ARTRI a adresat o scrisoare deschisa Presedintelui Romaniei, prim-ministrului si catorva ministere (MT, MAPN, MAI si MAE), in cadrul careia se arata ca niciunde in Europa transportatorii nu au fost scutiti de problemele grav generate de fluxul de emigranti. Mai mult, aceasta categorie profesionala nu a primit din partea autoritatilor europene niciun fel de protectie sau sprijin pentru evitarea situatiilor in care au fost raniti sau ucisi soferi, au fost amendate si penalizate administrativ firme, pentru intarzieri sau anulari de curse, iar unii soferi au fost chiar retinuti sau acuzati pe nedrept de implicare in traficul de emigranti.
Potrivit ARTRI, nicio tara europeana nu poate gestiona in acelasi timp si fluxul de calatori si de marfuri, atunci cand acestea se intersecteaza iar retorica europeana baleiaza intre solidaritate si responsabilitate pe tema emigrantilor, in timp ce indatoririle constitutionale, precum securitatea si protectia porpriilor cetateni, a infrastructurii, a comunitatilor, a vietilor si a bunurilor au fost trecute in plan secundar.
In scrisoarea adrestaa autoritatilor romane ARTRI arata ca, din nef4ericire, situatia este identica si in Romania. Desi tara noastra are o noua strategie de aparare a tarii si a romanilor de pretutindeni, in cazul transportatorilor romani atacati la Calais, aceasta nu a functionat.
ARTRI considera ca in ciuda apelului la calm, sosirea a peste 6.000 de emigranti in Romania este iminenta. La fel si deschiderea unor culoare care vor strabate sudul, centrul si vestul tarii spre Ungaria si Serbia, daca acestea vor mai permite intrarea pe teritoriile lor. ARTRI solicita ca autoritatile sa ia masuri concrete de prevenire a problemelor si apreciaza initiativa MAI de a inaspri legea pentru a combate tentatia unor castiguri ilicite provenind din traficarea imigrantilor, dar solicita si marirea corespunzatoare a pedepselor pentru cei care avariaza sau distrug camioanele stationate sau aflate in mers.
ARTRI a solicitat de peste doi ani o strategie a mobilitatii pe drumurile publice in situatii de criza si nu a primit niciun raspuns de la cei care ar fi trebuit sa devina parteneri de dialog iar in scrisoarea deschisa se arata ca „viitorul apropiat ne va dovedi ca ne vom incurca in zeci de proceduri greoaie, ca nu vom reusi sa asiguram o ierarhizare a mobilitatii iar efectele se vor regasi imediat in reactiile opiniei publice“, iar conducerea asociatiei se intreaba „cine va raspunde de securitatea transporturilor in Romania pe toata perioada criezi emigrantilor?“