Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Profitul a crescut într-o măsură mult mai mare decât cifra de afaceri

Cele circa 3.500 de companii care au codurile CAEN 5221 (activități de servicii anexe transporturilor terestre), 5229 (alte activități anexe transporturilor) și 5210 (depozitare) au realizat în 2020 o cifră de afaceri totală de 3.425,64 de milioane de euro, în ușoară creștere față de 2019, și un profit total de 202,20 de milioane de euro, în creștere semnificativă de această dată față de 2019

Primele 100 dintre ele în clasamentul după cifra de afaceri au avut în 2020 un total de două miliarde de euro, în creștere cu circa nouă milioane de euro față de 2019. Primele 20 de firme au realizat în 2020 o cifră totală de afaceri de 1,3 miliarde de euro, de asemenea în creștere față de 2109, când au avut 1,26 miliarde de euro, și aproape de nivelul firmelor care au fost în 2019 pe primele 20 de locuri în funcție de cifra de afaceri.

Primele trei clasate sunt, ca și în 2019 și exact în aceeași ordine, singurele companii care au cifre de afaceri de peste 100 de milioane de euro: Aquila Part Prod Com, cu 305.780.653 de euro, față de 198.026.944 de euro în 2019, Havi Logistics, cu 120.268.967 de euro, în scădere față de cei 140.173.471 de euro din 2019, și Schenker Logistics, cu 114.304.512 euro, din nou în scădere față de cei 129.152.287 de euro din 2019. Schenker oferă o gamă diversificată de servicii, însă în 2020 compania s-a orientat către comerțul electronic, cel puțin în zona de fashion, unde compania preia comenzile de la magazine și le transportă inclusiv către beneficiarul final. În plus, încearcă să dezvolte transportul intermodal – unde are avantajul experienței grupului din care face parte – alături de servicii legate de vamă și brokeraj.

Alte cinci firme de logistică au cifre de afaceri de peste 50 de milioane de euro (în 2019 au fost șase), alte opt depășesc 30 de milioane de euro și alte 30 au mai mult de 10 milioane de euro.

Pe locul al patrulea în clasament este și în 2020 Transmec, cu 75.636.622 de euro, în scădere față de cei 92.302.843 de euro din 2019 și, deoarece GEFCO a coborât cinci locuri, următoarele patru companii urcă o treaptă față de 2019 și își păstrează ordinea între ele. Gebrüder Weiss, cu 68.205.705 față de 67.416.626 de euro în 2019, a avut un an bun în 2020, așa cum declară directorul general Viorel Leca, în ciuda dificultăților apărute la începutul pandemiei. Transportul rutier intern și internațional are în continuare ponderea cea mai mare în cifra de afaceri a GW – și a ajuns în 2020 la circa 1,2 milioane de curse, în creștere cu peste 40% față de 845.000 din 2019 – iar logistica și transportul maritim și aerian se află aproximativ la niveluri egale între ele. Creșteri semnificative în 2020 a înregistrat, pentru toți indicatorii cheie de performanță, serviciul Home Delivery, datorită dezvoltării uriașe a comerțului online în contextul restricțiilor de la începutul pandemiei și adoptării sistemului de muncă de la domiciliu. Numărul de expedieri a fost cu 123% mai mare decât în 2019, depășind 130.000 de transporturi efectuate, ceea ce a dus la o cifră de afaceri cu 85% mai mare pe acest segment. GW poate oferi servicii de fulfillment, mai ales că unii dintre clienți se gândesc să dezvolte comerțul online. Compania are în România peste 2.000 de clienți din retail, FMCG, Oil&Gas, telecomunicații, construcții și automotive – fiecare dintre aceste domenii fiind afectat într-o oarecare măsură de criza sanitară, dar cu o creștere a ponderii celor din comerț electronic și retail. Pentru aproape toți clienții compania prestează și servicii de transport, și de logistică. În plus, se urmărește creșterea volumului de activitate prin atragerea de clienți noi și dezvoltarea parteneriatelor cu cei deja existenți, „ceea ce va avea impact multilateral în ceea ce privește dezvoltarea și investițiile în infrastructură, personal și echipamente“. Cât despre cifra de afaceri pe 2021, Viorel Leca estimează că va fi mai mare cu 3-5% față de 2020, mai ales că se investește în continuare în extinderea echipei locale. Iar anul viitor compania se va concentra asupra dezvoltării tuturor serviciilor din portofoliu, preconizând că e-commerce-ul își va continua traiectoria ascendentă, ceea ce va influența direct și serviciul de livrări la domiciliu pentru segmentul cargo (Home Delivery). Gebrüder Weiss România analizează și posibilitatea de a intra pe noi piețe la nivel regional și nu numai, unul dintre motive fiind acela că în timpul stării de urgență mărfurile din China erau blocate să intre în Europa. „Trebuie să privim puțin și la rolul geografic pe care îl avem. Pe lângă comerțul online, ar trebui să vedem cine ne înconjoară și ce putem oferi în alte direcții.“

Pe locul al șaselea este DSV Solutions, cu 66.857.431/64.516.631 de euro. Și această companie a lucrat în 2020 pentru clienți din comerțul online, dar și din alte domenii care au mers bine și în timpul stării de urgență: retail alimentar, bricolaj, industrie farmaceutică. Cifra de afaceri (din care 40% se datorează contract logistics) nu a crescut mult anul trecut, deoarece a fost afectată în martie și aprilie de restricțiile severe din România și din alte țări, dar și-a revenit în august și septembrie, când volumele au compensat această scădere și chiar au permis un plus pe întregul an, conform estimărilor inițiale. Creșterea din 2020 a DSV a fost organică, prin extinderea spațiului de depozitare din CTPark Bucharest West cu 10.000 m2. Transportul spot reprezintă cel puțin 50% din traficul rutier internațional al companiei, care la rândul lui reprezintă circa 42% din activitate, iar aici, deși volumele au fost mici în martie-aprilie 2020, prețurile au fost bune, și procesul de transport prin linii regulate a fost optimizat prin faptul că firma este parte a unui grup și a folosit liniile acestuia. În cea ce privește intermodalul, deși DSV organizează doar de câțiva ani transport mixt rutier și feroviar, acesta reprezintă 20-25% din totalul volumelor companiei, prin curse România-Germania. Cât despre divizia DSV Air & Sea, la început de 2020 ea făcea transport, mai ales de echipamente sanitare și de protecție, la prețuri bune, apoi situația s-a stabilizat și tarifele au scăzut, însă au rămas peste media din 2019. În România nu s-a reușit în 2020 integrarea 100% cu Panalpina, de aceea există în continuare două companii, DSV Solution și DSV Air & Sea. Dacă în cazul primei firme cifra de afaceri a fost în ușoară creștere în 2020, în cazul DSV Air & Sea cifra de afaceri a fost în scădere.

Pe locul al șaptelea este Kuehne + Nagel, cu 62.356.219/64.141.264 de euro – singura scădere a cifrei de afaceri față de 2019 din acest calup de patru firme. Compania a avut volume stabile în primul semestru din 2020, datorită diversificării portofoliului și serviciilor de customer care dedicate și creșterii semnificative din sectoarele maritim și rutier. În timp ce logistica s-a menținut.

Iar Yusen Logistics, cu 57.766.630/54.832.190 de euro, este pe locul al optulea și a avut o creștere bazată și în 2020 pe contract logistics (care contribuie cu 60% la veniturile totale), dar și pe comerțul electronic și pe intermodal (cu 10% din veniturile totale și cu creșteri de 10-25%/an din 2012 încoace din punct de vedere al volumelor și al cifrei de afaceri), acesta din urmă fiind tot mai interesant pentru clienții săi mari de retail, în condițiile în care importurile realizate cu trenul au ajuns la un grad de maturitate care îi conferă o creștere organică. Pe ruta Constanța-București s-a ajuns la 4-6 trenuri/săptămână, iar cea mai mare parte a produselor transportate astfel sunt distribuite în jurul Capitalei, principalul pol de consum al țării. Una dintre noutățile din 2020 din activitatea Yusen a fost transportul de containere frigorifice pentru un client care organiza un astfel de tren între Germania și Ungaria. Compania opera în 2020 o suprafață totală de 150.000 m2 de spații logistice clasa A, în 12 locații din România, dintre care două depozite cu temperatură controlată, și oferea soluții de supply chain pentru clienți din retail, automotive, industrial și FMCG. Yusen a început să ofere și servicii de co-packing și și-a continuat în 2020 planurile de investiții în flota proprie de semiremorci frigorifice și cu prelată și de containere, în ciuda pandemiei. Și tot de curând a câștigat o licitație pentru un client din e-commerce și a început depozitarea și distribuția de articole vestimentare.

Revenind la top, Cargo Partner crește de la 37.888.863 de euro în 2019 la 46.502.301 euro în 2020 și urcă de pe locul al 14-lea pe al 9-lea. Top 10 se încheie cu GEFCO, firma cu cea mai mare scădere față de 2019 dintre cele fruntașe din punct de vedere al cifrei de afaceri, de la 79.550.551 la 46.039.795 de euro. Cunoscută mai ales pentru experiența din industria auto, această companie caută de mai mulți ani să-și diversifice portofoliul de clienți și sectoarele cărora li se adresează pe piața locală, pentru a-și relua creșterea din trecut. Un exemplu este divizia GEFCO de transporturi rapide („time-critical“), care în 2020 a cunoscut un progres mare în România și în care firma vede potențial și pe viitor. Activitatea GEFCO România pe alte segmente decât automotive s-a triplat în ultimii ani, dar asta în condițiile în care nu a pornit de la un nivel foarte înalt. Chiar și așa, tot ce nu înseamnă automotive este în creștere procentuală mult mai alertă decât industria auto, proces care va fi intensificat în continuare prin acțiuni comerciale concertate și prin definirea de servicii specifice nevoilor altor industrii, așa cum declară directorul general Bogdan Ioniță. „Dar ne dorim să rămânem în sfera industrială în ceea ce privește portofoliul de clienți, pentru a nu ne depărta prea mult de competențele noastre în logistică.“

Pe următoarele două locuri sunt aceleași firme din 2019, dar în ordine inversă: KLG Europe Logistics devansează acum, cu 45.449.840 de euro, față de 43.207.995 de euro în 2019, pe Quehenberger, care scade de la 47.896.483 la 43.584.955 de euro. Spre deosebire de începuturile sale în România, în 2014, când 65% din cifra de afaceri și o bună parte din profit erau generate de transportul internațional, în 2020 acesta a scăzut considerabil pentru Quehenberger: în 2019 cifra de afaceri generată de camioane a fost de 7,3 milioane de euro, iar restul de business a însumat 40,5 milioane de euro, iar în 2020, după ce camioanele au fost vândute, cifra de afaceri obținută a fost de 43,5 milioane de euro – mai mică decât cifra totală realizată în 2019, dar în creștere cu 7% pe logistică. În prezent, circa 50% din cifra de afaceri este din contract logistics și numai 40% din transport/expediții rutiere, respectiv 10% din transport aerian și maritim. În primele 7 luni din 2021 compania a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu aproape 30% comparativ cu 2020 și până la finele anului se estimează atingerea valorii de 55 de milioane de euro.

Pe locul al 13-lea este acum IB Cargo, cu o creștere de la 29.796.886 la 37.880.859 de euro și în urcare patru trepte. Cu afaceri bazate pe toate liniile de business, transport rutier, maritim, feroviar și aerian, și, din 2021 și depozitare, IB Cargo a reușit să-și consolideze activitatea de expediții și să se situeze invers proporțional cu media pieței, cu o creștere de 27% față de 2019. Plusul este cu atât mai valoros cu cât anul trecut transporturile au fost printre primele segmente profund afectate de apariția Covid-19. Una dintre cărțile câștigătoare a fost chiar sectorul auto, care reprezenta un pol important de dezvoltare în urmă cu trei ani, dar care în 2019 a cunoscut o stagnare. „Creșterea cifrei de afaceri a IB Cargo s-a datorat în principal volumului mai mare de transporturi realizat pe segmentul aerian, preponderent transporturilor desfășurate în regim «Time Critical», pentru partenerii din industria auto, precum și veniturilor generate de noua linie de bussines, transportul feroviar. Ușoare creșteri din punct de vedere al volumelor am înregistrat și pe segmentele maritim și rutier“, a afirmat Cătălin Putineanu, Managing Partner în cadrul companiei.

Hartl Connect este pe locul al 14-lea, în coborâre o treaptă și în scădere de la 39.170.702 la 32.697.221 de euro. Gopet coboară de pe locul al 12-lea pe al 15-lea și de la 41.618.036 la 32.617.652 de euro, dar conducerea companiei este mulțumită de rezultate și consideră că acestea se datorează dezvoltării din ultimii ani a gamei de servicii și a acoperirii, prin includerea în portofoliu a mai multor destinații. Gopet lucrează, și în România, și la nivel de grup, cu clienți din aproape toate industriile. Activitățile de expediție și logistică au fost separate în ultimul timp în entități diferite pentru a avea un control mai bun asupra fiecăreia dintre ele, iar cifra de afaceri este generată mai ales de expediții internaționale în întreaga Europă. În primele șapte luni din 2020 firma a avut o scădere de 20% față de perioada similară din 2019, care nu a putut fi recuperată până la final de an din cauza presiunii asupra costurilor și blocajelor din frontiere.

CBA Nord Vest, cu 32.345.401 euro, față de 29.974.144 de euro în 2019, inversează locul cu FM Romania, cu 28.073.423 de euro, față de 30.417.380 de euro în 2019. Delamode și DHL își păstrează locurile al 18-lea, cu 27.921.154 de euro, față de 28.942.188 de euro în 2019, respectiv al 19-lea, cu 27.789.884 de euro, de data aceasta în creștere față de 2019, când a avut 25.212.081 de euro, iar Rhenus Logistics încheie Top 20, cu 22.846.100 de euro, în creștere față de 20.404.255 de euro în 2019.

Dintre companiile care au fost în 2019 în Top 20, 19 se regăsesc și în 2019. Singura intrare nouă în top, pe locul al 20-lea, este Rhenus Logistics, care ia locul Karl Heinz Dietrich International Exped.

10 firme din Top 20 au avut creșteri ale cifrei de afaceri în 2020, cea mai mare dintre ele aparținând Aquila, iar dintre celelalte 10, cea mai mare scădere a avut-o GEFCO.

Din punct de vedere al cifrei de afaceri medii pe ultimii cinci ani, liderul clasamentului este tot Aquila Part Prod Com, cu 217.954.120 de euro, urmat de Schenker, cu 121.089.225 de euro, și de Havi, cu 114.384.120 de euro.

Cele mai mari 20 de firme de logistică după cifra de afaceri din 2020 au între 41 de angajați (Rhenus) și 2.462 de angajați (Aquila).

Profituri mai mari decât în 2019 pentru cele mai profitabile companii de logistică

O singură firmă de logistică a avut profit de peste 10 milioane de euro (în 2019 nu a fost niciuna), alte 19 au avut peste un milion de euro, alte 22 au avut între 501.807 și 984.213 euro și alte 135 au avut mai mult de 100.000 de euro.

Primele 100 de companii din punct de vedere al profitului au înregistrat un total de 81.457.336 de euro, cu mult peste cei 59.762.287 de euro din 2019 și chiar peste cele 63,10 milioane de euro, cât au avut primele 100 de firme din clasamentul pe 2019.

În ceea ce le privește pe primele 20 de companii cu cel mai mare profit din 2020, ele au avut un total de 46.933.127 de euro, față de 31.435.646 de euro în 2019 și față de aproape 40 de milioane de euro, cât au avut primele 20 de firme din clasamentul pe anul anterior. Indiferent de fluctuațiile, în plus sau în minus, ale fiecărei firme din Top 20, cea mai mare contribuție la creșterea profitului total față de 2019 a avut-o Aquila, care de la 683.608 euro a ajuns la 11.523.015 euro.

14 firme din Top 20 au obținut creșteri de profit față de anul anterior, iar dintre celelalte șase, cea mai mare scădere a avut-o Schenker Logistics, cu 1.323.248 de euro.

În afară de Aquila, care nu a fost în Top 20 după profit în 2019, intrări noi în acest clasament sunt Euroccoper, Internațional Alexander Logistic, Orient și Cargo Parter Expediții. Iar firmele care au ieșit în 2020 din Top 20 sunt Yusen Logistics, Cotecna, Transmec, Atlas Imobiliare și Ali-Tehnic.

Liderul clasamentului din 2020 este Aquila Part Prod Com, urmat de Karl Heinz Dietrich International Exped, cu 4.707.292 de euro, față de 2.490.919 euro în 2019, când a fost pe locul al treilea, și de Gebrüder Weiss, cu 3.128.589 de euro, față de 1.674.211 euro în 2019, când a fost pe locul al optulea. Creșterea în cazul acesteia din urmă se datorează, așa cum explică Viorel Leca, și contextului pandemic, „când am fost nevoiți să reducem sau să blocăm diverse cheltuieli, precum cele cu marketing-ul și deplasările în interes de serviciu, care în mod normal aveau o valoare anuală semnificativă“, dar și neocupării unor posturi vacante.

Liderul din 2019, Schenker, scade de la 4.095.854 la 2.772.606 euro și coboară trei trepte, DHL urcă un loc, până pe al cincilea, și de la 1.976.306 la 2.352.237 de euro, iar DSV Solutions coboară două locuri, până pe al șaselea, în ciuda unei creșteri (e drept, insesizabile) a cifrei de afaceri de la 2.324.493 la 2.338.640 de euro. Și în 2019 profitul DSV a crescut cu aproape 50%, mai ales datorită procesului de îmbunătățire continuă, iar odată cu eficientizarea a crescut și calitatea, astfel că numărul de clienți din portofoliu a sporit în ultimii ani. Și activitatea s-a diversificat, la final de 2020 compania intrând într-un nou domeniu de activitate, logistica la temperatură controlată.

Grupul H.Essers (cu firmele sale Logistics, Investiții, Distribuție și Expediții) rămâne pe locul al șaptelea, cu 1.986.717 euro, față de 1.791.011 euro în 2019. H.Essers Investiții a avut o cifră de afaceri în creștere continuă din 2016 încoace și un profit net ușor mai mic în 2020 decât în anul anterior, H.Essers Distribuție a avut și ea o cifră de afaceri care a crescut mereu din 2015 încoace, dar în acest caz și profitul net a crescut anul trecut, iar H.Essers Logistics, la fel, a avut creșteri de cifră de afaceri din 2015 încoace, cu excepția lui 2019, și a ajuns anul trecut la un plus de circa 20% față de anul anterior, iar profitul net a crescut în 2020 după doi ani de scădere. Prima parte a lui 2021 a fost mai bună decât perioada similară a anului trecut, cu singura diferență că cifrele din 2021 au fost uniforme de la o lună la alta, pe când în 2020 în iulie s-a produs o creștere foarte mare, așa cum explică CEO-ul H.Essers Logistics, Jeroen Fabry. Dar și 2021 este un an dificil, și de aceea este greu de estimat cu ce rezultate financiare se va încheia, iar 2022 se așteaptă să fie, de asemenea, problematic, mai ales din cauza Pachetului Mobilitate.

Urmează două firme care și-au crescut profitul față de 2019 și au urcat și în clasament: IB Cargo, de la 1.392.775 la 1.913.861 de euro și de pe locul al 11-lea pe al optulea, și CBA Nord Vest, de la 1.276.405 la 1.863.047 de euro și de pe al 16-lea pe al nouălea. Potrivit afirmațiilor făcute de managerul IB Cargo, creșterea procentuală putea fi și mai mare, însă ea a fost diminuată de condițiile de piață și de presiunea resimțită asupra tarifelor, precum și de creșterea unor costuri ca efect al pandemiei.

Pe locul al 10-lea, în coborâre de pe al doilea în 2019, este Kuehne + Nagel, cu 1.730.901 euro, față de 2.699.159 de euro în 2019.

Jumătatea a doua a clasamentului se deschide cu Pallet Express, în urcare șase locuri și în creștere de la 1.208.066 la 1.569.195 de euro, și Dietrich-Honold, în urcare un loc și în creștere de la 1.339.150 la 1.510.955 de euro. KLG, pe de altă parte, coboară de pe locul al 10-lea pe al 13-lea și scade foarte puțin, de la 1.462.734 la 1.426.030 de euro. Pe locul al 14-lea este una dintre cele mai vizibile coborâri în acest Top 20, de pe locul al cincilea în 2019: CEVA Logistics, cu 1.400.541 de euro, față de 2.248.462 de euro în 2019. CEVA s-a bazat în 2020 pe colaborarea cu clienți deja existenți, dar și pe activități adiționale, și a investit în proiecte noi atât pentru contract logistics, cât și pentru expediții, „investiții care sigur vor aduce beneficii în perioada următoare“, așa cum declară Paul Scăețeanu, Country Manager. Cifra de afaceri a companiei a scăzut cu trei milioane de euro față de 2019, iar profitul cu 850.000 de euro, din cauza volumelor mai mici din perioada stării de urgență, care au început să își revină în iunie, dar fără a acoperi pierderea din martie-mai. Totuși, rezultatele au fost mai bune decât previziunile de la început de an. Reamintim că CEVA este prezentă pe piața românească din 2007, are 140.000 m2 de depozite, din care 90% pentru contract logistics și 10% pentru cross dock, și oferă soluții end-to-end de logistică și depozitare, transport maritim (care a înregistrat cea mai mare creștere în 2020 din punct de vedere al volumelor, datorită unei activități noi), aerian, rutier și feroviar și Proiecte Logistice. Principalii clienți sunt din automotive, sectorul industrial, tehnologie, energie, bunuri de consum și retail și, datorită cunoștințelor globale ale companiei, extinderea și la nivel local este posibilă pentru toate aceste activități. „Suntem orientați către clienți cu operațiuni complexe, care înțeleg și apreciază aportul de know-how, iar promisiunea noastră către ei este să livrăm logistică receptivă, adică soluții flexibile, agile, axate pe nevoile lor, ceea ce aduce parteneriate pe termen lung, de câteva decenii. Relația medie pentru primii 30 de clienți este de 20 de ani.“

Euroccoper este o intrare nouă față de 2019 și ocupă poziția a 15-lea, cu 1.206.033 de euro, față de 945.353 de euro, Aries Logistics coboară două trepte și scade de la 1.302.137 la 1.184.955 de euro, și Dachser urcă o treaptă, deși scade de la 1.172.162 la 1.098.533 de euro. Ultimele trei locuri sunt ocupate de firme care nu au fost în Top 20 și în 2019: Internațional Alexander Logistic, care a crescut de la 566.452 la 1.096.527 de euro, Orient, care a crescut de la 786.380 la 1.081.716 euro, și Cargo-Partner Expediții. Cu investiții constante în logistică, în special pentru automotive, Internațional Alexander oferă servicii direct în fabricile clienților, spălare de ambalaje, transport de vehicule și zone de depozitare, în urma investițiilor în două depozite, în Arad și Timișoara, cărora li se vor alătura altele în București, Sibiu și Sebeș. Până în urmă cu doi ani sectorul automotive a reprezentat principala direcție de dezvoltare, însă de ceva vreme industria FMCG i-a luat locul, iar compania arădeană este interesată și de e-commerce. „Pregătim o platformă online destul de mare, care va avea inclusă și partea de logistică și transport”, a punctat directorul general Loredana Apreutese. Odată cu creșterea gradului de dezvoltare a logisticii, compania a încercat să separe această activitate de cea de transport prin intermediul Internațional Alexander Logistic, dar o parte din contracte nu au putut fi mutate, fiind contracte-cadru făcute pe firma mamă, care cuprind și transport și logistică. Pentru Internațional Alexander, iunie 2020 a reprezentat cea mai bună perioadă în termeni de profit de la înființarea companiei, deși cifra de afaceri a fost mai mică față de perioada similară din 2019. Explicația oferită de Loredana Apreutese a fost legată de gradul crescut de predictibilitate, care a permis creșterea numărului de optimizări efectuate, astfel că până la final de an s-a depășit cifra de afaceri din 2019.

Singura firmă din Top 20 care în 2019 a fost pe pierdere, și care anul trecut a avut un profit de 1.041.727 de euro, este Cargo Partner. Singura firmă care a mai avut o pierdere în vreunul din ultimii cinci ani a fost Internațional Alexander, în 2016, în rest firmele din Top 20 după profitul pe 2020 au fost mereu pe plus în ultimii cinci ani.

Podiumul după media pe ultimii cinci ani este ocupat de Aquila, cu 3.688.733 de euro, la mică distanță de Schenker, cu 3.531.163 de euro, și de Karl Heinz Dietrich, cu 2.490.077 de euro.

Firmele aflate pe primele 20 de locuri din punct de vedere al profitului au între 15 angajați (Aries Logistics) și 2.462 de angajați (Aquila).

Pierderi totale similare în 2019 și 2020 pentru firmele din Top 20

73 de firme de logistică din cele 500 cu cele mai mari cifre de afaceri au înregistrat în 2020 pierderi, față de 65 în 2018 și 2019. Acestea se ridică în total la 10.180.280 de euro, față de 13.751.485 de euro, cât au totalizat firmele cu pierderi în 2019.

Trei firme au avut pierderi de peste un milion de euro (în 2019 au fost patru), alte trei, de peste 500.000 de euro, iar alte 12, de peste 100.000 de euro.

Din suma totală, firmele cu cele mai mari 20 de pierderi din 2020 au la un loc 9.039.370 de euro, valoare aproximativ similară celei înregistrate de firmele cu cele mai mari 20 de pierderi din 2019.

Dintre cele 20 de firme care au avut în 2020 cele mai mari pierderi, primele două sunt și singurele (în afară de Ars Altmann) care au avut pierderi în toți anii din 2017 încoace: FM Romania, cu 1.549.331 de euro în 2020 și 1.988.147 de euro în 2019, când a fost tot pe primul loc, și Raben Logistics, cu 1.492.529 de euro, față de 1.934.703 euro în 2019, când era tot a doua. Pierderea vine în contextul în care 2020 a fost pentru filiala din România a Raben Group un an al investițiilor mari în infrastructura depozitelor, cu puncte logistice suplimentare, pentru a face față creșterii cererii clienților și pentru îmbunătățirea timpilor de tranzit. În prima jumătate a anului au fost deschise la Baia Mare și Roman două noi depozite de cross dock, iar în august un depozit în Craiova. Astfel că Valentin Storoj, directorul general al filialei din România, declară că din punct de vedere financiar compania și-a depășit obiectivele și că, deși a fost un an greu, a fost până la urmă bun. În prezent rețeaua națională de distribuție include șapte locații, care au în total 10.500 m2, și în 2021 erau planificate noi deschideri de depozite.

La popul opus față de aceste firme care au avut numai pierderi din 2017 încoace se află Alphamir Sped Consulting, Sorceti și Waberer’s, care nu au avut pierderi în niciunul din cei trei ani anteriori.

Urmează cinci firme care au urcat în clasament față de 2019: pe locul al treilea urcă o treaptă Whiteland, cu 1.433.272/1.144.676 de euro, pe locul al patrulea urcă trei trepte Ars Altmann, cu 776.476/701.720 de euro, pe locul al cincilea urcă o treaptă Nordic Logistics, cu 754.470/741.469 de euro, pe locul al șaselea urcă patru trepte GEFCO România, cu 710.896/584.695 de euro, și pe locul al șaptelea urcă o treaptă Ekol, cu 250.244 de euro, dar, spre deosebire de plutonul din față Ekol are o pierdere mai mică decât cea din 2019, care a fost de 627.328 de euro. Top 10 se încheie cu Alphamir Sped Consulting, cu 247.375 de euro, DSV Air&Sea, cu 225.175 de euro, față de 622.896 de euro în 2019, când a fost tot a noua, și Egetra, o altă intrare nouă în Top 20 după pierderi, cu 196.522 de euro, față de 32.629 euro în 2019.

Și Rocombi, de pe locul al 11-lea, este nouă în clasament față de 2019, având o pierdere de 184.813 de euro, față de 89.033 de euro. Urmează Border Trans, cu 180.924 de euro, față de 192.485 euro în 2019, când a fost a 12-a, și Alex Spedition Prosper, cu 172.999 de euro, față de 152.648 de euro în 2019, când a fost a 13-a. ILR Logistica este o altă intrare nouă, pe locul al 14-lea, cu 164.981 de euro, față de 50.461 de euro în 2019, la fel și Cecconi, cu 148.483 de euro, care însă în 2019 nu a fost pe pierdere, ci doar în cei trei ani anteriori, Sorceti, cu 128.310 euro, care nu a avut pierderi în niciunul dintre cei patru ani anteriori, Hartl Connect Transport, cu 125.504 euro, față de 100.046 de euro, și care nu a mai avut pierderi în cei trei ani de dinainte, Waberer’s, cu 119.024 de euro, și fără pierderi din 2016 până în 2019, Optim Cargo Sped, cu 89.892 de euro, față de 73.387 de euro, și LDI Group, cu 88.140 de euro, față de 2.658 de euro în 2019.

Așadar, 10 dintre aceste firme se regăsesc în Top 20 după pierderi și în 2019, iar dintre cele care apar în 2020 în acest clasament, dar nu și în 2019, patru au avut chiar profit în anul anterior (Alphamir Sped Consulting, Cecconi Transport, Sorceti și Waberer’s), iar restul de șase au avut pierdere și în 2019, dar nu atât de mare cât să intre în top.

Firmele care au fost în top în 2019, dar nu și în 2020, sunt Quehenberger, Lagermax AED, cargo-partner, SLS Cargo, Transterra Logistics, Unimasters Logistics, EU Trucking Service, Mutu Trans, Phoenix Logistics Solutions și Edyon Germany.

Firmele care au avut în 2020 cele mai mari 20 de pierderi au avut între doi angajați (Border Trans Service) și 695 de angajați (FM).

Ușoară creștere față de 2019 a activelor companiilor de logistică

Activele totale deținute de cele mai importante 500 de companii de logistică de la noi se ridică la 1.145.693.788 de euro, în ușoară creștere față de cei 1.103.593.202 de euro din 2019. O pondere uriașă din această valoare o au firmele cu cele mai mari 100 de active, care au în total 936.268.597 de euro, față de 898.479.525 euro în 2019. Asta în timp ce primele 100 de firme din clasamentul pe 2019 au avut active totale de circa 902 milioane de euro.

În ceea ce privește Top 20 în funcție de active, aceste firme au la un loc 582.730.014 de euro, în creștere față de cei 562.407.504 de euro din 2019 și față de cele 560 de milioane de euro, cât au avut cele 20 de firme care au fost în 2019 în acest clasament.

O firmă, Aquila Part Prod Com, depășește 100 de milioane de euro, alte două (ca și în 2019) au peste 50 de milioane de euro, alte 22 au peste 10 milioane de euro (16 în 2019), alte 19 au mai mult de cinci milioane de euro, iar alte 130 au peste un milion de euro.

Pe primele trei trepte ale podiumului sunt aceeași firme din 2019, dar de data aceasta lider este Aquila, cu 101.415.268 de euro, în creștere față de 83.085.723 de euro în 2019. Karl Heinz Dietrich, liderul din 2019, scade de la 94.994.673 la 88.802.333 de euro și coboară un loc în clasament, iar Schenker Logistics crește puțin de la 66.664.077 la 69.730.711 euro.

Firmele din Grupul H.Essers se află, ca și în 2019, pe locul al patrulea, cu o ușoară scădere de la 40.010.914 la 39.497.413 euro. În mai 2020 compania a deschis un depozit nou la București, de 10.000 m2, destinat produselor chimice, astfel că a ajuns să dețină numai în Capitală 50.000 m2, din care 10.000 m2 pentru produse farmaceutice și câte 20.000 m2 pentru chimicale și mărfuri generale.

Transmec, cu active în valoare de 34.242.960 de euro în 2020 și de 35.290.135 de euro, și Gebrüder Weiss, cu 32.470.724/33.692.890 de euro, își păstrează și ele locurile din anul anterior. GW deține centre logistice cu suprafață totală de circa 65.000 m2 – din care 35.000 m2 în patru hub-uri din apropierea Capitalei, circa 15.000 m2 în Arad, 7.000 m2 în Cluj-Napoca, aproximativ câte 5.000 m2 în Brașov și Sibiu – la care se adaugă câte 3.000 m2 în Constanța, Craiova și Bacău. 80% din suprafața totală gestionată este dedicată depozitării și 20% operațiunilor de cross dock.

Pe locul al șaptelea urcă două trepte DSV Solutions, cu 21.948.969/19.654.333 de euro. Cea mai mare investiție a acestei companii din 2020, de peste un milion de euro, a fost în clădirea unui depozit cu temperatură controlată, de 10.000 m2, din care 2.000 m2 pentru mărfuri congelate.

Pe locul al optulea urcă opt trepte ILR Logistica, având 19.730.958/12.365.962 de euro. Havi coboară două trepte și scade de la 21.743.278 la 19.508.113 euro, și la fel și GEFCO, de la 19.948.744 la 17.825.598 de euro. KLG urcă două locuri, până pe al 11-lea, și crește de la 13.642.445 la 17.256.848 de euro, Yusen Logistics coboară în schimb două locuri, până pe al 12-lea, pe fondul unei scăderi de la 18.827.966 la 16.878.647 de euro, ca de altfel și FM, până pe al 13-lea, cu 15.209.125 de euro, față de 17.493.079 de euro în 2019. Următoarele trei firme coboară toate în clasament față de 2019: Atlas Imobiliare un loc, deși crește ușor de la 14.557.925 la 14.728.323 de euro, Dietrich-Honold Logistics trei locuri, scăzând de la 15.157.679 la 14.392.372 de euro, și Quehenberger un loc, deși crește ușor de la 12.977.650 la 13.308.279 de euro. Quehenberger este cel mai mare operator de spații logistice din România, cu la 240.000 m2, din care circa 200.000 m2 sunt închiriați de furnizorul de logistică, iar restul direct de clienți. Pentru perioada următoare, compania dorește să-și consolideze activitatea pe palierele principale și nu este exclusă nici o ușoară creștere, următoarea bornă fiind operarea unui spațiu de 500.000 m2, dar nu depozite proprii.

Delamode se menține pe locul al 17-lea, cu 12.702.343 de euro, în creștere față de 2019, când a avut 12.033.703 euro, iar următoarele două clasate sunt noi intrări în 2020: CBA Nord Vest, cu 11.462.977 de euro, față de 9.609.609 euro în 2019, și All Cargo Expres, cu 10.861.555/8.891.534 de euro. Top 20 se încheie cu Romfracht, care coboară două locuri față de anul anterior și scade cu circa un milion de euro, de la 11.765.174 la 10.756.489.

11 firme din Top 20 și-au sporit activele față de 2019 și nouă le-au diminuat, cea mai mare creștere, de peste 18 milioane de euro, aparținând Aquila, iar cea mai mare scădere, de peste șase milioane de euro, fiind a Karl Heinz Dietrich.

Doar două firme noi au intrat în 2020 în Top 20 după active, CBA Nord Vest și All Cargo Expres, pe locurile al 18-lea, respectiv al 19-lea, iar cele două firme care au fost în top în 2019, dar nu și în 2020, sunt Kuehne + Nagel (care oricum se definește ca o firmă „asset light“, în care activele necirculante nu sunt o constantă, ci vizează îmbunătățirea proceselor și eficientizarea unor segmente de nișă) și Orient.

Cum topul activelor cunoaște puține modificări semnificative de la un an la altul, și în clasamentul activelor medii pe ultimii cinci ani conduc aceleași firme, deși în ordine diferită: Karl Heinz Dietrich, cu 88.430.626 de euro, Aquila, cu 87.197.666 de euro, și Schenker, cu 66.436.677 de euro.

Firmele cu cele mai mari active în 2020 au între 8 angajați (ILR Logistica) și 2.462 de angajați (Aquila).

Diferența dintre creanțe și datorii crește mult în 2020 pentru firmele din Top 20

172 de firme de logistică din România au avut în 2020 o diferență pozitivă între creanțe și datorii. Pentru una dintre ele aceasta a fost de peste 16 milioane de euro, pentru alte două a fost de peste cinci milioane de euro, pentru alte 14 a fost mai mare de un milion de euro, pentru alte 12 a fost de peste 500.000 de euro și pentru alte 66 a fost mai mare de 100.000 de euro.

Primele 100 de firme din acest clasament au o valoare totală a diferenței dintre creanțe și datorii de 78.366.185 de euro, față de 66.996.606 în 2019, iar primele 20, circa 56 de milioane de euro, față de 50,7 milioane de euro în 2019.

Liderul clasamentului este, ca și în 2019, și tot la mare distanță de următoarele clasate, Schenker, cu 16.607.545 de euro, în scădere față de cei 17.853.433 de euro din 2019, iar următoarele două clasate inversează între ele locurile față de 2019: CEVA Logistics este a doua și crește de la 4.072.161 la 5.478.266 de euro, iar Hartl Connect Transport a treia și scade de la 5.327.477 la 5.066.487 de euro. KLG este a patra în ambii ani, în scădere de la 3.551.494 la 3.401.589 de euro, iar IB Cargo, cu 2.786.103 euro în 2020 și 1.648.766 de euro în 2019, și Gebrüder Weiss, cu 2.749.551, respectiv 952.990 de euro, urcă trei, respectiv 13 locuri. În cazul IB Cargo, deoarece pe piața de expediții creditarea clienților este o practică obișnuită, ponderea creanțelor a crescut cu 72% în total active, compania având de recuperat o sumă mai mare cu circa 1,1 milioane de euro față de 2019. Potrivit lui Cătălin Putineanu, acest lucru s-a întâmplat pe fondul majorării tarifelor de transport maritim coroborat cu creșterea veniturilor salariale.

Compania care le-a făcut loc în față, prin coborârea două locuri, până pe al șaptelea, este GEFCO, având 2.425.213/3.454.371 de euro. Următoarele opt firme înregistrează toate creșteri față de 2019: DSV Solutions de la 1,5 la 2,2 milioane de euro, în urcare trei locuri, Cotecna de la 118.141 la circa două milioane de euro, prima intrare nouă în 2020, Delamode de la 780.253 la 1,9 milioane de euro, a doua intrare nouă, DGH Log&Sped de la 1,1 milioane la 1,45 de milioane de euro, în urcare trei locuri, Rhenus Logistics de la 835.430 la 1.337.679 de euro, a treia intrare nouă, All Cargo Expres, de la 1,1 la 1,3 milioane de euro și de pe locul al 17-lea pe al 13-lea, UPS SCS, de la 1,23 la 1,28 de milioane de euro, în coborâre de pe locul al 14-lea pe al 13-lea, și Expediteurs International, de la 493.536 la 1.263.231 de euro, a patra intrare nouă. Pe de altă parte, următoarele trei înregistrează toate scăderi față de 2019: Yusen de la 1,56 la 1 milion de euro, în coborâre de pe al 10-lea loc pe al 16-lea, XPO Supply Chain, de la 1,64 la un milion de euro și de pe locul al nouălea pe al 17-lea, și Orient, de la 1.865.037 la 974.703 euro și de pe locul al șaselea pe al 18-lea. Waberer’s este a 19-a, cu 822.850 de euro, față de 791.351 de euro în 2019, iar DSV Air&Sea a 20-a, cu 726.271 de euro, față de 683.085 de euro în 2019.

13 firme din primele 20 au avut în 2020 o diferență între creanțe și datorii mai mare decât în 2019, cea mai mare creștere fiind a Cotecna, de peste 1,87 de milioane de euro, iar dintre cele șapte care au scăzut cea mai mare scădere, de peste 1,24 de milioane de euro, o are liderul, Schenker.

Articole similare

Ad