Așa cum subliniază asociația poloneză de transport și logistică TLP, blocarea frontierei polono-ucrainene, ca urmare a protestelor transportatorilor polonezi, a afectat comerțul dintre UE și Ucraina, iar producătorii și distribuitorii care lucrează pe această relație, inclusiv cei din Polonia, suferă pierderi semnificative.
Dar protestul este, în opinia TLP, justificat, deoarece a venit ca urmare a unor tensiuni sociale grave provocate de deciziile politice ad-hoc de liberalizare a pieței transporturilor între UE și Ucraina, de tratamentul asimetric al transportatorilor din UE de către autoritățile ucrainene, de lipsa unei aplicări efective a legislației de către autoritățile administrative ale statelor UE și de atitudinea clienților, care au profitat de apariția transportatorilor ucraineni mult mai ieftini pentru a renunța la serviciile mai scumpe ale celor din UE, inclusiv ale celor polonezi.
Aceste realități afectează mai ales transportatorii care s-au specializat în ultimele decenii pe relația spre est, și spre Ucraina, și care acum își văd contractele preluate de operatori ucraineni. De aceea președintele TLP, Maciej Wroński, declară că înțelege pe deplin emoțiile firmelor ale căror camioane blochează granița cu Ucraina. Deoarece sprijinul pentru Ucraina, care a fost consistent din partea Poloniei, nu poate fi în detrimentul antreprenorilor polonezi, și ei implicați în număr mare în oferirea de ajutoare umanitare pentru țara vecină. Președintele TLP mai acuză faptul că atât autoritățile poloneze, cât și cele din UE au lăsat transportatorii polonezi să se descurce singuri.
Prin urmare, deblocarea frontierei polono-ucrainene nu ar trebui să fie singurul obiectiv al autorităților, ci ele ar trebui să vină cu soluții la problemele care au dus la protestul transportatorilor, altfel tensiunile sociale vor continua să crească și acțiunile operatorilor polonezi amenințați cu falimentul ar putea fi radicale, existând chiar riscul să se extindă în întreaga Polonie. Deoarece și operatorii din regiuni îndepărtate de Ucraina acuză că tot mai multe firme de producție, comerț și expediție de mărfuri preferă să lucreze cu transportatori ucraineni, încălcând prevederile referitoare la cabotaj și cross-trade.
În aceste condiții și în încercarea de a limita consecințele acestor probleme și consecințele protestului, TLP – care atrage atenția asupra faptului că nu ia parte la protest, ci alte asociații îi reprezintă pe cei care blochează granița, și nici nu discută cu autoritățile poloneze – propune acțiuni specifice, dintre care unele ar putea fi luate imediat, fără a încălca angajamentele UE față de Ucraina și fără a lua în calcul numirea unui nou guvern în Polonia, care nu se va întâmpla foarte curând. Destinatarul acestor propuneri este Seimul Republicii Polone, în special Comitetul pentru infrastructură, care ar putea soluționa problemele legate de liberalizarea transportului bilateral și de tranzit efectuat de ucraineni, precum și încălcarea legii, printr-un proiect de lege care, pe durata acordului privind transportul rutier dintre UE și Ucraina, să prevadă anumite măsuri. De exemplu, să oblige exportatorii și importatorii polonezi să asigure o cotă de cel puțin 50% din cifra de afaceri aferentă transportului din comerțul cu mărfuri cu Ucraina pentru operatorii polonezi, obligație care să fie garantată printr-o sancțiune financiară egală cu 30% din valoarea anuală a comerțului cu mărfuri al companiei care încalcă obligația. Alte măsuri ar fi introducerea obligației de a înregistra în sistemul SENT transportul tuturor mărfurilor, pe care îl realizează firmele ucrainene, de a da amenzi de până la 500.000 de zloți polonezi (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,14 lei) pentru utilizarea serviciilor unui transportator din afara UE care nu deține permisul corespunzător pentru comerț intern și transfrontalier de mărfuri cu alte state membre UE, de a extindere competențele Inspectoratului de Transport Rutier pentru a controla toți clienții și beneficiarii serviciilor de transport, precum și de a acorda competențe similare funcționarilor Administrației Naționale a Veniturilor. În plus, ar fi util un proiect care să oblige guvernul să negocieze cu omologii ucraineni un acord privind asistența juridică reciprocă în materie de control al condițiilor de angajare a lucrătorilor detașați să lucreze pe teritoriul celeilalte părți.
Și, pentru că unele dintre aceste cerințe contravin regulilor economiei de piață, TLP explică faptul că obligația de a asigura cel puțin 50% din exporturile și importurile către și din Ucraina pentru transportatorii polonezi ar permite atingerea acelorași obiective care au stat la baza raționalizării transportului prin sistemul de licențiere. Iar Polonia nu ar încălca prevederile acordurilor dintre UE și Ucraina, deși acestea au fost încheiate de Comisia Europeană, Consiliul UE și Parlamentul European, nu de Polonia.
În plus, TLP propune Comisiei parlamentare pentru infrastructură să înființeze un grup de lucru interparlamentar polono-ucrainean care să evalueze piedicile legate de trecerea frontierelor și să vină cu soluții pentru scurtarea timpului de așteptare în vamă. Și subliniază faptul că de mulți ani se observă reticența administrației ucrainene de a introduce soluții menite să faciliteze traficul transfrontalier, „ceea ce ridică suspiciuni cu privire la motivele din spatele unei astfel de obstrucționări. Mai ales că primim semnale că unii ofițeri și funcționari care lucrează la frontieră profită de situația dificilă pentru a face profit. Tocmai de aceea situația de ambele părți ale frontierei trebuie să fie evaluată de reprezentanți ai autorităților legislative din cele două țări, care nu au legătură directă cu administrația.“ TLP mai solicită ca legea care s-ar da doar pentru cazul excepțional al războiului din Ucraina să includă o prevedere care să permită executivului polonez să vină cu soluții temporare ca răspuns la practicile discriminatorii ale guvernului ucrainean, astfel încât să se exercite o „presiune adecvată“ asupra acestuia.
Un exemplu de practică ucraineană asimetrică și discriminatorie sunt sancțiunile pentru depășirea unei anumite perioade de ședere a unui mijloc de transport din UE pe teritoriul acestei țări – măsură care nu există în Polonia sau în alte state UE. Or, în Ucraina apar evenimente neprevăzute ca urmare a războiului și ele duc la timpi de așteptare prea lungi pentru controalele la frontieră. TLP s-a referit și la o altă problemă ridicată de protestatari, aceea a companiilor cu capital estic stabilite pe teritoriul Poloniei, pentru a eluda sancțiunile la adresa Rusiei și Belarusului, și care de fapt nu au nevoie de niciun capital pentru a se înființa, ci doar prezintă o poliță de asigurare de răspundere profesională a unui operator de transport rutier. De aceea asociația solicită eliminarea din legea transportului rutier a posibilității de a depune polițe de asigurare, astfel încât cei care solicită licențe de transport să fie obligați să dovedească faptul că dispun de capital sau rezerve.