Protestul transportatorilor prevazut pentru 23 mai a fost anulat in urma negocierilor dintre reprezentantii UNTRR si CNR si ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
UNTRR, reprezentata de secretarul general al asociatiei, Radu Dinescu, impreuna cu trei transportatori cu flote de cateva sute de camioane, si CNR, reprezentata de secretarul general Siegfried Cosmin Mayer, au convenit cu ministrul Transporturilor constituirea, in perioada 27-31 mai, a unor subcomisii de specialitate in cadrul comisiilor de dialog social, care sa dezbata toate reglementarile pe care transportatorii le-au criticat de mai bine de 4-5 ani:
OMTI 980/2011 si modificarile sale, care contin obligativitatea renumitelor placute, care au si aprins scanteia revoltei transportatorilor, OUG 11/2013, referitoare la autorizarea vehiculelor de 2,4-3,5 t si a minibusurilor de 8+1 locuri, si OG 27/2011. Iar in perioada 10-14 iunie 2013, tot in comisia de dialog social se va constitui o subcomisie de specialitate in vederea dezbaterii si promovarii modificarilor la HG 69/2012, principalele modificari vizand reducerea cuantumului amenzilor, introducerea avertismentului in cazul abaterilor minore si „responsabilizarea echitabila a factorilor implicati in activitatea de transport”.
Dupa eliminarea pericolului de a fi blocate intrarile in principalele orase ale tarii, ca urmare a rularii unei coloane de camioane cu 10 km/h, reprezentantii celor doua asociatii patronale implicate in protest au incredere ca reprezentantii Ministerului Transporturilor vor grabi cu adevarat discutarea revendicarilor lor, multe dintre ele pe „ordinea de zi” a scrisorilor oficiale ale asociatiilor profesionale de mai bine de cinci ani.
Perioada urmatoare este foarte importanta pentru monitorizarea negocierii dintre transportatori si autoritati, deoarece oamenilor chiar le-a ajuns cutitul la os si este pentru prima oara cand acordul pentru protest si l-au dat atat firmele mici, cat si cele cu flote numeroase si contracte importante, precum si expeditorii si clientii de transport, cu toate pierderile asumate pentru o zi de protest.
Ministerul Transporturilor, insa, a promis in nenumarate randuri o politica de preventie a sanctiunilor si o relaxare a conditiilor de acces la piata, in conformitate cu legislatia europeana, alegand in schimb din recomandarile si directivele europene numai pe acelea menite sa aduca incasari la institutiile din subordinea Ministerului, cu costurile cele mai ridicate pentru operatorii de transport, vazuti in continuare ca o „vaca de muls”, si nu ca niste generatori de taxe si impozite pe care se bazeaza o buna parte din PIB-ul Romaniei.
Sporirea continua a darilor pentru a avea acces la piata de transport, suprapusa pe criza financiara si pe tarifele in continua scadere pentru prestatia de transport, a avut ca efect falimentul multor companii romanesti de pe piata si, in cazurile mai fericite, reorientarea catre alte activitati.
Discriminarea continua a operatorilor de transport romani fata de operatorii straini, care inca circula fara autorizatii in Romania si fara a fi controlati, aduna frustrari si mai mari in randul companiilor romanesti, mai ales cand sunt tratate la limita abuzului de autoritatile altor tari, fara ca autoritatile nationale sa-i apere vreodata.
In aceste conditii, nu este de mirare ca firmele de transport s-au decis sa protesteze, iar conducerea Ministerului Transporturilor trebuie sa fie constienta ca oamenii se vor mobiliza din nou daca promisiunile facute sub spectrul blocarii traficului nu vor fi respectate.