Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement

Piata grupajelor incepe sa prinda contur

Daca anul trecut discutam despre grupaj ca despre una dintre solutiile gasite de casele de expeditii pentru a supravietui in conditiile de criza, in care volumele erau in continua scadere, la conferinta organizata de Tranzit s-a incercat consolidarea cunostintelor dupa inca un an de experienta. Astfel, chiar daca „profesorii” de grupaje de la GebrüderWeiss, Schenker Romtrans si Delamode Freight nu au constatat inca o maturizare a pietei, faptul ca volumele au inregistrat cresteri neasteptate in 2010 a dat sperante in special celor care au riscat investitii masive in puncte de cross-docking si sisteme performante de track&tracing, dar si celor care au ales lucrul in parteneriate, cu transporturi complete sau incarcari partiale.

 
Aparut ca un serviciu dezvoltat la cererea pietei, grupajul se poate desfasura pe trasee internationale, combinat extern/intern sau exclusiv pe piata nationala.

Volume mai mici, grupate in mai multe partide
Chiar daca piata inca nu s-a maturizat, in opinia lui Viorel Leca, director general GebrüderWeiss, „criza a produs schimbari pe acest segment de piata. O parte dintre clientii care in trecut isi asumau responsabilitatea consolidarii marfurilor pe camion au inceput sa delege catre casele de expeditii aceasta sarcina, pentru a obtine un transport cat mai eficient intr-o perioada in care piata are clar o tendinta ascendenta.”
Adrian Crizbasianu, director al sucursalei Bucuresti a DB Schenker Romania, confirma: „in prezent exista un volum de marfa suficient de mare pentru toata lumea. Oricum, la grupajele internationale nici nu se observase o criza foarte clara, mai ales din punct de vedere al volumelor: dupa ce 2008 fusese cel mai bun an de pana acum, iar 2009 a inregistrat doar o stagnare, anul trecut a adus o crestere neasteptata. Insa, desi vorbim despre o crestere a numarului de expeditii, inregistram totusi o scadere in volumele totale, ceea ce se concretizeaza in volume mai mici repartizate intr-un numar mai mare de partide.”
Si pentru Delamode serviciul de grupaje a crescut constant incepand cu 2008, mai ales ca acum clientii se uita mult mai atent la costuri si la sursele de reducere a acestora, pentru a obtine o productivitate si o profitabilitate cat mai ridicate. Una dintre sursele de reducere a costurilor este supply chain-ul, care trebuie sa stabileasca un echilibru intre activitatile de transport si depozitare si intre costurile acestora. Insa „in Romania inca nu putem vorbi de o maturitate, dat fiind faptul ca doar 10-20% din piata de servicii este externalizata, in vreme ce in tarile vestice procentajul este de circa 80%”, a precizat Danor Ionescu, manager Delamode Europa Centrala si de Est.

Clientii s-au adaptat pietei
In situatia in care piata a schimbat structura grupajelor, si clientii poate ca sunt altii. Ca atare, in ultimul an „au aparut clienti noi, care avusesera incarcari partiale si in trecut, dar pe care le consolidau ulterior in depozit. Acestia prefera acum sa puna in seama casei de expeditii modul in care se eficientizeaza transportul. De asemenea, au aparut clienti din categoria celor care practicau transportul in regim full-truck, cu consolidari in-house, care acum au inceput sa ia in calcul varianta transportarii in grupaje a marfurilor, sub o presiune mai mare din partea cumparatorului, care, din cauza lipsei de lichiditati, este mult mai atent la stoc. Astfel, partidele de marfa ajung sa se diminueze, chiar daca vor fi comandate cu o frecventa mai mare”, a mai spus Viorel Leca.
Pe de alta parte, Adrian Crizbasianu este de parere ca o crestere stricta a numarului de partide din camion nu inseamna neaparat o profitabilitate mai mare.
„Teoretic aduce un plus, insa totul depinde de gradul de ocupare a vehiculului. Daca un operator de grupaj incepe sa aiba foarte multi clienti care reduc volumul pana la nivel de cutii, nu inseamna neaparat ca va putea sa deruleze o operatiune profitabila, pentru ca acest lucru inseamna si o diversificare foarte mare a ariei de acoperire (livrari si preluari), iar in momentul in care flota este dimensionata pentru o operatiune de grupaj si are de-a face cu foarte multe partide mici, lucrurile devin relativ complicate, in special in a asigura aceeasi calitate a serviciilor. Insa, daca pastram acelasi nivel de incarcare medie pe partida si crestem nivelul de clienti, atunci profitabilitatea este in crestere.”

Investitii pe termen lung, pentru consolidarea pozitiei
In esenta, profitabilitatea unui grupaj este o ecuatie de volum. Iar pentru o crestere a volumelor trebuie facute investitii, chiar daca deseori nici costurile directe nu sunt acoperite in zone unde nu se poate face consolidare. „Ca sa poti oferi un serviciu de distributie constanta, zilnica, trebuie sa privesti afacerea la nivel national, nu la nivel de camion”, a precizat Viorel Leca.
Insa, pentru a putea gestiona 250.000 de partide de marfa pe an, Gebrüder Weiss a investit, incepand din 2008, circa 20 de milioane de euro in terminalele proprii din Romania, ca si in alte terenuri pentru dezvoltari, investitii neamortizate inca. „Abordarea companiei noastre este pe termen lung. In momentul in care acest serviciu, asimilat cu distributia de marfuri, va fi extrem de solicitant, ne dorim sa fim foarte competitivi”, a spus Viorel Leca, subliniind: „in acest moment nu ne focusam pe amortizarea investitiilor, ci pe modul in care acestea ne pot ajuta sa crestem capacitatea de control a fluxurilor de marfuri si de cross-docking. In plus, speram ca prin aceste investitii sa ne consolidam pozitia pe piata si sa putem sa oferim un serviciu profesionist de distributie de marfuri, cu toate avantajele care decurg, de la trasabilitate sau cat mai putine marfuri deteriorate, pana la descarcarea intr-un spatiu acoperit.”

Rezultatul final conteaza
Pe de alta parte, DB Schenker si-a planificat investitia intr-un nou depozit la Bucuresti abia intr-un orizont de doi ani. Pana atunci, preluandu-se proprietatile active ale Romtrans, s-au facut investitii in zonele unde trebuia sa se ajunga la un standard minim apropiat de ceea ce Schenker detinea in terminalele de cross-docking.
„Urmatoarea investitie consta in modernizarea terminalului de cross-docking de la Brasov, pentru o operare sincron a minimum 6-7 mijloace de transport, acesta fiind practic nodul central al intregii retele de distributie. Apoi, orizontul de asteptare de doi ani ne va permite finantarea proprie a unui terminal modern, in vreme ce prezenta noastra in logistica se va dezvolta pe baza unor spatii in-chiriate”, a precizat Crizbasianu. Insa conceperea unui terminal modern la Bucuresti este absolut necesara pentru ca trebuie folosite aceleasi structuri, sisteme si aceiasi carausi, pentru a integra cel putin patru produse: grupajul international, cel intern, cel maritim si expeditiile aeriene. „Ca atare, avem nevoie de un terminal mult mai modern decat cel actual, pentru a face fata volumelor, nefiind important daca un produs sau altul este de succes”, a punctat Crizbasianu, precizand: „grupajul sau camionul poate inregistra pierderi, insa faptul ca este prezent si ne permite o dezvoltare sustinuta pe un alt produs se compenseaza la final”.

Distributia de marfa paletizata, un serviciu nou
Dupa separarea de divizia de logistica, Delamode se va axa in continuare pe deservirea clientilor existenti si atragerea de noi clienti pentru serviciile de transport, expeditii sau grupaje nationale si internationale. De aceea „am introdus si vom introduce in continuare servicii noi. De curand, impreuna cu Globelink Singapore, am lansat un nou serviciu de grupaje in Orientul Indepartat, cu consolidare in cinci porturi si ajungere saptamanala in Constanta. Apoi, din a doua jumatate a acestui an, vom sprijini intrarea pe piata a britanicilor de la Pall-Ex, care pun la dispozitie un serviciu de distributie over-night de marfa paletizata. Acest sistem se bazeaza pe puterea unor membri independenti din fiecare regiune a tarii, care colecteaza marfa pe plan local, la nivel de palet, dupa care se intalnesc in timpul noptii intr-un hub central in mijlocul tarii, schimba marfa intre ei si o distribuie inapoi a doua zi in zona proprie, unde se intorc”, a precizat Danor Io-nescu, subliniind: „vom fi membri in aceasta retea ce functioneaza de 20 de ani in vestul Europei pe baza unui concept ce s-a dovedit de succes”.
De asemenea, reprezentantul Delamode este de parere ca investitiile in serviciul de grupaj, ca si in cel national de distributie, sunt absolut necesare in situatia in care Romania se dezvolta, iar externalizarea va deveni un fenomen comun.

Articole similare