Cele 4.587 de companii din România care au codul NACE 5320 (Alte activități poștale și de curierat) au realizat în 2023 o cifră de afaceri cumulată de 1,5 miliarde de euro și un profit total de 107,8 milioane de euro, în creștere față de 2022, când erau 4.248 de companii, care au avut venituri de 1,4 miliarde de euro și un profit de 101,8 milioane de euro. Singurul indicator care a scăzut, dar ușor, a fost numărul de angajați, de la 22.781 la 22.508. Primele patru companii din domeniu – Compania Națională Poșta Română, FAN Courier, Delivery Solutions și Urgent Cargus – își consolidează poziția, mai ales după declinul DHL, și sunt singurele cu venituri și active de peste 100 de milioane de euro în 2023, deși doar primele două obțin profit. Veniturile lor totale au fost de 849,62 milioane de euro, față de 760,41 milioane de euro în 2022, reprezentând 56% din veniturile întregii industrii de curierat, față de 54% în 2022. 2024 a adus creșteri semnificative ale volumelor și veniturilor pentru marii operatori, în special datorită dezvoltării activității internaționale și a progreselor pe care comerțul electronic continuă să le facă în România. Însă profiturile au scăzut în multe cazuri, deoarece noile creșteri de costuri nu au putut fi incluse în totalitate în tarife, dar și ca urmare a investițiilor pe care curierii continuă să le facă pentru a-și crește eficiența și a răspunde mai bine cerințelor clienților.
Observăm cât de stabilă a fost piața în 2023 față de 2022, deoarece aproape toate companiile din Top 30 după cifra de afaceri sunt în ambii ani, cu o excepție notabilă, Nemo Expres Logistic, pe locul 14 în 2022 și în insolvență din toamna acelui an. Mai mult, companiile din Top 10 sunt aceleași în ambii ani, iar primele trei – Compania Națională Poșta Română, FAN Courier și Delivery Solutions – chiar își păstrează ordinea.
Pentru Poșta Română, 2023 a fost cel mai bun an din ultimii 20 de ani, iar compania se află într-un proces de modernizare, eșalonat pe mai mulți ani, care implică reorganizări, investiții în tehnologie, modernizări de procese etc., cu scopul eficientizării operațiunilor. Curieratul reprezintă doar 5% din cifra de afaceri și nu este o prioritate, atât timp cât piața românească este bine deservită de câteva companii mari. Așadar, planurile Poșta Română vizează extinderea în străinătate și realizarea de investiții, astfel încât țara noastră să fie cât mai competitivă și să nu mai fie ocolită de rutele comerciale. Pentru că principalele sale volume provin din străinătate, compania își propune să creeze, până la sfârșitul anului 2025, o infrastructură care să eficientizeze această activitate, deoarece vămile românești au o capacitate de procesare mult mai mică decât cele 15.000-18.000 de colete care ajung zilnic în țară. De aceea, unele fac vămuirea în Ungaria și alte țări vecine.
Poșta Română a dezvoltat în ultimii 2-3 ani relația cu aproape toate marile platforme de vânzări online din China și Turcia, care până atunci nici nu erau interesate de țara noastră.
FAN Courier a avut o cifră de afaceri de 250 de milioane de euro, cu aproximativ 12% mai mare decât în 2022, numărul expedierilor a crescut cu 8-10%, deci 2023 a fost un an bun, mai ales datorită revenirii consumului la normal, și un an în care lucrurile au devenit mai previzibile și planul de afaceri a putut fi continuat. Investițiile propuse au fost realizate, iar cele pe termen lung au fost demarate. Comerțul electronic și livrările B2C reprezintă 60-65% din totalul activităților FAN Courier, iar restul sunt servicii B2B.
Sameday Group (Delivery Solutions) a înregistrat o creștere cu 25% a cifrei de afaceri în 2023 față de 2022, ca urmare a strategiei de investiții și a extinderii cotei de piață, și a livrat peste 80 de milioane de colete în România, Ungaria și Bulgaria. Livrările internaționale au fost cu 105% mai mari decât în anul precedent. Numărul magazinelor online care au ales să lucreze cu această companie a crescut în 2023 cu 43%, la peste 24.000. Analizele de piață și volumele în creștere ale livrărilor transfrontaliere înregistrate de companie în cele trei țări în care activează arată un interes tot mai mare al comercianților români de a-și diversifica strategiile de abordare a clienților și de a accesa noi piețe, dar sunt și rezultatul eficienței soluțiilor Sameday, care au permis accelerarea fluxurilor și susținerea partenerilor de e-commerce.
În afara podiumului, o diferență față de 2022 este că DHL International a coborât de pe locul 4 pe 8, iar Urgent Cargus, Dynamic Parcel Distribution (care a depășit și GLS General Logistics Systems) și TNT au avansat. Asta pentru că DHL International a avut în 2023 doar activitatea de curierat, deoarece divizia de transport rutier de marfă s-a separat, începând cu 1 ianuarie, într-o nouă entitate juridică (DHL Freight SRL), astfel că, de la 102,42 milioane de euro, DHL International a ajuns la 65,33 milioane de euro. Prin urmare, DHL nu se mai regăsește printre cele patru companii care au depășit pragul de 100 de milioane de euro, însă Urgent Cargus îi ia locul, față de 2022, cu 102,86 milioane de euro. Pentru această companie, 40% din volume au venit în 2023 de pe piața internațională, față de 15-20% în 2022, deoarece s-a extins în Polonia și are o legătură directă cu această țară, pentru intrările și retururile clienților care vând în România, iar în plus are echipe stabile în Germania, Slovacia, Cehia, Ungaria și în 2024, linii către Bulgaria și Grecia. Principalul depozit transfrontalier al companiei, dezvoltat în parteneriat cu CTP, este în Oradea, unde intră în țară majoritatea volumelor externe.
2023 a fost un an bun pentru Urgent Cargus, în care, pe lângă extinderea internațională, și-a crescut performanța operațională (98% din colete au fost livrate conform promisiunii făcute clienților) și a dezvoltat noi produse și servicii. De asemenea, în iunie 2023 Vinted, cea mai mare platformă online din Europa dedicată segmentului second-hand, a încheiat o colaborare cu Cargus, alăturându-se Bonprix sau LPP. În afară de comerțul electronic, un segment care a depășit așteptările în cazul Cargus este cel al microîntreprinderilor și întreprinderilor mici, care și-a dublat volumul în 2023 și se așteaptă să continue să crească semnificativ.
Alte patru companii de curierat au avut cifre de afaceri de peste 50 de milioane de euro, ca și în 2022, cinci au avut peste 10 milioane de euro, față de șase în 2022 – pentru că Econt For You a scăzut la 9,82 milioane de euro – trei au avut peste cinci milioane de euro, nouă au avut peste trei milioane de euro, 11 au avut peste două milioane de euro, 15 au avut peste un milion de euro, iar restul companiilor de curierat, mai puțin.
Patru companii au avut o creștere a veniturilor de peste 10 milioane de euro – Delivery Solutions, FAN Courier, Poșta Română și la mare distanță Urgent Cargus. Acestea au fost urmate de Dynamic Parcel Distribution, cu o creștere de 9,10 milioane de euro, DSC Expres Logistic, cu 6,25 milioane de euro, alte patru companii cu peste un milion de euro, iar restul au avut creșteri mai modeste sau chiar scăderi față de 2022. Cea mai mare scădere de venituri a avut-o DHL, 38,08 milioane de euro, urmată de Poșta Română, cu 15,77 milioane de euro.
Poșta Română are în continuare cea mai mare cifră de afaceri medie pe ultimii cinci ani, dar diferența față de FAN Courier a scăzut față de 2022. O singură companie în afară de acestea, Delivery Solutions, a avut peste 100 de milioane de euro, după care urmează cinci companii cu peste 50 de milioane de euro, patru cu peste 10 milioane de euro, trei cu peste cinci milioane de euro, nouă cu peste trei milioane de euro, 10 cu peste două milioane de euro, 19 cu peste un milion de euro, iar restul au avut medii mai mici.
Cei mai mulți angajați dintre companiile care au declarat aceste informații îi au Poșta Română, 21.224, în scădere de la 22.338 în 2022, FAN Courier, 3.833, față de 3.468, și Delivery Solutions, cu 1.321/1.360. Patru companii au peste 500 de angajați, 15, peste 100 de angajați, iar restul, mai puțini angajați.
44 de companii din Top 50 au făcut profit în 2023
Valoarea totală a acestora a fost de 47,95 milioane de euro, față de 44,53 milioane de euro în 2022. Dintre acestea, FAN Courier și GLS au avut un profit de peste 10 milioane de euro în 2023, urmate la mare distanță de cinci companii cu peste două milioane de euro (TNT – care în 2023 a avut a treia cea mai mare pierdere, 1,89 milioane de euro – Poșta Română, Dynamic Parcel Distribution, DHL și UPS), apoi de Bookster Experience, cu peste un milion, trei cu peste 500.000 de euro, 12 cu peste 100.000 de euro și restul cu mai puțin sau chiar cu pierderi. Cele mai mari pierderi au fost înregistrate de DSC Expres Logistic, 512.933 euro, Delivery Solutions, 2,97 milioane euro, și Urgent Cargus, 17,38 milioane euro.
34 de companii din Top 50 după cifra de afaceri au avut profit în fiecare dintre ultimii cinci ani, în timp ce Urgent Cargus a avut doar pierderi.
FAN a avut cel mai mare profit mediu în ultimii cinci ani, datorită rezultatelor din 2020 și 2021, când a avut peste 30 de milioane de euro. Este urmată de GLS, cu 11,34 milioane de euro, alte cinci companii – Poșta Română, Dynamic Parcel Distribution, TNT, DHL și UPS – cu peste un milion, alte trei cu peste 500.000 de euro, alte 26, cu peste 100.000 de euro, și 27 cu mai puțin de atât.
FAN și GLS reprezintă împreună mai mult de un sfert din profitul întregii industrii
Primele 30 de companii de curierat din România după profit au avut în total 47,08 milioane de euro, 46,24% din profitul întregii industrii. Iar primele două au peste 25 de milioane de euro, aproape un sfert din profitul tuturor companiilor de curierat din România.
Ca și în 2022, doar aceste două companii, FAN Courier și GLS, au avut un profit de peste 10 milioane de euro, urmate de cinci companii cu peste două milioane – dintre care TNT în 2022 a avut o pierdere de 1,89 milioane de euro, iar UPS a avut un profit de doar 1,18 milioane de euro, în rest celelalte trei au avut performanțe similare în cei doi ani – de o companie cu peste un milion de euro, trei cu peste 500.000 de euro și restul de 19 cu mai puțin de atât.
15 companii au avut pierderi, în valoare totală de 22 de milioane de euro
Delivery Solutions nu mai este, ca în 2022,firma de curierat cu cea mai mare pierdere, -9,12 milioane de euro, la mare distanță de celelalte, dar în 2023, cu -2,97 milioane de euro, este pe locul doi, după Urgent Cargus, cu -17,38 milioane de euro. La mare distanță se află DSC Expres Logistic, cu o pierdere de 512.933 de euro, față de 1,59 milioane de euro în 2022, apoi sunt patru companii cu peste 100.000 de euro, care în 2022 nu au avut pierderi, și opt companii cu o pierdere mai mică – trei dintre ele au avut pierderi și în 2022.
Urgent Cargus este singura firmă care a avut pierderi în fiecare dintre ultimii cinci ani, iar Curiera Transport Solutions, Abut IT Team, Urgent Curier Post, World Courier Romania, AK Post Courier Services și Ovlog Logistics au avut pierderi doar în 2023.
Șapte firme cu pierderi și-au majorat activele în 2023, cea mai mare fiind Delivery Solutions, cu 21,55 milioane de euro, urmată de DSC cu 1,61 milioane de euro.
Patru companii au avut active de peste 100 de milioane de euro
Firmele cu cele mai mari 30 de active au o valoare totală de 986,83 milioane de euro, o creștere substanțială față de 801,27 milioane de euro, cât aveau aceleași firme în 2022. 795,72 milioane euro, față de 593,52 milioane euro în 2022, aveau în total primele patru companii (Poșta Română, FAN Courier, Delivery Solutions și Urgent Cargus), singurele care au o valoare mai mare de 100 milioane euro.
Investițiile FAN în 2023, de aproximativ 33 de milioane de euro, s-au concentrat pe modernizări de hub-uri, achiziții de utilități, dezvoltarea rețelei de dulapuri FANbox până la 1.300 de unități și a rețelei de magazine partenere Collect Point până la 2.900 de puncte fixe, dar și pe automatizare, digitalizare, precum și dezvoltarea de servicii alternative de livrare. În 2023, a început modernizarea și extinderea hub-ului din Ștefăneștii de Jos, au fost automatizate și dotate cu tehnologii de ultimă generație mai multe depozite din țară și a fost construit și deschis hub-ul internațional din Arad, dedicat exclusiv comerțului electronic internațional, cu o investiție inițială de patru milioane de euro. În plus, compania a achiziționat 23 de DAF-uri, care i-au completat flota de peste 300 de camioane. Anul trecut, FAN Courier a venit cu o nouă identitate online, un nou site web și o actualizare a platformei selfAWB și a lansat o aplicație mobilă cu multe funcționalități, în care clienții pot efectua operațiuni legate de curierat (pot urmări livrările, pot genera un AWB, pot vizualiza toate locațiile FAN Courier – birouri, vestiare și locații partenere Collect Point – și pot accesa istoricul coletelor trimise și primite).
Planurile pe termen scurt ale companiei includ extinderea și consolidarea în regiune și continuarea inovării și digitalizării pentru livrări alternative (livrare în afara domiciliului) și investiții în servicii premium.
Sameday a investit peste 100 de milioane de lei în 2023, în principal în implementarea de soluții tehnologice menite să îmbunătățească experiența clienților, capacitatea de procesare și rețeaua easybox, care a fost extinsă la peste 5.000 de unități în România (3.903), Ungaria (700) și Bulgaria (406). Prin intermediul acesteia au fost livrate peste 41 de milioane de colete în 2023, cu 47% mai mult decât în 2022. Pentru 2024, compania a estimat investiții de peste 300 de milioane de lei, în special în extinderea rețelei easybox, tehnologie și optimizarea capacității și vitezei de procesare și livrare.
În cazul Urgent Cargus, o parte importantă a bugetului de investiții a fost direcționată în 2023 către operațional, cu accent pe implementarea de soluții logistice pentru creșterea eficienței celor cinci centre naționale de sortare, cu o capacitate de procesare de 46.000 de colete pe oră. De asemenea, compania deține două centre de acces cu rol strategic pentru livrările transfrontaliere și 36 de depozite în întreaga țară, active care acoperă o suprafață totală de peste 220.000 m2. Tot anul trecut, compania a lansat două platforme tehnologice, una omnichannel și una dedicată magazinelor online, care le oferă acestora un ecosistem operațional complet, de la gestionarea comenzilor și a stocurilor până la integrarea cu peste 30 de marketplace-uri.
Alte investiții au fost alocate rețelei Cargus SHIP & GO, care în mai puțin de un an a ajuns la 3.000 de locații în România, care a crescut cu 300% volumul livrărilor dedicate segmentului out-of-home (OOH) față de anul precedent.
Următoarele companii din clasament sunt GLS, care are active de 40,82 milioane de euro, TNT, Dynamic Parcel Distribution și UPS, cu peste 20 de milioane de euro, DHL, cu 16,96 milioane de euro, alte patru companii cu peste cinci milioane de euro și restul, cu valori mai mici ale activelor.
Poșta Română a avut de departe cea mai mare creștere a activelor
Poșta Română continuă să aibă cele mai mari active, de aproape 400 de milioane de euro, la mare distanță de FAN Courier (161,32), Delivery Solutions (132,26) și Urgent Cargus (105,79 milioane de euro). Alte companii au active de peste 10 milioane de euro, trei de peste cinci milioane de euro, cinci de peste două milioane de euro, șapte de peste un milion de euro, iar restul aveau active mai mici.
21 de companii au active mai mari în 2023 decât în 2022, iar cea mai mare diferență este cea a Poștei Române, cu 189,79 milioane euro, urmată la mare distanță de Delivery Solutions, 21,55 milioane euro, GLS (8,06) și FAN Courier (6,74). TNT și Pandoras Courier și-au majorat activele cu peste două milioane de euro, Dinamic Parcel Distribution, DSC și Bookster cu peste un milion de euro, alte 12 companii cu mai puțin, iar dintre cele cu active mai mici, cele mai mari scăderi sunt cele ale DHL, 18,03 milioane de euro, și UPS și Urgent Cargus, peste 15 milioane de euro.
Piața de curierat – programată să crească în 2024 cu un procent de două cifre
Reprezentanții celor mai importante companii de curierat din România estimează că în 2024 piața va avea o creștere de două cifre față de 2023, mai ales că, după cererea puternică din prima jumătate a anului, a urmat o perioadă care este în mod tradițional de vârf pentru comerț. Livrările internaționale contribuie în special la acest rezultat, datorită integrării tot mai mari a României pe piața europeană a comerțului electronic.
După prima jumătate a anului 2024, Cargus a avut o creștere de două cifre a volumului față de aceeași perioadă a anului 2023, datorită creșterii cererii de servicii de curierat, determinată în mare parte de creșterea comerțului electronic intern și de extinderea portofoliului internațional. În special în segmentul B2C, accelerat de cererea în creștere pentru diverse categorii de produse, inclusiv modă, electronice și articole de uz casnic. Veniturile au urmat, de asemenea, o traiectorie pozitivă.
Compania se concentrează pe extinderea prezenței sale internaționale prin lansarea noului serviciu de export, la început cu Bulgaria și Grecia, și prin consolidarea serviciului internațional de import. Al doilea obiectiv este consolidarea amprentei logistice prin relocarea hub-urilor și centrelor de sortare din Sibiu, Târgu Mureș, Craiova, Râmnicu-Vâlcea și Zalău în spații mai mari și mai moderne. Evoluțiile digitale și tehnologice sunt, de asemenea, o prioritate, deoarece influențează experiența clienților și productivitatea, astfel că în 2024 a fost lansat Cargus Smart Hub, un centru de control online unic pentru gestionarea rapidă a tuturor activităților operaționale, care sprijină, de asemenea, dezvoltarea afacerilor de comerț electronic, prin integrarea instantanee cu platformele și piețele de comerț electronic, reducând timpul de acces la canalele de vânzări. O altă inovație recentă este legată de procesul de interacțiune cu clienții, datorită platformei omnichannel care le oferă o experiență integrată și coerentă. Și aplicația Cargus, care a ajuns la 1,5 milioane de descărcări, va avea caracteristici și design îmbunătățite, pentru o experiență mai bună și posibilități de monetizare. În paralel, compania lucrează la o tehnologie avansată de optimizare a rutelor, care va face livrarea mai eficientă și va optimiza rețeaua OOH.
Și în cazul FAN Courier, volumele au crescut în prima parte a anului 2024, iar cifra de afaceri a fost cu 15% mai mare decât în 2023, însă profitul a scăzut, în principal din cauza creșterii prețului pieselor de schimb, a creșterilor salariale și a majorării tarifelor colaboratorilor, dar și pentru că comerțul electronic se dezvoltă mai ales pe piețele asiatice, unde vânzătorii plătesc mai puțin.
Pentru FAN Courier, cea mai mare parte a creșterii în 2024 vine de la vânzătorii străini – mai puțin din Asia – și de aceea compania a început un proces de dezvoltare internațională în 2023, ca urmare a creșterii semnificative a comerțului online și a numărului de retaileri internaționali care livrează pe piața românească. În 2024, investițiile FAN Courier au vizat în principal dezvoltarea internațională și conectarea pieței românești la cele din Europa de Vest, mai exact, deschiderea birourilor din Salonic și Sofia și dotarea hub-ului din Arad cu o bandă ultramodernă, care să accelereze procesul de sortare a coletelor venite din străinătate. Compania este prezentă acum în Republica Moldova, Grecia, Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia, Polonia și Italia și intenționează să se extindă în regiune și pentru a facilita expedierile internaționale către România și pentru a ajuta companiile românești să acceseze piețele internaționale – deși deocamdată expedierile din România către Europa sunt destul de mici. A fost extins și optimizat hub-ul din Ștefănești, astfel încât distribuția pentru dulapuri și fulfillment să se poată face în același loc, a fost demarată o investiție proprie într-un nou sediu în Constanța, sediul din Iași a fost dotat cu o nouă bandă de sortare performantă și a continuat extinderea rețelei de dulapuri, care a depășit 2.000 de unități instalate și continuă să crească.
Printre proiectele sale se numără și instalarea de panouri fotovoltaice, care acoperă în prezent o parte din consumul intern de energie al sediului central din Ștefăneștii de Jos, și continuarea investițiilor în energie verde, atât în București, cât și în alte orașe din țară unde are birouri și hub-uri.
În cazul Sameday, comerțul online continuă să fie principalul motor de creștere, reprezentând cea mai mare parte a volumelor companiei, dar se remarcă și o creștere semnificativă a segmentului C2C și o evoluție continuă a livrărilor de pe platformele de vânzări online de produse second-hand, care arată o reorientare către soluții mai sustenabile și mai accesibile. În primele opt luni ale anului 2024, compania a procesat un volum dublu de livrări transfrontaliere comparativ cu aceeași perioadă din 2023. Din România către Ungaria creșterea a fost de aproape 50%, în timp ce către Bulgaria numărul de colete s-a triplat. De aceea, în Ungaria, infrastructura de livrare a fost îmbunătățită semnificativ prin preluarea a două companii tradiționale, Sprinter și Pactic Group.
Investițiile totale planificate pentru 2024 au depășit 300 de milioane de lei și au vizat extinderea rețelei regionale OOH, dezvoltări tehnologice și creșterea capacității și vitezei de procesare și livrare.
Pe fondul dublării comenzilor transfrontaliere și a creșterii rapide a volumelor pe cele trei piețe pe care compania este prezentă, în 2024 a accelerat extinderea rețelei out-of-home, cu o investiție de aproximativ 150 de milioane de lei, pentru a ajunge la 8.500 de puncte de livrare în regiune (inclusiv 6.000 de dulapuri), cu 70% mai multe decât în anul precedent. În plus, Sameday a implementat o inovație, easybox-urile independente energetic, cu panouri fotovoltaice, care permit reducerea consumului de energie convențională și extinderea rețelei fără a depinde de infrastructura tradițională. Alte investiții în 2024 au vizat dezvoltări tehnologice pentru optimizarea eficienței operaționale, iar segmentul C2C a fost extins, prin introducerea de noi opțiuni de livrare, pentru o flexibilitate sporită în gestionarea coletelor. Iar aplicația Sameday a primit funcționalități suplimentare, pentru un control extins al utilizatorului asupra livrărilor.







