Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se face lobby pentru liberalizare

În timp ce specialiștii din Ministerul Transporturilor, împreună cu reprezentanții asociațiilor patronale, au gândit un proiect de liberalizare a liniilor interjudețene care include și o perioadă de tranziție de trei ani, astfel încât trecerea spre o piață deschisă să fie cât mai lină și să nu creeze haos, în media a început o campanie puternică pro-liberalizare.

Astfel, nu mică mi-a fost mirarea când, săptămâna trecută, la un cunoscut post de televiziune, am văzut că rulează o mini-serie de emisiuni dedicată transportului de călători, în care au fost efectiv disecate rezultatele financiare ale companiilor românești de profil, cu focus pe lipsa de profitabilitate din ultimii ani, fără a se face vreo referire la efectele pandemiei ori la faptul că în 2020 transportul de pasageri a fost închis mai multe luni, după care a urmat o lungă perioadă de revenire, în care s-a mers mult sub capacitate, oamenii fiind prea speriați să mai circule cu autobuzul. Cu alte cuvinte, faptul că volumele de pasageri au scăzut dramatic în toată Europa și inclusiv în România nu a fost menționat în emisiunile respective. S-a insistat doar pe beneficiile liberalizării, pe creșterea calității transportului și pe prețurile mai mici care vor apărea pe piață ca rezultat al concurenței dintre operatori.

Nu a fost omisă din campania media nici celebra adresă a Consiliul Concurenței, trimisă MT în urmă cu mai bine de un an, prin care se făceau recomandări „importante” privind viitorul transportului interjudețean și se dădea de înțeles faptul că o altă prelungire a licențelor de trasee sau o formă de atribuire similară celei anterioare nu mai este permisă.

Presiunea este foarte mare și se pare că sunt anumite curente de opinie care militează pentru o liberalizare totală cât mai rapidă a pieței, fără a se ține cont de faptul că, în alte țări, experiența a dovedit cum firmele de dimensiuni medii și mici nu au reușit să țină pasul și au fost „înghițite” de companiile mari, digitalizate, cu flote mari și o putere financiară pe măsură. Am scris și în alte rânduri și mă repet: trebuie să evităm distrugerea capitalului autohton privat. Trebuie să ajutăm piața de transport să se dezvolte organic!

Iar în acest sens MT trebuie susținut să ducă la bun sfârșit proiectul de reformare a transportului interjudețean cu o perioadă de tranziție care să permită operatorilor români să se adapteze noilor condiții.

Articole similare

Ad