Vehiculele cu o masă totală admisă din punct de vedere tehnic mai mare de 3,5 tone, care sunt utilizate pentru transportul rutier de mărfuri, sunt acum supuse, de asemenea, taxării pentru utilizarea autostrăzilor și a drumurilor federale. Singurele excepții sunt oferite pentru comercianți sau artizani, insa acestia trebuie să se înregistreze pe portalul Toll Collect în acest sens și să încarce aici documentele care atestă încadrarea in categoria exceptata și abia după ce primesc acceptul pentru exceptare se pot bucura de scutire de taxa.
Extinderea va genera venituri suplimentare de miliarde de euro pentru stat.
Taxa pentru vehiculele grele de marfă a fost introdusă în Germania în 2005 pe autostrăzile federale și a fost extinsă de atunci la toate drumurile federale. Până în prezent, aceasta se aplica vehiculelor cu o masă totala maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone. De asemenea, a fost introdusă recent o suprataxă pentru emisiile de CO2.
Potrivit Ministerului Transporturilor, veniturile din taxa de drum pentru vehiculele grele de marfă se ridică la aproximativ 7,4 miliarde de euro în 2023.
Potrivit ministerului, jumătate din veniturile din taxa de drum pentru camioane va fi utilizata pentru drumurile naționale federale, iar cealaltă jumătate pentru măsuri de mobilitate, în special pentru căile ferate. Taxa de drum pentru camioane este, prin urmare, o sursă importantă de venituri pentru guvernul federal pentru întreținerea și extinderea rețelelor de transport.
O purtătoare de cuvânt a Ministerului Transporturilor a declarat că aproximativ 330.000 de vehicule ar fi afectate de extinderea obligației de taxare pentru vehicule. Veniturile suplimentare preconizate s-ar ridica la aproximativ 500 de milioane de euro în 2024 și la aproximativ 1,2 miliarde de euro în fiecare dintre anii următori – inclusiv veniturile provenite dintr-o taxă de trecere parțială pentru emisiile de CO2 legate de trafic. Veniturile reale din taxe depind în mare măsură de evoluțiile economice.
Fără perioadă de tranziție
Oficiul Federal pentru Logistică și Mobilitate subliniază că nu există o perioadă de tranziție în timpul căreia vehiculele nou supuse taxei nu vor fi verificate. În cazul în care taxa de drum pentru vehiculele de peste 3,5 tone supuse taxei de drum nu este plătită, taxa de drum neplătită va fi percepută ulterior, iar infracțiunea va fi pedepsită ca o contravenție administrativă.