Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Solutii diferite, dar interconectate, si cu potential de colaborare

Editia a treia a concursului anual de Inovatie in Supply-Chain organizat de revista Tranzit, cu suportul unui juriu format din specialisti in logistica si transport – Loredana Dan (International Alexander), Patricia Rosu (Coca-Cola HBC), Adrian Draganescu (Mega Image), Bogdan Dragomir (Step One), Dan-Paul Dehenes (Kaufland Turda), Adrian Crizbasianu (DB Schenker), Cornel Morcov (FAN Courier), Marian Tudor (emag) si Marilena Matei (Tranzit) – a desemnat doi castigatori, solutiile propuse de companiile Trucknet si Connections. Premierea a avut loc la ExpoTranzit, la Cluj-Napoca, felicitarile mergand si catre ceilalti doi participanti, Trans.eu si Total Technologies, care au inscris in concurs aplicatii interesante pentru nevoile actuale ale pietei de transport si logistica. Membrii juriului au reusit cu greu sa departajeze cele patru solutii propuse, care, desi diferite, pot, totusi, prin interconectare, sa creasca eficienta utilizatorilor si pe piata de logistica, si in transport.


Startul inscrierilor pentru a treia editie a concursului anual de Inovatie in Supply Chain a fost dat la inceputul anului. Juriul a departajat cu dificultate cele patru solutii, tocmai acesta fiind si motivul pentru care, pentru prima data, doua dintre ele si-au adjudecat prima pozitie.
Trucknet, una dintre castigatoare, este o platforma cloud bazata pe optimizarea transportului. Solutia ofera schimburi inteligente de marfuri intre companii, pentru a-si spori eficienta si a reduce costurile si, prin urmare, pentru a-si imbunatati profiturile, reducand in acelasi timp impactul asupra mediului prin reducerea kilometrilor „pe gol“. Trucknet este o platforma comerciala care ofera companiilor de transport optiunea „Cross-Optimization“, revolutionand piata de marfa prin exploatarea tuturor avantajelor sistemului TMS.
Un management eficient al flotei nu presupune doar o alocare eficienta a curselor si o monitorizare atenta a costurilor, ci are nevoie si de solutii pentru reducerea kilometrilor parcursi „pe gol“. Pentru astfel de situatii, optimizarea se face prin cooperare. „Exista burse de transport care pot ajuta, insa este dificil sa gasesti marfa pentru a acoperi doar acea parte de traseu“, este de parere Hanan Fridman CEO & co-founder Trucknet. In Europa, 27% dintre camioane circula „pe gol“, iar pierderile sunt foarte mari. Cresterea estimata pentru piata de transport si logistica este de circa 20% pana in 2030.
Solutia propusa de Trucknet acopera atat aspecte economice, cat si de mediu, prin reducerea amprentei de carbon a camioanelor. Compania desfasoara deja mai multe programe pilot in Franta, Portugalia, dar si in Israel cu IDF (Israel Defence Forces), acesta fiind un proiect interesant pentru ca armata israeliana nu este o companie logistica tipica.

Solutie unica, de potrivire automata a marfii cu camionul
Solutia Trucknet presupune conectarea pe platforma cloud a companiilor de transport si de logistica partenere, pentru ca algoritmul de calcul al programului sa gaseasca automat „perechea perfecta“ pentru fiecare camion care are nevoie la un anumit moment de marfa pentru completarea cursei.
Sistemul ofera managerului de flota optiunea de a gasi marfa si pentru acei kilometri pe care un vehicul i-ar fi rulat „pe gol“. Prin conectarea cu sistemul de management al flotei, platforma Trucknet isi extrage toate detaliile importante pentru alocarea marfurilor. „Facilitam contractul pentru parteneri pentru acest sharing de marfa. Un alt aspect care ne intereseaza este simplificarea birocratiei.“
Fara a fi conectat la o astfel de platforma, daca o companie A ofera un serviciu catre compania B, aceasta nu poate vedea unde este camionul, fiind conectata la un alt sistem telematic. Prin conectarea la platforma Trucknet, toate companiile partenere sunt vizibile in sistem si se poate vedea traseul si locatia camionului. „In momentul in care se face livrarea, exista un control complet asupra pozitiei camionului, iar beneficiarul marfurilor primeste toate detaliile ca si cum ar fi proprietarul vehiculului. Acesta este un avantaj oferit de platforma“, a mai spus Hanan Fridman.
Dupa ce marfa este alocata unui anumit vehicul si se valideaza contractul de transport, soferul primeste in interfata sistemului de navigare toate detaliile legate de cursa. Cand soferul companiei A ajunge la destinatie si livreaza marfa, deja dovada livrarii este transmisa pe un dispozitiv mobil, iar compania B primeste semnatura, dovada livrarii si pozitia GPS. „In timpul in care companiile A si B fac acest sharing, totul este vizibil in sistem si se deschide un chat pentru negociere. Trucknet nu le ofera pretul, dar au aceasta optiune de a vedea care este cel mai bun pret. Toate functiile costa, dar noi le oferim gratuit prin sistem. Transportatorul plateste un comision de 5% din valoarea comenzii. De regula, cursele in care camionul este trimis direct la incarcare, fara preluare de kilometri pe gol, sunt indexate cu 2% din valoarea negociata a cursei”, a completat Hanan Fridman.
Platforma colecteaza toate datele de la companiile de transport si logistica. Sistemul extrage datele din TMS si sistemul telematic al clientilor, le incarca in cloud pentru a avea un istoric al partenerilor, iar alocarile viitoare se fac in functie de KPI. In cazul in care sistemul Trucknet gaseste o anomalie, o repara in stilul unui manager de flota. „Daca esti managerul unei companii de transport sau logistica nu ai optiuni online de verificare a KPI. Aceasta verificare se poate face doar la finalul lunii.“ Sistemul Trucknet avertizeaza utilizatorul de fiecare data cand are loc o eroare.

Eficientizare a proceselor din back office
Connections a prezentat un robot – Robotic Process Automation – menit sa eficientizeze procesele din back office. Robotul este programat sa efectueze procesele repetitive, fiind o entitate capabila sa imite actiunile umane, si indeplineste automat sarcinile, fara eroare si fara interventie umana. Aceasta a fost a doua solutie inovativa care a convins juriul.
„In 2016, am inceput sa tatonam partea de Robotic Process Automation prin prisma cererii“, a explicat George Nita, reprezentantul Connections Consult, furnizor local de servicii IT.
In conditiile in care piata RPA este tot mai mare atat la nivel global, cat si local, Connections a incheiat un parteneriat cu UiPath, compania romaneasca specializata in furnizare de solutii de tip RPA.
RPA este un termen generic, dar cu aplicabilitate pentru mai multe industrii, chiar si logistica, incepand cu activitatile back office si mergand pana la interactiunea cu aplicatii similare celor prezente in concurs.
Prin intermediul RPA sunt eficientizate procesele din back office, cu un co-saving foarte rapid, pentru ca se reduce volumul de munca realizat de personal. Potrivit lui George Nita, eroarea tinde catre 0%, pentru ca un robot teoretic nu greseste niciodata, fiind programat sa faca tot timpul acelasi lucru. Robotul lucreaza 24/24 si daca se cunoaste volumul necesar de munca poate fi programat in consecinta. „Daca personalul uman este eliberat de munca repetitiva pe care o face robotul, i se pot aloca sarcini mai elevate, cu valoare adaugata mai mare. Robotii pot lucra in paralel. Daca am o cantitate foarte mare de munca pot programa mai multi roboti.“

Implementare si ROI rapide
Companiile sunt reticente fata de procesul de automatizare din lipsa de timp, pentru ca inainte trebuie facuta o analiza si un mic proces de transformare digitala, de ajustare a proceselor, astfel incat sa creasca aria fezabila pentru automatizare, „dupa care se intervine cu automatizarea, care intr-un software clasic ar dura mai mult si probabil ca ROI nu s-ar vedea foarte repede. Cu RPA, viteza de implementare este foarte mare si ROI este destul de rapid. Cerintele de hardware si software nu sunt mari. Pentru a functiona are nevoie de un laptop cu sistem de operare Windows 10 si un UiPath instalat“, a completat George Nita.
Pentru unul dintre clienti, RPA a fost programat pentru procesarea PO (process orders) si introducerea intr-o aplicatie tinta, un portal asemanator unui SaaP, a informatiilor primite. „Se primeau circa 100 de e-mailuri cu process orders, iar fiecare operator trebuia sa introduca manual datele in portal. Timpul alocat pentru fiecare e-mail era de circa 10 minute si existau si foarte multe erori pentru ca, din cauza actiunilor repetitive, operatorul putea sa faca si greseli. Am programat un robot sa faca activitatea respectiva si cu un timp de implementare de opt saptamani si un cost de 3.200 de euro, cu un ROI de sapte luni, s-a solutionat problema. Acum se lucreaza mult mai repede si fara erori.“
Datele din tabele erau predefinite, dar, in cazul in care lipsesc anumite campuri, robotul poate fi programat sa ia decizii singur, sau daca datele lipsa au un anumit grad de importanta sunt puse in carantina si se revine cu un e-mail catre un operator uman. „Acestea sunt exceptii, iar in implementarea respectiva au fost circa 10% transferuri catre un operator uman.“ Pentru acest proces, RPA a interactionat cu un tool Oracle J.D. Edwards, pentru extragerea rapoartelor din aplicatie. Clientul, o multinationala din Orientul Mijlociu, avea un proces de raportare pentru 12 tari, fiecare cu 90 de companii, ceea ce conducea la un volum de 2.860 de rapoarte/luna.
„Era nevoie ca aceste rapoarte sa fie extrase intr-un anumit format, dupa care erau comparate cu un Excel static, iar in urma comparatiei se trimitea un e-mail cu valoare de adevar. Era un proces dificil pentru un operator uman si existau erori, deoarece era o munca plictisitoare.“
Licenta pentru RPA este oferita de UiPath, iar Connections Consult ofera software-ul de programare.
Implementarile si nivelul de programare ale robotilor sunt diverse pentru ca nevoile de pe piata sunt diverse si fiecare robot trebuie programat in consecinta. Planul de licentiere UiPath porneste de la 1.000 de euro/an/robot si creste in functie de complexitate si de sarcinile pe care le executa. Acesta este un cost de exploatare a aplicatiei.
Avantajele unei transformari digitale pentru activitatile repetitive rezida in reducerea erorilor, pentru ca robotii sunt 100% programabili, a costurilor si a timpului de procesare. Pe de alta parte, „ruperea“ oamenilor de anumite procese ofera dezavantajul pierderii know-how-ului, astfel ca trebuie gasit un echilibru intre cele doua.

Eficientizare ghidata de piata
Total Technologies, furnizorul de solutii pentru piata de colectare si prelucrare a datelor, a ales sa participe la editia 2019 a Concursului de Inovatie cu un vehicul automatizat ghidat – Robot Mobile Autonomous (AMR) – oferit prin intermediul Fetch Robotics, al carui partener este pentru Romania si Moldova. Liniile de roboti autonomi pot lucra independent sau interdependent si in baza unor senzori si algoritmi efectueaza sarcini precum colectarea datelor si transportul materialelor in depozit. Planurile pentru sarcini sunt create folosind platforma FetchCore Cloud Robotics.
Parteneriatul cu Fetch Robotics a fost incheiat de curand din dorinta de a oferi clientilor posibilitatea de a-si creste productivitatea si eficienta in depozit cu ajutorul robotilor, potrivit lui Claudiu Vlad, area sales manager Total Technologies.
Fetch Robotics este o companie americana infiintata in 2014, primul dezvoltator al unei platforme cloud pentru roboti, si dispune de o gama variata de echipamente de la 77 pana la 1.500 kg sarcina utila, care se pot plia pe orice dimensiune de depozit si tip de fluxuri de lucru, raportat la specificul clientului. AMR are o autonomie de 8-10 ore, iar bateria Li-I ii permite si incarcari partiale. Viteza de deplasare este de 1,5 m/secunda.
Pentru a se adapta la nevoile din e-commerce depozitele au devenit mai mari, distantele parcurse de operatori tot mai lungi, iar timpul de livrare s-a scurtat. Omul nu mai este eficient, iar vehiculele automatizate ghidate ajuta din acest punct de vedere. Companiile 3PL si producatorii isi pot eficientiza activitatea cu ajutorul robotilor Fetch, mai ales ca acestia pot lucra atat separat, cat si colaborativ cu oamenii fara a incurca, ajutand la transportul coletelor in depozit.
Solutia propusa de TT este usor de implementat, in circa 72 de ore, in orice depozit sau mediu de lucru, fara a fi nevoie sa se intervina asupra infrastructurii sau asupra sistemului IT. „Este o solutie scalabila care ofera flexibilitate. Procesele pot fi schimbate din mers daca sunt identificate anumite activitati pe care vrei sa le introduci si ofera acces la date in timp real prin platforma cloud pe care utilizatorul o are la dispozitie“, a mai spus Claudiu Vlad.

Un mix de factor uman si tehnologie
Integrarea, in majoritatea cazurilor, nu este necesara, pentru ca platforma utilizata poate defini fluxurile si procesele AMR, dar se poate integra, daca se doreste, prin aplicatia FetchCore Cloud si cu SaaP, WMS, ERP sau alte dispozitive existente. Robotii pot fi utilizati atat in depozit, cat si in productie pentru anumite procese, pentru cresterea productivitatii. „Utilizarea in procesele care acopera distante foarte mari le ofera operatorilor posibilitatea sa faca si alte activitati in timpul respectiv. Cu acest robot nu incercam sa inlocuim forta de munca umana, ci sa-i sporim productivitatea“, a mai explicat Claudiu Vlad. Timpul de plimbare a unui operator in depozit se poate scurta cu pana la 50%.
AMR utilizeaza o combinatie de camere LIDAR si 3D pentru a naviga in depozite in siguranta si cu precizie. Ruta este ajustata in timp real atunci cand robotul intalneste un obstacol. Robotul poate prelua sarcinile repetitive din depozitare care ar putea necesita un timp mare de parcurgere a distantei dintre locatii.
CartConnect utilizeaza o suita de senzori si algoritmi pentru a efectua sarcini cum ar fi colectarea datelor si transportul materialelor in unitatile industriale. Pentru a naviga, echipamentul utilizeaza o harta cartografiata in unitatea in care „lucreaza“, creata cu ajutorul senzorilor cu care este dotat. Fiecare AMR isi determina traseul singur in timp ce primeste comenzile de pe platforma FetchCore Cloud Robotics. In Romania, solutia nu este folosita inca, insa la nivel european este exploatata de DHL si XPO.

Algoritmi si sisteme inteligente care se interconecteaza
Trans.Eu a inscris in concurs solutia TMS Class 4.0, o aplicatie web accesibila de pe toate tipurile de dispozitive, care cuprinde o baza de date de 25.000 de companii de transport cu o flota de 150.000 de vehicule. In baza unui algoritm de calcul, platforma aloca marfa inscrisa catre transportatorul potrivit. „Noua solutie propusa de Trans.eu include elemente cheie pentru expeditori, precum optimizarea proceselor de transport si accesul permanent la o baza de date de transportatori verificati. TMS Class 4.0 faciliteaza implementarea comenzilor de transport, inclusiv monitorizarea statusului“, a explicat Gabriel Sirbu, director executiv Trans.eu. Sistemul isi propune sa mentina directia de digitalizare pe care industria transporturilor deja o are.
„Am reusit sa generam o comunitate foarte mare de transportatori, in special din estul Europei. Avem 40.000 de clienti, din care circa 60% sunt companii de transport. Suntem prezenti in Europa si Asia. In februarie am lansat platforma TMS Class 4.0 dedicata logisticii“, a mai spus Gabriel Sirbu.
Portofoliul de clienti include producatori, firme de logistica, expeditori, dar in special transportatori. Flota disponibila in orice moment in sistem depaseste 100.000 de camioane.
Potrivit lui Gabriel Sirbu, cererea pentru capacitatea de transport este in crestere, evolutia venind in special din zona de comert electronic. „Un studiu realizat in randul utilizatorilor platformei a dezvaluit faptul ca 29% din timp un camion stationeaza, neavand comenzi, sau se afla in stand-by pentru incarcare/descarcare. Piata, in momentul de fata, este dominata de solutii tehnologice moderne – TMS, ERP sau orice alt sistem software pentru optimizarea transportului. Problema sesizata este ca acestea sunt sisteme inchise. Platforma Trans.eu doreste sa creeze un canal de comunicare intre aceste insule sub forma unui motor integrat cu solutiile utilizate.“

Tracking & tracing pentru orice vehicul
Platforma TMS Clasa 4.0 nu este un sistem conventional inchis, ci faciliteaza si un transfer de date intre companii. Utilizatorul platformei are posibilitatea de a monitoriza vehiculul in orice moment, chiar daca este doar beneficiarul sau expeditorul marfii, prin functia de tracking & tracing.
Pozitionarea camionului in timp real pe harta este posibila deoarece sistemul este integrat cu 200 de furnizori de telematica. „Vom aveam 400 pana la finalul anului. In Europa sunt 2.000 de furnizori. O problema confirmata de multi operatori logistici este aceea ca nu au vizibilitate asupra camionului care le transporta marfurile. Acest concept ofera o baza de date comuna si aduce furnizorii si beneficiarii in acelasi loc, oferind vizibilitate atat expeditorului, cat si transportatorului. In plus, existand o comunitate extinsa de transportatori in background, platforma poate fi folosita si in sistem de licitatie, cotatia de pret fiind oferita in doar cateva secunde“, a explicat Gabriel Sirbu.
Pentru transporturile desfasurate in baza unui contract se lucreaza cu baza de date fixa de transportatori agreata de toate partile implicate in proces, dar se pot organiza si grupuri de lucru pe tip de ruta.
Sistemul poate genera rapoarte in urma activitatii pe criterii de performanta: incarcare, pret, cost etc. „Platforma are un algoritm «smart match» care permite o conectare automata intre incarcarile din ziua respectiva si transportatorul care este capabil sa onoreze cursa“, a mai spus Gabriel Sirbu.
Pentru operatorii logistici, incarcarile in platforma sunt realizate prin TMS sau ERP si sunt atribuite catre transportatorii potriviti selectati pe baza algoritmului de calcul.
Costurile pentru utilizarea platformei pornesc de la 490 de lei/luna, fiind un abonament de mentenanta achitat de producatori si firmele de logistica. Transportatorii folosesc gratuit platforma, dar achita un comision de 50 de eurocenti/incarcare.
Datele companiilor incarcate in sistem sunt confidentiale, serverele avand un nivel ridicat de siguranta garantat de certificarea ISO.

Articole similare

Ad
Ad