Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul în Europa, o specialitate a polonezilor

În contextul problemelor aduse pe piața de transport de criza Covid-19, de Pachetul Mobilitate și, mai nou, de războiul din Ucraina, în Polonia s-au făcut mai multe studii despre flota de transport a țării și despre activitatea sa, dar și despre modalitățile de a face ca această ramură economică, atât de importantă pentru Polonia, să aibă cât mai puțin de suferit ca urmare a noilor reglementări și realități geo-strategice.

În cea mai recentă dintre analize, citată de asociația de transport și logistică TLP, este subliniat faptul că, dacă pe piața europeană comună germanii sunt renumiți pentru producția de mașini și italienii pentru bucătărie, polonezii sunt, cu siguranță, specialiști în transportul rutier. În ultimii ani, companiile din această țară au dobândit o poziție de lider pe rutele comerciale europene și au ajuns să facă un sfert din transportul rutier de mărfuri între Germania și Franța. Iar acum ele își apără această poziție, în ciuda încercărilor de a li se restricționa accesul la piața comună.

Polonia este cea mai mare piață europeană de transport rutier, depășind în 2019 Germania, iar firmele de acolo transportă aproape 360 de miliarde de tone-kilometri pe an, majoritatea în țară sau din/spre Polonia. Creșterea din ultimul deceniu se datorează în principal muncii prestate în străinătate, mai ales în transportul transfrontalier.

Volumul de activitate la intern a crescut în medie cu 4,2%/an din 2010 până în 2020, iar cabotajul și transportul cross trade cu 9,5%/an. De exemplu, în 2008 polonezii transportau 8% din mărfurile dintre Germania și Franța, ca greutate, iar în 2020 ajunseseră la 25%, depășindu-i din acest punct de vedere pe francezi.

Companiile de transport din Polonia desfășoară o activitate intensă din Germania în Belgia, Italia, Cehia sau Marea Britanie, iar pe ruta dintre Marea Britanie și Germania aproape jumătate din mărfuri sunt transportate cu vehicule înmatriculate în Polonia, așa cum reiese din raportul „Transport rutier în Polonia 2021+“, realizat de SpotData și TLP.

Nicio altă țară nu joacă un rol similar în transportul internațional, se mai arată în raport. Schimbul de bunuri între țările UE, precum și exporturile și importurile UE se bazează pe transportatorii polonezi. Pe rutele internaționale, cu sau fără legătură cu Polonia, companiile poloneze efectuează de trei ori mai multe curse de transport (230 de miliarde de tone-kilometri) decât companiile din Germania, Franța și Italia împreună (72 de miliarde t-km). Veniturile din exportul serviciilor de transport rutier de marfă polonez se ridică la 9,3 miliarde de euro și sunt aproape la nivelul valorii vânzărilor la export generate de companiile germane, franceze și italiene la un loc (aproximativ 10 miliarde de euro). În concluzie, transportul de mărfuri a devenit o specialitate poloneză.

Aceasta înseamnă că, în ciuda mediului economic și legislativ dificil, creșterea importanței transportului polonez în economia europeană nu poate fi oprită, se mai arată în raport, deoarece cifrele sunt deja prea mari, iar competitorii nu au suficiente resurse și experiență pentru a ataca această poziție pe scară largă.

Dar transportul rutier polonez este benefic și pentru economia europeană în ansamblul ei, deoarece le permite producătorilor occidentali să economisească bani, deci să fie mai competitivi pe piețele internaționale. În prezent, întreaga Europă Centrală reprezintă mai mult de un sfert din serviciile de transport din UE, în ciuda faptului că ponderea acestor țări în PIB-ul UE nu depășește 10%, iar importanța lor, cred polonezii, nu mai poate fi redusă.

Exportul de servicii de transport joacă un rol macroeconomic important în Polonia, printr-un impact benefic asupra balanței de plăți. Vânzările de servicii de transport ale companiilor poloneze către întreprinderile occidentale reprezintă 28% din totalul exporturilor poloneze de servicii și aproximativ 6% din totalul exporturilor interne – numărând bunurile și serviciile la un loc. Polonia are un excedent uriaș în comerțul cu servicii de transport, ajungând la 8,9 miliarde de euro în 2020, cu 6 miliarde de euro mai mult decât în urmă cu 10 ani. Iar impactul pozitiv asupra soldului contului curent se traduce prin scăderea datoriei externe, o mai mare credibilitate financiară a țării, un rating mai mare și costuri mai mici de administrare a datoriilor.

Articole similare

Ad