După ce am văzut, așa cum era de așteptat de altfel, investiții din partea jucătorilor privați din sectorul de curierat și trimiteri poștale în mobilitatea electrică, iată că și cea mai mare companie din domeniu, C.N. Poșta Română, își asumă direcția unei dezvoltări sustenabile. Compania a investit în primele stații de reîncărcare, despre care spune că reprezintă baza primei rețele publice la nivel național, alături de o mică flotă de utilitare electrice pentru curieratul rapid. Primele concluzii au fost trase.
Din perspectiva celui mai mare jucător ca cifră de afaceri (Locul 1 în Topul Tranzit privind piața de curierat, cu circa 270 de milioane de euro în 2019) și ca număr de angajați, mai mult de 24.000, Poșta Română are o rețea formată din peste 5.500 de subunități și o flotă de peste 1.100 de autovehicule, pe care o îmbunătățește permanent. Un pas important a fost făcut la finalul anului trecut, prin achiziția a 15 vanuri propulsate electric. „Având în vedere faptul că ramura de curierat este a treia sursă de poluare în București, Poșta Română a achiziționat un lot de autoutilitare electrice, fiind printre primele companii de stat care, astfel, s-au pus în slujba Comisiei Europene, investind în transportul ecologic“, arată Horia Georgescu, directorul general al companiei de stat, într-un răspuns către Tranzit. Programul se numește „Poșta Verde“ și acest prim pas a fost făcut momentan în București, prin Sucursala Servicii Express, care se folosește de serviciile noilor vehicule pentru livrările destinate poștei de curierat rapid. Sucursala distribuie atât B2C, cât și B2B, trimiteri e-commerce și plicuri. Ținta, așa cum a punctat Horia Georgescu, este înlocuirea treptată a flotei cu vehicule nepoluante sau cu o amprentă de carbon scăzută, pentru a reduce emisiile de CO2 rezultate în urma activității de curierat expres. „Pe lângă acest obiectiv climatic, prin folosirea de autovehicule electrice se urmărește și reducerea cheltuielilor cu lubrifianții și carburanții, generate de uzura motoarelor, dar și reducerea taxelor în funcție de nivelul de poluare a motoarelor vechi.“
Prima rețea națională publică de stații electrice
Cele 15 utilitare electrice sunt Renault Kangoo Z.E. și operează sub brandul „Poșta Verde“, fiind achiziționate în urma unui contract cu o valoare totală de 2,27 de milioane de lei, care include și stațiile de reîncărcare, opt la număr, fiecare cu câte două prize de câte 22 kW. Acestea din urmă au fost montate la sediul companiei, în Calea Giulești din Capitală. Odată cu noile stații electrice, Poșta Română mai face un prim pas și în implementarea unui alt proiect, ELECTROPOST, prin care își propune să creeze o rețea națională de stații publice de reîncărcare pentru vehicule electrice/hibrid plug-in, ce vor deservi atât flota proprie, „cât și persoanele fizice sau private, în baza unui abonament. Implementarea ELECTROPOST presupune mai multe etape. Pentru început se vor înființa stații pe autostrăzi și drumuri naționale, în special pe Coridorul european TEN-T. Cea de-a doua etapă se va axa pe aglomerările urbane și suburbane, pentru ca apoi să apară stații și în mediul rural“, a explicat directorul Horia Georgescu.
Referitor la marca de vehicule, directorul general al Poștei a precizat că Renault Comercial Roumanie SRL a fost singurul furnizor care s-a înscris la licitație. În plus, pentru această achiziție, compania de curierat a scos din joc 15 mașini mai vechi, pentru care a obținut 772.500 de lei prin programele Rabla Clasic (6.500 de lei/voucher) și Rabla Plus (45.000 de lei/voucher), sumă folosită pentru plata parțială a utilitarelor electrice.
Autonomie reală apropiată de datele oficiale
Cele 15 vehicule se alătură flotei formate din peste 200 de vehicule cu propulsie termică folosite de companie în distribuția urbană, adică livrarea trimiterilor în sistem de curierat rapid, „door-to-door“. În București, distanțele medii parcurse sunt de 50 km/zi, în funcție de volum, de aceea a fost preferată Capitala ca prim oraș pentru demararea proiectului. De altfel, noile Kangoo ZE acționează pe o arie relativ restrânsă, încadrându-se în media declarată de directorul Georgescu, existând o distanță de circa 1,6 km între colectarea și distribuirea unei trimiteri. „Distribuirea și colectarea se fac într-o singură cursă, fără reaprovizionare din centrul de prelucrare. Excepții au loc doar în situațiile în care, pe parcursul traseului, adică al colectării de trimiteri de la partenerii contractuali sau ocazionali, vehiculul este încărcat la capacitate maximă. Atunci, curierul revine la sediu, predă ce a colectat și își continuă traseul“, a explicat oficialul Poștei Române. În ceea ce privește experiența de folosință pe perioada iernii, după primele două luni vehiculele au indicat o autonomie reală de circa 200 km (exact ca în specificațiile producătorului), însă, „de la caz la caz, autonomia poate să difere în funcție de mai mulți factori: volumul de încărcare, temperatura exterioară, nivelul de congestie a traficului și stilul de condus al curierului. Noi le încărcăm o singură dată, noaptea, în afara programului de distribuție și colectare.“
Tot atunci se efectuează și încărcarea, care durează, în medie, până la nivelul maxim, circa patru ore. Procesul se oprește automat când acumulatorul a ajuns la acest nivel. Din punct de vedere tehnic, motorul electric dezvoltă 44 kW (60 CP) și îi asigură lui Kangoo Z.E. o viteză maximă de 130 km/h, iar bateria are o putere de 33 kWh pentru circa 200 km. Oficialul C.N. Poșta Română spune că modelul dezvoltat de Renault are caracteristici de încărcare similare cu restul autoutilitarelor utilizate de companie, respectiv sarcină utilă, volum și dotări din cabină. Diferența, explică acesta, este dată de costul curentului electric, „mult inferior față de combustibilul fosil“. Nu în ultimul rând, a mai spus Horia Georgescu, motorul electric asigură și o fiabilitate mărită, însă managerul a ținut să puncteze și faptul că „experiența exploatării ne va confirma aceste estimări și ne va ajuta în proiecțiile viitoare privind trecerea de la flota termică la cea electrică“.