Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul, un domeniu foarte expus

Sfarsitul lui 2008 a adus o diminuare a schimburilor comerciale, prin urmare nevoia de transport s-a redus brusc, ca si tarifele. Preocupati si inainte de asta sa scada cat mai mult costurile si sa-si eficientizeze cat mai mult activitatea, pentru a obtine si un mic profit sau macar pentru a cheltui mai putin decat incaseaza, unii carausi au renuntat, acolo unde a fost posibil si a meritat, la asigurari. Criza economica insa favorizeaza infractionalitatea, iar transportul este un domeniu expus multor riscuri, camioanele, dar mai ales marfa, fiind foarte tentante pentru hoti mai mult sau mai putin profesionisti. De aceea, unii carausi au revenit la sentimente mai bune fata de Casco si Cargo.
 

Acestea insa – si celor mai multi dintre dumneavoastra nu le spunem vreo noutate – nu acopera toate riscurile la care sunt supuse camionul si marfa in timpul transportului.
 
Printre clientii BCR Asigurari se numara destul de multe firme de transport, dovada ca aproximativ 12% din totalul politelor Casco de anul trecut au fost incheiate de astfel de clienti. Mihail Tecau, presedintele companiei, remarca faptul ca in 2009 unele societati de profil au renuntat la aceasta asigurare, fapt care a dus la scaderea cu 13% a numarului de polite Casco.
Dar tot atunci s-a inregistrat o crestere cu 5% a numarului de polite de raspundere civila a carausului pentru marfa transportata (CMR pentru transport extern si RTR pentru intern), fata de 2008. Pentru a determina transportatori sa nu renunte, totusi, la Casco, cu toata nevoia de a reduce cat mai mult costurile, BCR Asigurari a oferit pachete protective (Casco+CMR+RCA) cu prima de asigurare diminuata.
In cazul Generali Asigurari, linia destinata firmelor de transport sau caselor de expeditii este destul de putin dezvoltata, asa cum declara Aurelia Varsani, product manager asigurari maritime in cadrul companiei, politele CMR reprezentand mai putin de 1% din portofoliul total. Iar firmele de transport, mai ales international, au si ele o pondere redusa, procentul celor asigurati Casco la Generali fiind de 0,25% din portofoliul total, asa cum remarca Radu Ionescu, sef birou auto in cadrul companiei, care adauga insa ca nu a observat o scadere a numarului acestor clienti de la inceputul crizei economice.

Risc mai mare, excluderi mai multe
Daca tentatia principala in cazul unui transport parea sa o reprezinte, pana de curand, marfa, in ultimul timp se pare ca hotii gasesc camioanele la fel de atractive – mai ales ca, de multe ori, le iau cu tot cu incarcatura. Cu toate acestea, firmele de transport sunt de parere ca, pentru a fi rentabila o asigurare Casco, vehiculul trebuie sa fie destul de nou si sa aiba o stare tehnica buna – altfel, nu valoreaza cat o polita de asigurare platita ani la rand, iar in cazul unui incident poate fi cumparat altul, second-hand.
Presedintele BCR Asigurari este de parere insa ca nu exista nicio situatie in care renuntarea la Casco sa fie rentabila, deoarece orice dauna produsa autovehiculului – cu exceptia celor care fac obiectul unei polite de raspundere civila obligatorie a vinovatului – trebuie suportata de proprietar, iar suma este mult mai mare decat plata politei. Casco este o polita cu acoperire completa, care in cazul contractului standard acopera atat daunele din accidente, incendii sau cauze naturale, cat si furtul partial sau total al autovehiculului. Contractul standard nu acopera, asa cum precizeaza presedintele BCR Asigurari, riscul de furt in strainatate sau riscul de accidentare a persoanelor din masina, dar in schimbul unor prime de asigurare suplimentare se pot adauga clauze care sa prevada si aceste situatii.
Reprezentantul Generali recomanda firmelor de transport care nu au inregistrat daune deloc in cursul unui an, sau care au avut daune sub valoarea asigurarii, sa incheie totusi Casco, dar cu fransiza adecvata obiectului de activitate – minimum 500-1.000 de euro pentru un autotractor – caz in care plateste o prima de asigurare mai mica, sau variante de asigurare cu despagubire doar in caz de dauna totala.
In cazul Generali, pentru ca asigurarea Casco sa acopere si riscul de furt al camionului, total si partial, acest lucru trebuie solicitat de client si stipulat in contract. „Lasand la o parte toate excluderile dintr-un contract Casco standard, pentru transportatori exista excluderi speciale, suplimentare, avand in vedere faptul ca expunerea la risc este foarte mare. Spre exemplu, Generali Asigurari are ca excluderi suplimentare, pentru transportatorii de marfuri si persoane, urmatoarele: efectuarea unor improvizatii de natura tehnica sau modificarile neomologate aduse autovehiculului; efectuarea operatiunilor de incarcare/descarcare in/din autovehicul folosind mijloace neadecvate; in cazul depasirii capacitatii de incarcare sau a numarului de persoane inscrise in certificatul de inmatriculare/ cartea autovehiculului; in cazul nerespectarii regimului de mers/odihna impus prin directivele europene si legislatia romana in domeniu sau neprezentarii, la dauna, a diagramei tahograf; avariile produse prin accidente sau incendii, ca urmare a unor defectiuni tehnice ale autovehiculului asigurat, daca revizia tehnica nu era valabila; si avariile produse prin accidente sau incendii, ca urmare a unor defectiuni tehnice, daca nu s-au respectat normele specifice privind transportul substantelor inflamabile sau periculoase, sau cazurile in care utilajele ce echipeaza autovehiculul sunt utilizate necorespunzator din punct de vedere al caracteristicilor tehnice sau sunt manevrate de personal neinstruit. Nu consideram ca aceste evenimente pot fi acoperite prin clauze speciale si plata unor prime suplimentare, avand in vedere ponderea mare pe care o au in producerea de evenimente cu consecinte deosebit de grave“, explica Radu Ionescu.

Asigurarea Cargo nu este suplimentara CMR
Asigurarea CMR poate fi incheiata de firma de transport si acopera raspunderea civila a acesteia pentru daune materiale produse in timpul curselor, si prin achitarea unei prime suplimentare se poate acoperi si furtul marfii din autovehicul. Iar asigurarea Cargo poate fi incheiata doar de proprietarul marfii, contra tuturor riscurilor, este echivalenta cu o asigurare de bunuri si acopera daunele/pierderile materiale inregistrate de acesta, cu exceptia excluderilor precizate in contract.
Despagubirea compenseaza cuantumul prejudiciului, respectand prevederile articolului 23 din Conventia CMR, fara a depasi limitele maxime ale raspunderii/vehicul prevazute in contractul de asigurare si nici valoarea bunurilor transportate, in locul si data incarcarii/primirii lor pentru transport. In mod normal, limita de despagubire/eveniment/in agregat anual/vehicul este de 200.000 de euro, dar despagubirea este limitata conform Conventiei CMR la 8,33 DST/kg de marfa transportata. Deci recomandarea este ca proprietarul bunurilor sa incheie si asigurare Cargo pentru protejarea marfii.
Cargo nu este o asigurare suplimentara CMR, ci este de sine statatoare: odata angajata raspunderea transportatorului, asiguratorul politei Cargo se regreseaza impotriva asiguratorului CMR.

Si Cargo are excluderile sale
Polita Cargo de tip All Risks de la Generali acopera riscul de furt prin efractie, dar nu si riscul de disparitie misterioasa sau shortage (lipsa la cantarire sau la inventar). De aceea, pentru evitarea oricaror neintelegeri, se recomanda ca asiguratul/prepusii acestuia sa depuna toate diligentele pentru evitarea producerii unei daune: parcarea pe timpul noptii doar in spatii special amenajate, cu paza, utilizarea unor colaboratori de incredere, soferi fara cazier, cu reputatie buna, dotarea mijloacelor de transport cu GPS, utilizarea de echipe formate din doi soferi pe fiecare mijloc de transport, incheierea de contracte de colaborare care sa contina clauze penalizatoare in cazul nerespectarii legislatiei. In plus, cererea de despagubire trebuie sa fie insotita de documente justificative, foarte important fiind documentul de transport pe care, la destinatie, receptionerul si soferul mentioneaza eventualele neconcordante.
Despagubirea se face in favoarea beneficiarului Generali in 30 de zile de la completarea dosarului de dauna. De comun acord pot fi acoperite riscuri suplimentare, cum ar fi cele de razboi, greve, riscuri specifice (umezire, alterare, risipire, spargere, zgariere s.a.).

Furtul marfii, mai rar totusi decat deteriorarea
Dintre situatiile in care BCR Asigurari a trebuit sa-si despagubeasca clientii, deteriorarea marfii transportate se intalneste mai des decat furtul acesteia. Compania nu ofera despagubiri daca la comiterea furtului au luat parte membrii conducerii asiguratului/beneficiarului, prepusii acestuia sau alte persoane la ale caror servicii recurge asiguratul, daca aceasta rezulta neechivoc din actele incheiate de organele de drept; daca pe durata stationarii furtul a fost favorizat de nerespectarea conditiilor minimale de securitate (toate caile de acces in vehicul sau la bunurile transportate sunt incuiate si securizate cu un dispozitiv de protectie, portierele sunt inchise si incuiate, geamurile sunt ridicate la maximum si nicio cheie/telecomanda nu se gaseste in interiorul vehiculului rutier in absenta conducatorului auto; la vehiculele cu prelata, aceasta trebuie sa se afle in stare buna si sa fie fixata corespunzator).
De asemenea, nu se acorda despagubiri in cazul furtului pe timpul stationarii intr-o parcare nepazita, neimprejmuita si nesupravegheata, si nici in cazul in care furtul se produce ca urmare a culpei sau implicarii soferului.
Acordarea despagubirii se face in 15 zile de la data depunerii ultimul document solicitat la dosarul de dau-na, cu exceptia furtului, unde se ajunge la 30 de zile lucratoare.   

Articole similare