Total Technologies, impreuna cu partenerul sau in Romania, Honeywell, a organizat evenimentul Honeywell Voice Technology CONNECT Humans with Robots, care a reunit parteneri, clienti si potentiali clienti din diferite industrii, in incercarea de a gasi solutii pentru provocarile cu care acestia se confrunta prin prisma mediului tot mai competitiv al industriei. Total Technologies, Official Partner Platinum Honeywell in Romania, este o companie IT cu o experienta de peste 25 de ani, specializata in integrarea echipamentelor pentru tehnologia codurilor de bare, RFID si Pick by Voice in aplicatii de colectare si prelucrare automata a datelor, solutii mobile si fixe de imprimare. Mesajul discutiilor din cadrul evenimentului a fost directionat catre tehnologia viitorului si maniera in care acesta poate optimiza activitatea in supply chain prin acuratetea operatiunilor si modul intuitiv de utilizare.
Evenimentul a fost deschis de Catalin Ivana, directorul de vanzari al Total Technologies, care a amintit faptul ca scopul evenimentului, organizat pentru al cincilea an consecutiv, este sa isi sustina clientii, astfel incat acestora sa le fie mai usor, mai rapid si mai sigur in indeplinirea obiectivelor.
„De peste 25 ani ne dezvoltam, inovam si ne straduim sa aducem in Romania solutii care sa optimizeze procesele in cel mai eficent mod posibil. Chiar in 2018 am castigat premiul pentru inovatie din partea Honeywell, primit deoarece nu oferim produse, ci solutii pentru provocarile cu care se confrunta clientii.”
Pentru a putea livra la timp, clientii au nevoie sa-si automatizeze procesele, sa colecteze si sa prelucreze automat datele si de ce nu, chiar roboti care pot acoperi anumite rutine standard. Cu alte cuvinte, sa creasca productivitatea oamenilor si sa poata acoperi acelasi volum cu mai putini oameni. „Avem implementari cu solutii de automatizare a anumitor procese in care ni s-a cerut excluderea totala a factorului uman – sistemul sa faca tot ce trebuie – si le-am dus la bun sfarsit. Multe companii folosesc sintagma «Connected», chiar si Honeywell o foloseste pentru noile tehnologii si anume „Power of Connected”. Aceasta sintagma se refera la conectarea tuturor elementelor implicate astfel incat transferul de informatie sa fie rapid. Conectam oameni cu sisteme aflate la departare, dar care le pot furniza informatii importante, conectam lucratorii cu echipamentele de protectie, echipamente inteligente si, mai nou, ii conectam si cu Robotii Mobili Autonomi de la Fetch Robotics, Total Technologies devenind partener oficial in Romania si Moldova, care pot indeplini sarcini la comanda sau confirmarea operatorului”, a spus Catalin Ivana.
Atata timp cat avem informatia mai la indemana putem lua decizii, putem controla si putem interveni in timp util.
Pe langa solutiile clasice deja cunoscute (echipamente pentru coduri de bare sau RFID), Total Technologies recomanda cat mai mult utilizarea vocii in depozit. Solutia Pick by Voice de la Vocollect vine in sprijinul utilizatorilor pentru a-i ajuta sa-si indeplineasca sarcinile repede si in acelasi timp fara eroare.
„Prin solutia Pick by Voice ii ajutam sa fie gata mai repede, iar cu ajutorul robotilor mobili autonomi by Fetch Robotics eficientizam si scurtam timpul de transfer al marfii“, a precizat Catalin Ivana.
Lipsa actuala a resurselor umane disponibile pe piata muncii ofera imboldul necesar pentru implementarea unor solutii tehnologice avansate care pot fie sa inlocuiasca, fie sa usureze sarcinile angajatilor.
Tehnologia Pick by Voice de la Vocollect vine in sprijinul utilizatorilor, oferindu-le suport pentru a-si indeplini sarcinile cat mai repede si cu o acuratete ridicata. Vocollect Pick By Voice este sistemul care ofera „glas“ depozitului si transpune sarcinile in comenzi vocale ce directioneaza lucratorul catre o zona dintr-un anumit sector. Vocollect este o solutie modulara si nu este dedicata doar depozitelor, asa cum subliniaza Bogdan Gheorghe, business development manager Honeywell. Solutia este exploatata cu succes de Lufthansa pentru verificarea tehnica a aeronavelor si de BMW in cadrul atelierelor de service din Germania.
Bogdan Gheorghe a adus in discutie si platforma de dispozitive mobile Mobility Edge, dezvoltata de Honeywell, care ofera un ciclu de viata extins al echipamentelor. Potrivit acestuia, tehnologia Honeywell este prezenta in fiecare al doilea depozit la nivel mondial. „Acoperim peste 500 de milioane de lucratori din toate domeniile in 50.000 de depozite la nivel mondial.“
Goodbye Windows, welcome Google
Mobility Edge a inceput ca o idee de marketing a companiei, dar „ne-am dat seama ca este nevoie de o solutie de genul acesta pe piata de industrial. Noi, ca utilizatori, facem parte dintr-o piata de consum, iar tot ce consumam astazi maine este deja un alt produs. Suntem angrenati in piata de consum. Acelasi lucru se intampla si pe piata de industrial. Nu este normal sa cumperi azi un echipament pe care sa-l folosesti pentru urmatorii trei ani si apoi sa ai nevoie de alte accesorii cu alte specificatii. Am profitat de faptul ca Windows a anuntat retragerea oficiala, astfel ca Honeywell a facut un parteneriat cu Google pentru dezvoltarea unei platforme unice pentru echipamentele noastre. Acest sistem modular, dar de fapt non-tehnic, permite pastrarea identica a formei placii de baza pentru toate modelele de echipament pe care le avem“, a mai explicat Bogdan Gheorghe.
Partea de software este sustinuta de Google, iar Qualco asigura componentele harware. Componenta software disponibila prin platforma Mobility Edge poate fi folosita pentru o perioada mai mare de timp, iar toate upgrade-urile necesare se fac online. „Prin platforma Mobility Edge si dezvoltarile noastre legate de forma echipamentelor – sistem de operare si mod de utilizare – ne dorim sa fim cat mai aproape de fiecare timp de business si acoperim toate domeniile clientilor nostri.“
Pe 14 ianuarie 2020, Microsoft isi va sista orice suport oferit pentru Windows 6.5. „Daca acum 10 ani operam doar terminale cu sisteme Microsoft, in 2011 am adus pe piata primul terminal industrial cu sistem Android si in 2013 a fost implementat primul terminal cu sistem hibrid.“
Clientul decide OS-ul pentru flota de terminale
„Pentru a pregati migrarea, impreuna cu Total Technologies, am facut un plan pentru terminalele mobile. In primul rand, clientul este cel care decide care este sistemul optim de operare pentru flota de terminale operata. Este posibil ca acesta sa ajunga la concluzia ca sistemul actual este ceea ii trebuie si nu doreste modificari, si faptul ca este un sistem inchis si nu beneficiaza de suport de la Microsoft nu este o problema. Trebuie avut in vedere faptul ca si la o migrare de la Windows la Windows aplicatiile se rescriu“, a explicat Vlad Constantinescu, technical and service manager.
Flota de terminale aflata in exploatare la nivel mondial, cu sistem de operare Microsoft Windows, depaseste 15 milioane de unitati. Trecerea la Android ofera un avantaj major pentru ca detine 80% din piata de mobilitate. „Cu aceasta cota de piata dominanta apare si oportunitatea compatibilitatii cu aplicatiile care pot fi descarcate din Google Play Store, fara a avea nevoie de dezvoltare interna“, a mai spus Vlad Constantinescu.
Un alt beneficiu rezida din faptul ca angajatii au fost implicati in implementare din „momentul zero“, iar asta se intoarce in companie printr-o facilitare a mentenantei si exploatarii solutiei pe viitor. „O analiza atenta e necesara si pentru hardware si pentru a vedea care este durata de viata de care mai dispun terminalele. Daca sunt uzate fizic si moral, flota necesita inlocuire. Pentru scrierea aplicatiei am ales Java, deoarece este cea mai rapida si ocupa mai putina memorie.“ Pentru un producator local de mobila, Total Technologies a realizat o aplicatie care asigura scanarea tuturor paletilor produsi si comanda automat conveiorul din zona de productie pentru transport. Informatiile sunt trimise in WMS, iar acesta trimite coletul in locatia predefinita. Aplicatia respectiva, care are si interfata web si nativ Android, este scrisa in Java.
Prin tehnologia GPS, prin care doar se primesc date, dar corelat cu SaaP, se poate obtine in permanenta o imagine de ansamblu a flotei de terminale mobile.
Flota de terminale are nevoie de „Casco“
Flota de echipamente are nevoie si de service, si asta nu inseamna doar o garantie standard, ci contracte de service, „un serviciu de casco aditional care sa acopere echipamentul. Honeywell Movilizer, companie achizitionata in urma cu trei ani, dezvolta solutii software care se pot integra cu orice tip de backhand. Este o solutie care poate fi dezvoltata in functie de nevoile clientului, fiind modulara. Se poate incepe cu mentenanta si se pot adauga ulterior module pentru orice tip de control, pentru a structura varianta finala a aplicatiei. Implementarea unor sisteme aditionale este dictata de nevoile identificate“, a mai spus Bogdan Gheorghe.
„Din 2014 am reparat de doua ori mai multe echipamente. A fost o provocare careia i-am facut fata prin extinderea echipei. Ponderea cea mai mare o au terminalele mobile, urmate de imprimantele mobile, si asta prin prisma modului in care sunt expuse unor potentiale accidente“, a mai spus Vlad Constantinescu.
Total Technologies aduce Fetch Robotics pe piata romaneasca
Pentru a se adapta la nevoile din e-commerce, depozitele au devenit mai mari, distantele parcurse de operatori, tot mai lungi, iar timpul de livrare s-a scurtat. Omul nu mai este eficient si vehiculele automatizate ghidate ajuta din acest punct de vedere.
Total Technologies a devenit partener oficial Fetch Robotics in Romania si Moldova, oferind centrelor de distributie roboti mobili autonomi care ajuta la eficientizarea volumelor mari de activitati in depozit. Companiile 3PL si producatorii isi pot eficientiza activitatea cu ajutorul robotului Fetch, mai ales ca acestia pot lucra atat separat, cat si colaborativ cu oamenii fara a incurca, ajutand la transportul coletelor in depozit. In momentul in care este conectat la Wi-Fi, CarConnect dispune de o autonomie de 8-10 ore si poate cara sarcini de pana la 77 kg.
Robot Mobile Autonomous (AMR) reprezinta noul trend in tehnologia automatizarii depozitelor, privind manipularea materialelor si colectarea de date pentru mediile de depozitare si intralogistica. Timpul de plimbare al unui operator in depozit se poate scurta cu pana la 50%.
AMR utilizeaza o combinatie de camere LIDAR si 3D pentru a naviga in depozite in siguranta si cu precizie. Ruta este ajustata in timp real atunci cand robotul intalneste un obstacol. AMR poate prelua sarcinile repetitive din depozitare, care ar putea necesita un timp mare de parcurgere a distantei dintre locatii.
Liniile de roboti autonomi pot lucra independent sau interdependent (solutiile Pick by Voice si robotii Fetch Robotics). CartConnect este un robot mobil autonom (AMR) care utilizeaza o suita de senzori si algoritmi pentru a efectua sarcini cum ar fi colectarea datelor si transportul materialelor in unitatile industriale. Planurile pentru sarcini sunt create folosind platforma FetchCore Cloud Robotics. Pentru a naviga, echipamentul utilizeaza o harta care este colectata pe unitate folosind senzorii sai si foloseste algoritmi pentru a evita automat obstacolele, cartografiate sau neimpuse (cum ar fi obiecte sau persoane). Fiecare AMR isi determina traseul singur in timp ce primeste comenzile de pe platforma FetchCore Cloud Robotics.
Urmatorul pas este automatizarea
Siguranta trebuie mentinuta in topul prioritatilor tuturor companiilor „Nu trebuie sa ne gandim doar la productivitate si eficienta, consum de carburant etc., ci si la siguranta. Honeywell produce multe componente pentru industria aerospatiala. Toate cutiile negre, care de fapt nu sunt nici negre, nici cutii, sunt produse de Honeywell. Nu poti zbura daca nu ai toate elemente integrate. Este usor de inteles de ce tehnologia Honeywell a fost aleasa pentru industria aerospatiala, dar nu stiu de ce s-a asteptat atat de mult pentru interconectarea diviziilor din supply chain. Azi, toata lumea cumpara ceva si il vrea imediat. Tot ceea ce facem trebuie sa fie conectat. Or, asta inseamna software si integrare“, a explicat Miha Capuder, business development Honeywell Voice Solutions.
In supply chain provocarea este complexa si debuteaza in locatia producatorului, iar toate masurile se iau in functie de nevoile beneficiarului final.
Globalizarea, serviciile oferite clientilor si cresterea erau provocarile in 2018. „Cum putem face mai mult cu aceeasi forta de munca? Cheia este planificarea si eficientizarea. Asta influenteaza costurile si este nevoie de evolutie tehnologica, deci de automatizare“, este de parere Miha Capuder.
Si acum cativa ani se vorbea de automatizare, dar nimeni nu a grabit pasul, si nici piata nu a impus un ritm mai alert. Au fost si companii, cum sunt cele industria farma, care au facut un pas in fata, dar „azi toata lumea se gandeste la asta. De obicei problema este Europa Centrala si de Est si dimensiunea depozitelor si a centrelor de distributie. Nu este usor sa implementezi solutii flexibile si eficiente de automatizare“, a mai spus Miha Capuder referitor la problema automatizarii si modul in care se poate alinia aceasta cu alte zece centre de distributie.
Depozitele poloneze sunt imense, iar 70% din forta de munca vine din Ucraina. Gasirea personalului este o problema si in Slovenia si Croatia, in timp ce in Cehia somajul este zero.
Managerul din supply chain are nevoie sa-si administreze un cost in crestere pentru ca trebuie sa creasca flexibilitatea. „In anii trecuti aveai la dispozitie 48 de ore pentru a livra o comanda, azi ai sapte comenzi pe zi care trebuie sa fie livrate in sase ore. Aceasta este provocarea“, a mai spus Miha Capuder.
Atat la nivel european, cat si in Romania, toate operatiunile sunt in crestere.
Focus pe operatiuni si performante greu de egalat
„Aceasta este prioritatea, pe langa cost si managementul fortei de munca“, a explicat Miha Capuder, mai ales ca deja nu se mai poate vorbi doar de varfuri sezoniere ale activitatii din supply chain, ci de varfuri lunare si chiar si la final si inceput de saptamana, cand magazinele au nevoie de aprovizionare. „Am lucrat pentru o companie farma, in Slovenia, si aveam varfuri zilnice, pentru ca procedura era de a primi comenzi pana la orele 13.00, care trebuiau expediate inainte de 17.00. Era un varf, iar oamenii erau deja obositi“, a oferit Miha Capuder candidatul perfect pentru automatizare. In cazul implementarii tehnologiei Honeywell, pickerul are nevoie de o saptamana de lucru pentru a ajunge la productivitate maxima, dar de numai 20-30 de minute pentru a deprinde functionalitatile terminalului, iar un mare avantaj este dat de rata erorilor, care aproape a fost eliminata. In privinta productiei se poate observa o crestere de pana la 30%. Fan Courier si Farmexpert sunt doar doi dintre clientii care au ales tehnologia Pick by Voice.
Cresterea productivitatii vine din faptul ca pickerul nu trebuie decat sa se concentreze pe ceea ce are de facut. „La inceput, senzatia este stranie, dar dispare dupa 20 de minute, deoarece castile sunt proiectate ergonomic pentru a fi purtate opt ore/zi. Timpul efectiv in care sistemul «vorbeste» este de 15 minute pe zi. Nu este o tehnologie mai buna decat codurile de bare, pentru ca este cu totul alta tehnologie, dar este cea mai buna pentru anumite segmente de activitate“, a mai spus Miha Capuder. Sistemele de voce se extind catre mai multe domenii, pe o varietate de platforme, pentru ca implementarea este eficienta din punct de vedere al costurilor si permite imbunatatirea operatiunilor prin flexibilitate. Munca se desfasoara mai repede si mai usor, iar operatiunile comandate vocal ating performante greu de egalat.
Potrivit lui Miha Capuder, in 2035, probabil 30% din lucratorii din retail vor fi inlocuiti de roboti. In productie, gradul de inlocuire va fi si mai ridicat, iar in logistica va ajunge la 50%. „Automatizarea nu va atinge acelasi nivel in fiecare tara. Slovacia va ajunge, conform estimarilor, la circa 58%, iar Coreea la doar 31%. Cred ca asta se datoreaza faptului ca acolo se produce foarte mult pentru marcile importante din industria auto. In Japonia, pe de alta parte, nivelul va fi ceva mai mic pentru ca au deja servicii complexe automatizate.“