Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Raportul IRU prognozeaza agravarea alarmanta a crizei de conducatori auto din Europa

Sectorului transporturilor rutiere europene se confrunta cu o criza a soferilor profesionisti, in crestere cu 13% in 2020, de la 23% la 36%, conform unui studiu efectuat de IRU (Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere), in randul companiilor de transport si logistica mici si mijlocii din mai multe state europene.
Potrivit raportului IRU, Polonia si Romania sunt doua dintre tarile europene cel mai puternic impactate. In Polonia, deficitul de soferi este deja de 22% si se asteapta sa urce anul acesta. In Romania, situatia este si mai critica, deficitul de soferi inregistrat in 2019 fiind de 50% si este preconizat sa ajunga la 62% in 2020. Polonia si Romania au cea mai redusa pondere a femeilor in randul soferilor profesionisti din Europa, doar 2% din total. Printre motivele care descurajeaza femeile sa opteze pentru aceasta profesie se numara conditiile grele de munca, lipsa unor locuri sigure de parcare si lungile perioade petrecute departe de casa.
„Pentru a incuraja mai multe femei si tineri sa aleaga aceasta profesie, este esential sa apara imbunatatiri care sa garanteze conditii mai bune de munca. De asemenea, este nevoie de o mai mare implicare a statului, prin care tinerii sa fie incurajati sa devina soferi profesionisti si sa fie ajutati in privinta costurilor ridicate legate de pregatirea si calificarea profesionala. In acelasi timp, este necesara si schimbarea reglementarilor din domeniul transporturilor. Pentru a pune in practica abilitatile dobandite, ei trebuie sa aiba posibilitatea de a lucra, dar, din pacate, reglementarile in vigoare le permit asta abia dupa implinirea varstei de 21 ani, deci exista riscul ca ei sa inceapa lucrul in alt domeniu, inainte de a ajunge la aceasta varsta, si sa nu se mai intoarca la aceasta profesie“, a explicat Jan Buczek, presedintele Asociatiei Transportatorilor Rutieri din Polonia (ZMPD). 
In cazul soferilor tineri, in Polonia 11% dintre acestia au o varsta sub 25 ani, pe cand in Romania, varsta medie a soferilor este de 41 de ani. Desi aceste valori se situeaza peste media europeana – 7% din soferii europeni au mai putin de 25 ani, iar varsta medie a soferilor profesionisti din Europa este de 45 de ani – sunt inca multe de facut pentru a aduce aceasta profesie mai aproape de tineri.
Una din principalele cauze a lipsei soferilor este faptul ca populatia Romaniei este puternic afectata de emigratie. Cifrele oficiale arata ca in ultimii 10 ani 3,4 milioane de romani au parasit tara.
„Exista o serie de lucruri care pot fi intreprinse pentru a atenua aceasta ingrijoratoare si agravanta criza a conducatorilor auto, inclusiv reconversia profesionala a celor care si-au pierdut locul de munca in alte sectoare de activitate, reducerea varstei minime pentru soferii profesionisti din Romania de la 21 la 18 ani si importul de forta calificata de munca din afara Uniunii Europene“, a declarat Constantin Isac, presedintele UNTRR. 
Criza soferilor ramane o problema universala, atat pe continent, cat si dincolo de granitele Europei, constituind o problema pe care IRU s-a angajat sa o rezolve in cooperare cu membrii sai si cu decidentii politici.
Printre actiunile concrete si solutiile propuse se numara reducerea si armonizarea varstei minime cerute pentru a deveni sofer profesionist, dezvoltarea unei carte comune, alaturi de Consiliul European al Expeditorilor (ESC), in vederea imbunatatirii tratamentului soferilor si a locatiilor de livrare, realizarea si finantarea mai multor locuri de parcare pentru camioane, mai bune si mai sigure.
IRU inregistreaza deja progrese semnificative in abordarea deficitului de soferi pe plan european prin atragerea a 60 de milioane de euro din fonduri europene pentru dezvoltarea asa-numitelor SSTPA, Safe & Secure Truck Parking Areas, locuri sigure de parcare pentru camioane si prin lansarea initiativei Women in Transport Talks, in vederea atragerii mai multor femei in aceasta profesie. In plus, IRU a incheiat o serie de parteneriate, inclusiv cu Organizatia Internationala a Muncii – ILO si cu Federatia Europeana a Lucratorilor din Transporturi – ETF (European Transport Workers Federation).

Articole similare

Ad