurzun recomanda ca activitatile de receptie marfa, picking, put-away, inventar si urmarirea documentelor sa se faca cu terminale mobile Datalogic, precum si cu scanere fixe. Urmarirea trasabilitatii produselor de la depozit catre distribuitori sau clientii finali in camioane se poate realiza tot cu aceste echipamente, ce se pot folosi si pe post de telefoane, pentru a asigura legatura continua cu dispeceratul sau pentru a anunta clientul privind timpul estimat pentru livrarea marfurilor. Agentii de vanzare pot folosi PDA-uri pentru preluarea comenzilor, incasari, dar si pentru mercantizare, unde pot face poze produselor in vederea asigurarii pozitionarii corecte a acestora la raft, in magazine. Modulul GSM inlocuieste telefonul clasic, iar folosirea corecta a rutelor si a programului de lucru se poate urmari cu ajutorul modulului GPS incorporat.
Tot cu terminalele mobile Datalogic se pot urmari evolutia stocurilor in magazine si corectitudinea preturilor afisate la raft. Fisele de service ale masinilor, modificate la fiecare revizie si reparatii etc., pot fi si ele incarcate pe terminale.
Alte solutii adiacente sunt managementul datelor, controlul accesului si toate activitatile care implica mobilitate, imbunatatind performantele si productivitatea.

Sistem de management pentru agentii de teren
Performanta agentilor de teren creste daca ei detin un dispozitiv in care pot introduce, salva si vizualiza informatii utile pentru indeplinirea atributiilor. Daca dispozitivul respectiv poate comunica oricand cu sistemul informational central, productivitatea agentilor de vanzari atinge niveluri inalte, asa cum considera Dimitris Sideridis, managerul general PocketBiz Romania, companie care a dezvoltat PocketBiz Sales, o solutie-pionier ce sprijina reteaua de vanzari cu ajutorul unor instrumente mobile wirless care ofera un management complet al procesului de vanzari (Sales Force Automation). Necesitatea acestei solutii vine din faptul ca agentul de vanzari nu are contact direct si permanent cu datele stocate la sediul companiei, dar are nevoie de informatii (liste de preturi, stoc, disponibilitate, controlul creditului s.a.), timpul alocat pentru preluarea comenzilor trebuie sa fie cat mai scurt – pentru ca serviciul oferit clientilor sa fie unul de calitate, dar si pentru accelerarea realizarii operatiilor interne – iar erorile in timpul procedurilor de preluare a comenzilor si incasarilor trebuie eliminate, pentru a reduce si evita risipirea resurselor de timp si personal ale companiei. In plus, posibilitatea realizarii facturilor la sediul clientului este si ea foarte importanta.
Astfel, PocketBiz Sales imbunatateste managementul vanzarilor, deoarece ajuta compania sa automatizeze si sa controleze procesul de vanzari, precum si sa organizeze mai eficient reteaua de vanzari. Controlul managementului este imbunatatit prin folosirea de rapoarte complete generate automat. Sistemul ajuta si la imbunatatirea relatiilor cu clientii, deoarece controlul automat al stocului impiedica agentul sa preia comenzi ce nu pot fi onorate.
Prin folosirea PocketBiz Sales se imbunatateste productivitatea, deoarece erorile, intrarile duble si documentele de mana sunt eliminate, procesul de vanzari este accelerat si automatizat, si chiar si incasarile sunt mai exacte si mai usor de inregistrat si controlat. Intregul sistem de vanzari este automatizat si nu este nevoie de costuri suplimentare pentru efectuarea comenzilor sau pentru verificarea clientului, si nici de introducerea manuala a unui volum mare de date in sistemul ERP. Iar conducerea companiei are acces la un instrument care ofera informatii detaliate despre procesul de vanzari la nivelul relatiilor cu clientii, dar si despre productivitatea agentilor, rutele si eficienta vizitelor.

Administrarea mijloacelor fixe
Gestiunea mijloacelor fixe intr-o companie este extrem de importanta, indiferent ca este vorba de camioane, echipamente de depozitare, cladiri si anexe, tehnica de calcul etc. Aceasta asigura, potrivit lui Cosmin Risnoveanu, Key Account Manager MATERNA Information & Communications, o imagine atat asupra activitatilor de mentenanta si interventie in caz de deficiente, cat si din punct de vedere financiar, in cazul existentei unui ERP sau a deprecierii acestuia. „Prin utilizarea unei platforme de management a tuturor mijloacelor fixe existente se doreste integrarea tuturor factorilor care contribuie la utilizarea eficienta si sigura a fondurilor fixe. Aceasta platforma poate primi sau oferi date catre alte sisteme complementare, care opereaza mai mult sau mai putin disparat: controlul stocurilor si al materialelor, intretinere si reparatii, gestiune piese de schimb, forta calificata de munca, respectarea cerintelor de mediu etc. Solutia permite, prin intermediul operatiunilor de mentenanta preventiva, sa prelungeasca durata de viata si de utilizare in bune conditii a unui echipament. Generarea ordinelor de lucru complexe, cu activitati multiple, permite managerului sa urmareasca defalcarea si executarea operatiunilor prevazute in planul de interventie, pe baza prioritatii si disponibilitatii specialistilor, materialele si piesele utilizate, locatia fizica, costurile asociate. Solutia are un impact major atat din punct de vedere al urmaririi atente a costurilor operationale in exploatarea unui echipament, cat si din punct de vedere al informatiilor specifice asociate (piese de schimb, scheme de interventie, documentatie etc.)“.
Pe scurt, beneficiile utilizarii unei solutii de gestiune a mijloacelor fixe (EAM – Entreprise Asset Management) sunt asigurarea respectarii normativelor in vigoare, transparenta informatiilor despre mijloacele fixe, accesul usor la informatii pentru utilizatori, gestionarea activitatilor de mentenanta planificate si a interventiilor neplanificate, trasabilitatea materialelor si scaderea stocurilor, planificarea achizitiilor, scaderea costurilor cu furnizorii, gestionarea contractelor (de service, de achizitie, de inchiriere etc.), integrarea cu alte aplicatii si obtinerea de rapoarte de utilizare, indici de performanta, costuri s.a.
Prin intermediul IBM Maximo, Cosmin Risnoveanu recomanda clientilor un set de bune practici, acumulate in urma implementarii tehnicilor la clienti precum Air Liquide sau Coca Cola Entreprise.

Controlul performantelor, solutia ProfiPos
Microservice M95, companie specializata in solutii software pentru firmele care lucreaza in alimentatia publica, pune la dispozitia asociatiei expertiza sa in softuri utile in procesul de vanzare directa.
„Un element esential in conducerea unei unitati este de a avea un sistem de masurare a performantelor operationale si financiare ale fiecarui departament. Acest lucru se realizeaza prin introducerea unui sistem de raportare ierarhica a unei serii intregi de indicatori de performanta, cum ar fi costul marfurilor, nota de plata medie, veniturile/m2, stocul mediu de mancare si bautura, viteza de rotatie a stocurilor etc.”, explica Adrian Poenaru, directorul general Microservice M95.
Solutia ProfiPos, propusa de Microservice M95, ajuta in procesul de vanzare directa (retail sau alimentatie publica) prin urmarirea marcajului efectuat si emiterea notelor de plata si a bonului fiscal. O alta aplicatie integrata ProfiPos este gestiunea stocurilor, cu ajutorul careia se emit NIR-urile, se descarca gestiunile conform vanzarilor din aplicatia de vanzare, se definesc retetarele (daca este cazul) etc. Practic, se urmaresc stocurile de marfuri si materii prime (inclusiv atentionare pentru stocuri minime) si se emite o serie de rapoarte specifice pe intrari, consumuri, fisa de magazie, balanta cantitativ-valorica, necesar de aprovizionare, raport stocuri minime etc. Solutia ProfiPos poate fi interfatata cu aproape orice alta aplicatie informatica. O caracteristica suplimentara este si lucrul in retea, inclusiv in varianta cu server la sediu si sateliti la punctele de lucru.

Componenta hardware, expertiza Bit Service Com
Solutia hardware este propusa in proiect de Bit Service Com. Aceasta presupune studiul nevoilor clientului din punct de vedere al capacitatii de prelucrare a informatiei, analiza nevoii de securitate a informatiei si de mentinere in functiune a solutiei in cazul defectarii unor echipamente (analiza de back-up), analiza planurilor cladirilor in vederea stabilirii solutiilor de cablare sau de comunicatie wireless, verificarea pe teren a corespondentei dintre proiectul planificat si posibilitatea de executie a acestuia („site survey“), prezentarea, sustinerea si implementarea proiectului. Aceeasi analiza (sau cu mici diferente) se efectueaza si cand clientul solicita integrarea sistemelor de date si voce (telefonie IP).
In plus, clientul este consiliat daca doreste instalarea si integrarea solutiilor IT cu cele de securitate fizica: sisteme de alarma, sisteme de supraveghere video, sisteme de control al accesului si de pontaj, respectiv al portilor batante si culisante. Pe scurt, dupa analiza nevoilor se cerceteaza posibilitatile de executie si proiectare, urmate de executia propriu-zisa si inchiderea proiectului.

Un singur partener
Colaborarea cu o asociatie de specialisti care sa contureze planul de afaceri adecvat, in linie cu dorintele conducerii clientului, usureaza considerabil sarcina unui manager de companie care doreste sa-si extinda gama de servicii. Economiile de timp si resurse financiare sunt evidente. In acelasi timp, nu trebuie pierdut din vedere nici faptul ca increderea exclusiva intr-un consultant si implementarea directa a solutiilor recomandate de acesta pot scoate din schema alte elemente benefice ale afacerii respective. Este bine, asadar, sa cantarim toate variantele disponibile inainte de a lua o decizie, chiar daca in final este posibil sa revenim la planul propus initial. Mai ales ca ulterior se pot adauga alte componente care la inceput nu fusesera luate in considerare. Oricum, perspectiva unui specialist este extrem de utila, iar atunci cand poti beneficia de un plan de afaceri complet, care sa includa si componenta financiara (investitii/achizitii), este cu atat mai bine.
Proiectul virtual realizat de asociatia Customer Management este un exemplu de concept de plan de afaceri care, completat cu cifre si valori concrete, ar putea fi pus in aplicare imediat. Detaliile particulare ale fiecarui caz, desigur, fac diferenta.             

Articole similare

Ad