Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele – spot și din contracte – continuă să crească, mai ales din cauza scumpirii motorinei

Ti, Upply și IRU pot să ofere acum, pentru prima dată de când au început să publice indexul tarifului european de transport rutier de marfă, atât o analiză a pieței spot, cât și o analiză a pieței contractelor. Și pentru ambele tipuri de activități vorbim de o creștere în trimestrul al doilea din 2022, când încep să se vadă și mai clar, în tarife, efectele războiului din Ucraina.

Concret, tarifele pentru transportul pe bază de contract au crescut în al doilea trimestru din 2022 cu 6,1 puncte, ajungând la un maxim de 121 de puncte, în creștere cu 13,1 puncte față de trimestrul al doilea din 2021 – vorbim de al patrulea trimestru consecutiv de creștere – în timp ce indicele pieței spot a crescut mai mult, cu 11,8 puncte față de primul trimestru din 2022 și cu 20,1 puncte față de al doilea trimestru din 2021.

După invazia Ucrainei, prețul motorinei în UE27 înainte de impozitare a crescut cu 69% față de nivelul din ianuarie, cu valori diferite de la o țară la alta. Iar prețul mediu la pompă în trimestrul al doilea din 2022 din principalele țări europene înregistrează o creștere de 13% față de primul trimestru al anului, media europeană fiind de 1,9 euro/l.

Multe țări UE au redus taxa pe combustibil pentru a limita impactul creșterii prețurilor, iar potrivit grupului Transport și Mediu asta a costat guvernele peste 15,8 miliarde de euro. Dar, deși sprijinul oferit de state a atenuat presiunea asupra furnizorilor și clienților, prețurile motorinei la pompă sunt în continuare în creștere, în medie cu 26%.

Cu un preț mediu al țițeiului WTI de circa 105 de dolari/baril în trimestrul al doilea din 2022 și ținând cont de faptul că în cele mai multe țări europene prețurile la pompă sunt influențate de prețurile spot ale țițeiului și de cadrul de reglementare, se poate vedea că presiunea asupra transportatorilor rămâne semnificativă. Mai ales că în trecut costurile cu motorina erau estimate în general la o treime din costurile operaționale de transport, dar având în vedere scumpirea acum pot ajunge la 50%.

Articole similare

Ad