Culoarele de export din Italia au înregistrat, conform celei mai recente analize Upply, o creștere mai rapidă decât orice altă țară în primul trimestru din 2022, iar tarifele de transport pe rutele internaționale cu plecare din Milano au fost cu 7,1% mai mari la finalul lui martie decât la începutul lui ianuarie, o creștere mai mult decât dublă față de media europeană.
Tarifele din Italia au crescut din cauza creșterii costurilor furnizorilor – numai combustibilul s-a scumpit cu 11% în primul trimestru din 2022 – și a inflației, care la final de martie a ajuns la 7%, cea mai mare înregistrată din 1991 încoace în această țară.
Sindicatul italian din transporturi, Transportunito, a declarat măsuri de forță majoră pentru soluționarea problemei costurilor operaționale care au crescut mult, până la niveluri considerate nesustenabile, care amenințau soarta firmelor mici și a patronilor-șoferi. Inițial au existat amenințări cu suspendarea serviciilor de transport, ceea ce a produs anxietate în Italia și a forțat expeditorii să ceară și mai multe camioane înainte de suspendarea respectivă, ceea ce a dus la creșterea abruptă a tarifelor de transport, urmată de noi creșteri după ce, la jumătatea lui martie, activitatea chiar a încetat. Ca răspuns, guvernul italian a anunțat un pachet de reducere a taxelor pe combustibil, care ar scădea costurile cu 22% (sau 30,5 cenți/l la pompă față de martie 2022). Dar ajutorul a fost aprobat inițial doar până la final de aprilie. În aceste condiții, tarifele de transport intern au crescut pentru al treilea trimestru consecutiv, cu 3,1% față de trimestrul anterior, până la un maxim istoric. Pe scară mai largă, se pare că la aceste probleme s-a adăugat și scăderea cererii de produse, din cauza inflației mari care a făcut ca încrederea consumatorilor să fie tot mai mică de la o lună la alta în 2022. O scădere similară s-a înregistrat și în ceea ce privește producția industrială, care a fost în martie cu 4,5 puncte sub cea din decembrie 2021.