Transportul regulat de călători dintre România și Republica Moldova se va liberaliza de la 1 ianuarie 2023, în conformitate cu prevederile Protocolului încheiat în cadrul ultimei comisii mixte dintre cele două state, care a avut loc la București, pe 17 și 18 noiembrie. Ideea nu este nouă, discuții cu privire la liberalizare fiind purtate și anterior.
În contextul liberalizării transportului de persoane începând de anul viitor, reprezentanții celor două ministere de resort prezenți la negociere au decis ca înființarea de trasee noi între România și Republica Moldova sau reautorizarea celor vechi să nu mai fie condiționată de menținerea unei diferențe de minimum o oră între plecările a două curse pe același traseu sau între stațiile altor trasee care se intersectează pe parcursul derulării curselor. Măsura va intra în vigoare de la 1 aprilie 2023.
Foarte important, pentru a crește gradul de confort și siguranță al transportului, tot de la aceeași dată nu vor mai fi admise la autorizare decât autobuze sau autocare ce îndeplinesc cel puțin standardul de poluare Euro 5, iar autorizația va fi valabilă numai împreună cu certificatul care atestă norma de poluare, eliberat de producător sau de un reprezentant autorizat al acestuia de pe teritoriul celor două țări sau din Uniunea Europeană.
O altă problemă lămurită în cadrul comisiei mixte a fost perioada de valabilitate a autorizațiilor de transport internațional, care va fi de 5 ani. Chiar dacă în trecut Republica Moldova a emis autorizații și pentru 8 ani pentru propriii cărăuși, acestea nu vor mai fi acceptate pe teritoriul țării noastre, întrucât nu sunt emise în baza prevederilor Acordului bilateral interguvernamental. În aceste condiții, părțile au convenit ca până la 1 ianuarie 2023 autoritățile moldovene să își notifice operatorii de transport asupra obligativității deținerii autorizației valabile pentru o perioadă de 5 ani, așa cum au și cărăușii români.
Delegațiile celor două țări au mai convenit să facă pași concreți în implementarea sistemului e-CMR pentru transporturile internaționale, însă pentru aceasta trebuie implicate și celelalte autorități competente (vamă, autorități fiscale, autorități de reglementare și control etc.).
Cea mai mare problemă în ceea ce privește liberalizarea transportului cu Republica Moldova o reprezintă restricționarea utilizării vehiculelor care nu îndeplinesc norma de poluare Euro 5. Era necesară însă o măsură de control al calității serviciului oferit și impunerea unui standard minim de călătorie, chiar dacă pe relația cu țara vecină nivelul prețului la bilete este mai redus.
Între timp, așteptăm noutăți și în ceea ce privește liberalizarea la interjudețean, respectiv dacă se va face prin lege în Parlament sau ajungem la ordonanță de urgență după ianuarie 2023. Deocamdată, proiectul de lege privind modificarea legii transporturilor a fost depus la Senat, iar până la sfârșitul anului se aștepta să ajungă și la Camera Deputaților.