Luna trecuta, Scania Romania a prezentat agentiilor romanesti de turism si operatorilor de transport noul autocar Scania Touring, construit de carosierul chinez Higer dupa un proiect dezvoltat de producatorul suedez, care furnizeaza si trenul rutier integral. Autocarul de 12 m, cu 51+1 locuri, a fost pentru o saptamana in Romania, dupa care si-a continuat turneul de prezentare europeana, cu scopul de a testa reactia clientilor la vederea noului produs, cu atat mai mult cu cat dezvoltarea lui este un proces care inca nu s-a incheiat. Primele Touring vor putea fi livrate clientilor romani abia din aceasta toamna, la un pret mai mult decat atractiv: in jur de 195.000 de euro, in functie de dotarile comandate.
Scania a inceput colaborarea cu Higer inca din 2007, cand producatorul chinez a devenit client de sasiuri, motoare, transmisie si punti Scania, folosite pentru dezvoltarea de autocare comercializate pe pietele asiatice.Colaborarea a devenit un parteneriat anul trecut, cand Scania a decis sa dezvolte un proiect de autocar performant, care sa respecte toate standardele de calitate si siguranta europene, dar sa fie oferit la un pret mai avantajos, gratie folosirii mainii de lucru ieftine din China.
Potrivit declaratiilor reprezentantilor Scania Romania, producatorul suedez a ales Higer din aproape 400 de carosieri cu care colaboreaza in prezent, fiind singurul care respecta toate cerintele impuse de Scania.
Grupul motopropulsor se monteaza si este produs in Suedia, dupa care se transporta pe vas la fabrica Higer din China, unde a fost alocata o linie separata de productie pentru montajul caroseriei Touring. In acest fel se asigura un grad mai ridicat de calitate, siguranta si promptitudine in livrare.
Pentru a convinge clientii de fiabilitatea si eleganta Touring, Scania Romania o organizat un eveniment de prezentare a noului autocar la Palatul Snagov, si timp de o saptamana jucatori importanti de pe piata noastra au facut o excursie cu Touring de la Bucuresti la Snagov si l-au studiat cu atentie.
Inima suedeza
Touring este echipat cu motorul Scania DC 1305 de 400 CP, care indeplineste normele Euro 5 cu tehnologie EGR. Cutia de viteze este tot Scania – GR875R automata, cu 12 trepte de viteza si retarder incorporat.
Touring beneficiaza de noua generatie de transmisie Scania Opticruise, cu sistem de schimbare a treptelor electro-hidraulic, oferita cu motorizari EGR de 380 si 440 CP. Pentru Europa e disponibila si versiunea cu AdBlue, pentru a indeplini normele EEV, obligatorii in anumite orase.
Pentru a face fata tuturor standardelor europene de confort si siguranta, Touring dispune de frane disc pe ambele axe, EBS, ABS si sistem de control al tractiunii, precum si ESP si Hill-Holder.
Accesul la cutia de viteze si motor se face atat din exterior, intr-o pozitie foarte comoda pentru mecanic, cat si din interior, beneficiind de o trapa de vizitare, similar altor modele de autocar.
Panoul electric a fost mutat la interior, fiind acum mai protejat si oferind un acces mult mai facil la baterii (2 x 255 A).
Anvelopele Michelin 295/80 R22.5 sunt achizitionate direct din China, de la fabrica locala a producatorului francez. Optional, se pot comanda si pneuri 315/80 R22,5.
Caroserii solide, echipari bogate
Daca problema trenului rutier este rezolvata de Scania, Higer contribuie cu o caroserie solida, construita tot dupa un proiect condus de ingineri suedezi.
Versiunea demo prezentata la Bucuresti este 4×2, cu doua axe si 12 m lungime, cu 49+1+1 locuri, urmand ca din toamna sa fie disponibila si o varianta 6×2, cu trei axe, de 13,7 m lungime si 55+1+1 locuri.
Aerodinamica partii frontale este preluata de la autotractor, insa in productia de serie se va introduce o grila care se poate ridica pentru accesul direct la sistemele de ventilatie si electric, care momentan nu este disponibila pentru modelul demo. Tot pe viitor, aceasta grila de plastic va putea fi comandata in culoarea caroseriei, pentru un plus de eleganta. Touring este disponibil in 13 tipuri de culori, plus alte trei variante metalizate, inclusiv o editie Silver.
Sub grila de jos este pozitionata roata de rezerva, actionata manual din interior.
Touring dispune standard de proiectoare cu xenon si lumini de ceata, luminile de frana fiind pe tehnologie cu LED, inscriindu-se astfel in tendintele moderne europene.
Oglinzile sunt controlate din interior si incalzite, iar geamurile sunt construite pe principiul termopan, avand grosime de 4 mm si un spatiu de 6 mm intre ele, pentru eliminarea efectului de aburire interioara.
Spatiul de bagaje nu a fost configurat cu loc de dormit pentru sofer, cu scopul de a creste volumul disponibil pentru bagaje pana la 8,3 m3, dar, la cerere, se poate livra si cu cuseta, caz in care spatiul de bagaje s-ar restrange la 7,5 m3. Usile spatiului pentru bagaje sunt construite din otel galvanizat, actionarea lor fiind configurata cu deschidere automata pentru modelul demo, insa standard este oferit modelul cu deschidere manuala a calelor.
Caroseria nu prea foloseste plastic sau fibra, drept pentru care greutatea proprie a autocarului e de 18 t. Sistemul de ventilatie este completat cu incalzire auxiliara Webasto, care lucreaza in legatura cu sistemul de racire. Aerul conditionat este produs de Konvecta, iar compresorul de aer, cu patru cilindri in V (respectiv 6 cilindri in V in cazul versiunii 6×2), de Webasto.
Rezervorul de combustibil are o capacitate de 530 l pentru versiunea 4×2.
Interior cu tot ce trebuie
Carosierii chinezi sunt renumiti pentru echipamentul interior bogat, la preturi mai mult decat rezonabile. Beneficiind de plusul de stil adus de suedezi, Touring ofera calatorilor aproape toate echiparile de care au nevoie: scaune reclinabile, rezematoare pentru picioare, lumina individuala (pe LED, ca si sistemele de iluminare „centrala” – lumina alba si lumina de noapte, albastra) si duze de ventilatie la fiecare rand cu buton de oprire si ajustare, difuzor pentru sistemul audio/video, precum si plasa pentru reviste, suport pahar, cotiere, masuta si agatator pentru haine. Fiecare scaun este echipat cu centuri de siguranta cu prindere in doua puncte, respectiv trei pentru randurile de langa usi.
Din pacate, scaunele care au echipat versiunea demo nu dispun de sistem de glisare in lateral, deja obligatoriu pentru autocarele turistice, pentru a oferi mai mult spatiu persoanelor corpolente. Reprezentantii Scania Romania au mentionat insa ca va exista aceasta optiune pe viitor.
Pentru configuratia scaunelor, Touring ofera momentan doua variante: standard si luxury.
Varianta demo cu care ne-am deplasat la Snagov era echipata luxury, cu scaune din piele, care costa cu numai 5.000 de euro mai mult decat echiparea standard, pentru a incuraja cumpararea materialelor mai durabile.
Pentru o intretinere mai usoara, la interior s-au eliminat multe din partile imbracate in materiale textile, fiind inlocuite cu plastic in combinatie cu fibra, care se pot sterge si curata mai repede. Pentru bord este o combinatie de piele mai moale, eleganta.
Toaleta are o capacitate de 100 l apa pentru uz si 85 l apa reziduala.
Touring a fost deja omologat potrivit cerintelor directivei europene pentru amenajare interioara, fiind gata de livrare si in Romania incepand cu octombrie.
Clientii europeni deja au plasat peste 250 de comenzi pentru noul autocar, termenul de livrare variind intre o luna, daca versiunea comandata se gaseste in stocul organizat de Scania in Belgia, si sase luni, daca este vorba de o comanda speciala, cu multe echipari optionale si caroserie vopsita in culoare personalizata.
Colaborarea cu Irizar continua
Proiectul Touring nu va aduce neaparat la incheierea colaborarii cu Irizar, cu care Scania a construit si comercializat o multime de modele de succes, printre care cele mai cunoscute in Romania sunt Scania Century si PB. Dealerii producatorului suedez vor continua sa comercializeze piese de schimb si caroserie pentru aceste modele, insa probabil ca nu vor mai fi lansate curand vehicule dezvoltate impreuna, mai ales ca Irizar a inceput sa ofere pe piata autocare noi pe sasiu MAN si Volvo.
Scania Touring va fi comercializat in Europa exclusiv prin reteaua de dealeri Scania, care vor asigura si distributia de piese de schimb si service-ul, inclusiv pentru caroserie.