Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scadere mai mare decat se estimase

La finalul lui ianuarie, APIA a tras linie peste rezultatele anului trecut si a facut calculele, iar rezultatele nu sunt deloc optimiste. Volumele din 2010 pozitioneaza piata romaneasca la nivelul lui 2003. Daca la inceputul anului estimarile de vanzare erau de 130.000 de unitati si o scadere de 10% fata de 2009, in realitate a fost vorba de 119.417 unitati, adica o scadere cu 19,3%. Pe de alta parte, productia locala si exporturile au crescut.

 
Din volumul total de vehicule vandut anul acesta, doar 12.275 au fost vehicule comerciale, iar cele destinate transportului de pasageri au atins doar un modest 814 unitati.
Productia autohtona de autovehicule a crescut in 2010 cu 18,4% comparativ cu anul precedent. Autoturismele au raportat o crestere de 15,8%, iar productia de vehicule comerciale s-a apreciat cu 59,1%, cel mai important aport avandu-l segmentul sub 3,5 t, din care au fost realizate cu 60,5% mai multe unitati decat in anul anterior.
La capitolul exporturi situatia este mai incurajatoare, comparativ cu importurile, consemnandu-se o evolutie de 21,5%, pana la 314.661 de unitati.
Pentru ca piata nu a fost caracterizata de stabilitate economica, si nici la capitolul putere de cumparare nu s-au vazut mari schimbari, importurile s-au depreciat cu 22,1%.
Balanta importurilor nu a fost dezechilibrata de un segment anume, situatia fiind aproximativ aceeasi: cu 21,4% mai putine autoturisme, cu 26,6% mai putine vehicule comerciale si cu 25,4% mai putine autobuze. O surpriza placuta a venit din partea segmentului de peste 18 t, in crestere cu 46,1%.

Kilometri mai putini sau vehicule mai economice
Si, daca situatia nu era suficient de ingreunata de lipsa banilor, si implicit de scaderea vanzarilor, majorarea pretului carburantului va duce si la limitarea kilometrilor parcursi si la orientarea clientilor catre vehicule cu un consum mai mic sau chiar catre hibrizi si masini electrice – insa in viitor.
„Vremea vehiculelor propulsate electric va veni si in Romania, dar abia peste 10-15 ani. Asta din cauza lipsei cu desavarsire a infrastructurii necesare functionarii acestor tipuri de vehicule in tara noastra“, a afirmat Constantin Stroe, membru CD APIA.
Focus – inca – pe second hand
Insa pentru moment cea mai mare problema este mentinerea tendintei de a achizitiona vehicule second-hand, in 2010 raportul mentinandu-se in favoarea lor. „Anul trecut s-au vandut circa 100.000 de vehicule noi si peste 200.000 rulate. Nevoia de mobilitate ar trebui acoperita tot mai mult cu masini noi“, a afirmat Brent Valmar, vicepresedinte APIA si director general Porsche Romania.
In functie de evolutia pietei, daca raportul dintre vehiculele noi si cele second-hand nu se va echilibra, APIA ar putea propune autoritatilor o noua modificare a nivelului taxei de poluare.
„In urmatoarele sase luni vom analiza care este impactul noii taxe auto, dar si al programului Rabla, asupra numarului de masini noi, corelat cu cele second-hand. Nu mi se pare normal ca pe piata romaneasca, unde sunt doi producatori autohtoni, vanzarile de vehicule second-hand sa fie de 2,5 ori mai mari decat cele de masini noi, asa cum s-a intamplat in ultimii ani. Vom vedea deci impactul acestor masuri de taxare asupra pietei auto, iar in partea a doua a anului vom colabora cu autoritatile, daca este cazul, pentru construirea de noi propuneri“, a afirmat Gabriel Sicoe, vicepresedinte APIA.
Previziunile pentru piata auto de anul acesta sunt de crestere cu 9% pentru vehiculele noi, iar daca dupa primele sase luni situatia nu se va imbunatati, reprezentantii APIA vor initia demersuri pentru stoparea importurilor de vehicule rulate.
„Normalitatea trebuie sa se gaseasca intr-o paritate a vanzarilor de si noi second-hand. Cu siguranta lucrul acesta nu se va indeplini in 2011, cand piata de masini rulate ar trebui sa se situeze intre 115.000-200.000 unitati“, a estimat Brent Valmar. 
O viziune mai optimista in ceea ce priveste piata vehiculelor noi, chiar o crestere de 20%, a fost emisa de Constantin Stroe, coroborata cu o scadere de 30% a inmatricularilor de vehicule rulate. 

Programul Rabla a dat nota de trecere dealerilor
Pentru Programul Rabla 2010 au fost alocate 722 de milioane de lei pentru scoaterea din uz a 190.000 de vehicule. Cu ajutorul bonurilor valorice, anul trecut au fost vandute aproape 60.000 de vehicule si programul va continua in 2011, cel mai probabil pe acelasi sistem: trei tichete pentru un vehicul. Cresterea de 10% estimata de APIA pentru 2011 se bazeaza, pe langa o taxa de poluare care sa descurajeze inmatricularea de vehicule foarte vechi, si pe Programul Rabla. Anul trecut, doua treimi din vehiculele noi vandute au fost livrate cu ajutorul programului. „Daca nu ar fi existat Programul Rabla ne-am fi prezentat aici repetenti“, a afirmat Constantin Stroe.
Sperantele APIA se bazeaza pe prezenta activa pe piata a celor doi producatori locali care sa furnizeze o oferta suficienta si potrivita puterii de cumparare a clientilor romani, iar nevoia de mobilitate sa fie acoperita cu vehicule noi. Insa si ceilalti importatori au incercat sa-si adapteze ofertele comerciale la puterea de cumparare a tarii. Referitor la reducerile de preturi, nu au fost inaintate cifre, insa in mod cert oferta va fi adaptata conditiilor de piata, iar multe dintre masuri abia au permis pana acum dealerilor sa supravietuiasca. „Partenerii nostri au dificultati. La nivelul decontarilor intre furnizori si clienti se mentin termene la fel de mari, intre societatile de asigurari si dealerii autorizati la fel. Nu exista profituri mari, suntem intr-o perioada dificila. Nivelul de profitabilitate al grupului pe care il conduc se inscrie in media europeana, sub 1%, abia ne permite sa supravietuim“, a declarat Valmar.
Nici pe partea de after-sales situatia nu este cu mult diferita, pentru ca numarul mic al vehiculelor lansate pe piata a determinat si o reducere a volumelor din service. La un grad de ocupare relativ eficient au contribuit si vanzarile de vehicule rulate, dar care au o varsta care sa-i determine totusi pe proprietari sa apeleze la ateliere autorizate. Insa 50% dintre importurile de vehicule rulate au o varsta mai mare de 10 ani, iar in cazul acesta centrele autorizate sunt ocolite.

Articole similare