Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata vestica si-a recapatat optimismul

Producatorii de semiremorci s-au reunit luna trecuta la München in cadrul celui mai important targ de profil al anului – in absenta, pentru a doua oara consecutiv, a RAI Amsterdam, unde insa straluceau mai ales companiile foarte specializate din Tarile de Jos. Cu mici exceptii, expozitia nu a oferit vizitatorilor ocazia de a admira suprastructuri noi, ci doar versiuni optimizate, mai ales in sensul scaderii greutatii proprii si al dotarii cu sisteme telematice mai performante. Noutatile au fost prezentate oricum la Hanovra, in toamna anului trecut, si tot pentru Hanovra, dar 2012, sunt pastrate cele la care lucreaza in prezent departamentele de design, cercetare si dezvoltare.

 
Pentru cresterea eficientei energetice a caroseriilor si semiremorcilor prin reducerea consumului de carburant si a energiei necesare pentru a le produce, Krone propune Cool Liner cu kit aerodinamic care scade consumul cu circa 7% comparativ cu o frigorifica standard si costa 3.000-4.000 de euro. Iar eficienta este cu 25% mai mare datorita izolarii mai bune oferite de panelurile izolate cu vacuum. Krone produce circa 100 de frigorifice/saptamana la Lübtheen, iar 30 de unitati din varianta de la stand sunt in teste la clienti, productia urmand sa inceapa la final de an, asa cum declara Frank Albers, director de marketing si vanzari.
Alaturi de aceasta, la stand s-a aflat versiunea noua a cutiei mobile Duoplex Steel, care poate fi si din panou sandwich, cu/fara izolare, si din care se vinde cel mai bine versiunea din otel, pentru transport de produse cu valoare mare, in special electronice. Krone mai ofera si variante cu prelata, de diferite lungimi – 7,50, 7,89, 13,60 m – iar in total productia de cutii mobile se ridica la circa 500 de unitati/an.
In spatiul exterior, Krone a prezentat boxul izolat pentru produse proaspete Dry Liner Duoplex Steel – dotat standard cu EBS, RSS si RSP, disponibil si in varianta cu panou sandwich si cu accesorii ca podea dubla sau inele de ancorare – alaturi de Profi Liner cu greutate proprie de 5.650 kg, EBS cu RSS si RSP, peste 3.000 de posibile puncte de ancorare si prelata Easy Tarp operabila pneumatic. Din 2008, de la aparitia Easy Tarp, acesta a fost optimizat continuu si au fost vandute circa 200 de semiremorci care il au in dotare.
Schmitz a expus o semiremorca cu prelata din seria X Light, cu greutate proprie cu pana la 1.240 kg mai mica decat a modelelor standard (are 6.490 kg in varianta de baza), venind astfel in intampinarea cerintelor clientilor de maximizare a profiturilor, pentru care cresterea sarcinii utile este una din putinele solutii, in conditiile in care inaltimea interioara si lungimea sunt limitate.
Productia X Light a inceput in mai 2010, modelul a fost expus si la Hanovra, si de atunci se dovedeste una din semiremorcile Schmitz de succes, oferind posibilitatea de a fi echipata pentru transport de bobine sau hartie, dar si de bauturi. Vehiculul are la baza sasiul Modulos, realizat din componente individuale sudate, nu boltate, pentru ca partile din otel si cele din aluminiu sa fie conectate mai bine. X Light poate fi comandat si de clientii din est, inclusiv din Romania, dar el nu se adreseaza totusi acestora, deoarece, din cauza tendintei de supraincarcare, aici sunt recomandate semiremorcile mai grele. X Light este solicitat mai ales in Austria (unde Schmitz are si un competitor local puternic pe acest segment), Franta, Germania (in sud) sau Elvetia, mai ales ca el necesita si anvelope speciale si un concept special de service.
Schwarzmüller a expus doar semiremorci specializate, care nu se produc in serie. Una dintre ele permite numeroase posibilitati de ancorare a marfii, se preteaza la transport de otel sau beton, a fost comandata de un client german si „a fost expusa pentru a arata ca putem oferi orice doresc clientii“, asa cum declara Manuela Hasenberger-Schwarzmüller, directorul tehnic si de vanzari al companiei. Schwarzmüller produce cam 150 de modele similare intr-un an, din care 15 ca acesta, si le vinde mai ales in Austria, Germania, Elvetia, unde sunt multi transportatori specializati. Termenul de livrare este acum de 10 saptamani, deoarece „numarul comenzilor a crescut fata de 2010, clientii primesc mai usor finantare si au volume mai mari de transportat, ceea ce ne face sa fim mai optimisti“.
Alaturi de aceasta a mai fost expusa o semiremorca de 5.300 kg, deci cu 700-800 kg mai usoara decat modelul standard, pentru marfuri generale. Schwarzmüller produce 1.500-1.800 de astfel de vehicule pe an, iar pretul lor este cu 1.500-2.000 de euro mai mare decat al celor standard, deoarece includ multe componente din aluminiu in loc de otel.
La München a fost prezentata si o semiremorca pentru transport de hartie, dezvoltata impreuna cu producatori din domeniu, fabricata tot in circa 150 de unitati/an si vanduta mai ales in Germania.
Wecon a expus o semiremorca-prelata, pentru marfuri generale, cu inaltime interioara de 3 m. Special la aceasta este, asa cum declara reprezentantul companiei, Daniel Hemker, faptul ca se poate intra cu stivuitorul pana la capat si ca platforma de incarcare, care de obicei are circa 1,7 t, pentru a suporta stivuitorul, are numai 800 kg, datorita unui suport special de prindere de suprastructura. Modelul se produce de circa cinci ani, timp in care a fost imbunatatit mereu, la sugestia clientilor. Dar nu este produsul principal Wecon: compania se bazeaza pe cutiile mobile Duke, din care vinde cam 3.000/an.

Sistemele telematice nu mai sunt apanajul frigorificelor
Krone a mai promovat sistemul telematic T Control, care ajuta la gestionarea mai buna a flotei prin obtinerea de informatii despre temperatura din semiremorca, deschiderea/inchiderea usilor, greutate, intretinere, intervale de service, consum de carburant.
Sistemul este disponibil pentru orice semiremorca, nu doar frigorifica, ci si pentru prelate si cutii mobile, circa 15% din vehiculele Krone fiind livrate cu el in dotare, mai ales catre companii de inchirieri. T Control costa 400-900 de euro, la care se adauga 10-30 de euro/luna costuri de operare.
Si Schmitz pune accent pe sistemele telematice, deoarece clientii vor sa-si optimizeze traficul zi si noapte si sa   verifice starea incarcaturii. Din circa 12.000 de semiremorci Schmitz dotate cu acest sistem, jumatate sunt frigorifice, dar el este disponibil si pentru industria auto sau pentru transport de electronice si alte produse scumpe, inclusiv cupru sau otel, din care se fura mult in ultima vreme.

Productie dubla fata de 2010
Krone produce, la Wertle, 120 de semiremorci pe zi, fata de 50 in 2009 si 220 inainte de criza. „Nu stiu daca vom mai atinge vreodata nivelul de dinainte de 2008, dar speram sa ajungem la 160-180 de unitati/zi“, declara Frank Albers.
Cele mai puternice piete sunt pentru Krone Polonia si Germania, unde criza nu a fost la fel de dura, deoarece problemele de finantare nu au fost la fel de mari. „Acum insa si-au revenit si alte tari, poate tot datorita finantarii, oferite fie de companii independente, fie de producatorii de camioane. In Romania, cel mai bine merg prelatele si frigorificele, iar cererea a crescut fata de 2010, insa dificultati in a gasi finantare exista inca.“
Schmitz a trecut, din primavara anului trecut, la doua schimburi la Altenberge, unde se produc acum 21.000-25.000 de prelate/an, fata de 47.000, cat este capacitatea, frigorificele si boxurile izolate se fabrica la Vreden in trei schimburi, de luni pana sambata, in 18.000-20.000 de unitati/an, iar la Gotha se lucreaza cinci zile/saptamana, in doua schimburi, astfel ca pe poarta fabricii ies 8.000-10.000 de basculante pe an, fata de 18.000, cat este capacitatea cu tot cu sasiuri de containere, semiremorci cu podea autodescarcatoare, suprastructuri basculabile, suprastructuri si remorci cu prelata. „Deci suntem pe drumul cel bun“, asa cum apreciaza Gerd Rohrsen, directorul de marketing si comunicare al companiei, „dar pana in 2014-2015 nu vom ajunge la cifrele de dinainte de criza, cand oricum se producea exagerat“.
Segmentul cel mai lovit de criza din oferta producatorului german l-au constituit prelatele, unde productia a scazut cu 80-85%. Inainte de criza se fabrica un astfel de vehicul la cinci minute, iar acum, unul la 11 minute.
In ultimul an financiar (din aprilie 2010 pana in martie 2011), Schmitz a produs circa 36.000 de unitati, iar pentru urmatorul amestimeaza 47.000, fata de 66.000 inainte de criza. Frigorificele reprezinta 40-45% din productie, basculantele, cam 10%, iar prelatele, restul.
Centrul de productie de la Harelaw (Marea Britanie) a fost inchis, fabrica de la Zaragoza (Spania), cu o capacitate de 10.000 de unitati/an, a avut si ea de suferit din cauza situatiei economice dificile a tarii, iar cea din Lituania, de la Panevezys, lucreaza la jumatate din capacitate, adica realizeaza circa 4.000 de suprastructuri frigorifice pe an pentru tarile estice.
„Avantajul nostru este ca avem capacitate de productie, pentru cand cererea va creste din nou, spre deosebire de competitie, care trebuie sa construiasca alte fabrici sau alte linii daca vrea sa vanda mai mult“, declara Gerd Rohrsen.
Schwarzmüller are trei centre de productie, in Austria, Ungaria si Cehia, care nu sunt specializate pe anumite modele, ci le pot realiza pe toate. Deocamdata, capacitatea de productie este suficienta, asa cum apreciaza reprezentanta firmei, astfel ca eforturile se concentreaza in directia deschiderii de noi service-uri, mai ales in Ucraina.
Compania a ajuns la o productie de 6.000 de unitati/ an, fata de 12.500 inainte de criza, si are drept piete principale Austria, Cehia, Slovacia, Elvetia, Germania, Ungaria. Iar Romania – care acum e la un nivel jos, dar mai bun decat anul trecut – Bulgaria si Croatia vin din urma.
Prelatele reprezinta 45-50% din totalul vanzarilor, basculantele, circa 35%, cisternele, cam 15%, si restul, foarte putine, sunt vehicule specializate. Insa acestea din urma au mers bine pe timp de criza, „deoarece transportatorii de nisa obtineau tarife mai bune si isi permiteau sa investeasca. Acum se cumpara din nou prelate, pentru ca pe acest segment nu s-a mai investit de mult“, explica Manuela Hasenberger-Schwarzmüller.
Wecon are o fabrica in Polonia, unde se produc componentele principale, si una in Germania, pentru asamblare, si deocamdata nu este nevoie de altele noi, ci de cresterea capacitatii in acestea doua, asa cum declara Daniel Hemker.
Nivelul de dinainte de criza, de 3.000 de unitati/an, nu a mai fost atins de atunci, in prezent fiind produse 2.500 de cutii mobile/an, dar „daca piata se stabilizeaza la acest nivel este foarte bine“. Principalele piete pentru Wecon sunt Germania, Austria, Elvetia, Polonia si Olanda. Compania este interesata si de Romania, „dar e o piata diferita si e greu sa intram in contact cu clientii de acolo. In Slovacia, de exemplu, avem o piata buna, pentru ca transportatorii vad semiremorcile noastre pe sosea“, explica Daniel Hemker.

Preturi cu pana la 10% mai mari decat in 2010
Despre scumpirea carburantului si a materiei prime se vorbeste deja de cateva luni bune, astfel ca nu este o surpriza nici cresterea pretului vehiculelor comerciale. Pe de alta parte, asa cum remarca Frank Alberts, clientii isi recupereaza cu intarziere banii pentru serviciul prestat si le e greu sa plateasca in plus. „Insa nici noi nu avem ce face, trebuie sa crestem preturile chiar daca unii clienti nu inteleg. Anvelopele s-au scumpit cu 20% in ultimul an, otelul, de la 550 de euro/t in februarie 2010, a ajuns la 850, si aproape 77% din semiremorca este din otel, deci e nevoie de circa 4,5 t.“
Schmitz a scumpit produsele cu 5-10% fata de 2010, iar Gerd Rohrsen considera ca „este de datoria noastra, ca lider de piata, sa crestem preturile, sa le aducem la valoarea reala“. Acesta motiveaza scumpirea materiei prime prin faptul ca, realizand mari investitii in infrastructura, chinezii cumpara tot ce gasesc – otel, aluminiu, cupru, lemn – de unde apar si intarzieri in aprovizionarea producatorilor de vehicule.
Si Schwarzmüller a crescut preturile cu 5-8% fata de 2010, in functie de model, dar nu a ajuns la nivelul de dinaintea crizei, deoarece „acum e o competitie puternica pentru atragerea clientilor si marii producatori propun preturi mici“, asa cum constata directorul tehnic si de vanzari al companiei, Manuela Hasenberger-Schwarzmüller.
Produsele Wecon sunt si ele cu 5-8% mai scumpe decat in 2010, in conditiile in care, asa cum declara Daniel Hemker, preturile erau oricum mai mari decat ale competitiei, deoarece capacitatea este mult mai mica decat a principalului concurent pe piata cutiilor mobile, Krone. „Dar noi avem avantajul personalizarii.“

Si temenele de livrare sunt mai mari
Daca in 2010 termenul de livrare pentru orice produs Krone era de 4-5 saptamani, in prezent cutiile mobile comandate nu se pot livra mai devreme de septembrie, si unele modele chiar anul viitor, iar Cool Liner si prelatele, din cauza concediilor, pot fi livrate in august.
Basculantele Schmitz pot fi livrate in patru saptamani, semiremorcile cu prelata, in circa sase, cele pentru transport de bobine, in opt saptamani, frigorificele, in trei luni, iar sasiurile de containere, oricand, deoarece pentru ele nu prea e cerere, fiind deja pe piata prea multe firme care le ofera spre inchiriere.
Produsele Wecon, in functie de model, pot fi livrate in 10-12 saptamani, un termen, de asemenea, mai mare decat cel din 2010.

Criza, o oportunitate pentru inchirieri
Krone nu are propria divizie de inchiriere, dar vanzarile catre companii de profil – care reprezinta 20-30% din total – au crescut in ultimul an, deoarece si volumul de transport e mai mare, iar pe piata nu mai sunt suficiente vehicule comerciale. In schimb Wecon, deoarece nu are capacitate de productie suficienta pentru cererile mari ale acestor companii, are putini clienti care se ocupa de inchirieri.
La targ au fost prezente si cateva firme care inchiriaza vehicule comerciale, unele dintre ele activand insa mai mult in Germania, iar unele fiind specializate pe anumite segmente de transport, cum ar fi cel in containere si cutii mobile.
Unul dintre liderii din domeniu este Pema, prezenta in Germania, Belgia, Danemarca, Suedia, Elvetia, Cehia, Slovacia, Polonia si Romania. Asa cum declara reprezentantii firmei, in 2011 nu vor fi deschise filiale in alte state, dar in anii urmatori chiar se doreste asta.                           
Pema detine in total 15.000 de camioane si semiremorci, de la toti producatorii, pentru aproape toate tipurile de transport, pe care le foloseste circa patru ani si apoi le vinde. Iar circa 100 din acestea se afla in Romania.
Pretul de inchiriere include intretinerea si reparatiile, dar si asigurarea vehiculelor.
Asa cum declara reprezentantii companiei, „volumul nostru de activitate a crescut in ultimii ani, deoarece in 2008-2009 transportatorii au incetat sa mai cumpere masini. Primele semne ale crizei au aparut pentru noi la final de 2008, dar, spre deosebire de alte domenii de activitate, au constat in cresterea volumului. 2009 a fost mai bun decat 2008, iar 2010, la fel, astfel ca vrem sa extindem parcul.“

Vehiculele rulate sunt in continuare rare si scumpe
Gerd Rohrsen afirma ca, daca in urma cu un an era aproape imposibil de gasit semiremorci second-hand, astfel ca preturile crescusera foarte mult, in ultimul timp, datorita achizitiilor de vehicule noi in sistem buy-back, disponibilitatea lor a crescut.
Pe de alta parte, reprezentantul Krone – firma care are propria divizie de vanzare de vehicule rulate, Krone Secondo – considera ca numarul de unitati de pe stoc, circa 200, nu reprezinta aproape nimic comparativ cu cererea, iar pretul continua sa creasca. „Pentru o semiremorca din 2006-2007 trebuie sa platesti circa 14.000 de euro, deci mai bine iei una noua.“
In ceea ce priveste Wecon, posibilitatea de buy-back face ca uneori compania sa aiba vehicule rulate disponibile, dar incearca sa le vanda imediat, nu prea le tine pe stoc.

Articole similare