Încă de la începutul războiului din Ucraina, statele europene au sărit în sprijinul celor atacaţi, încercând să ajute atât în criza refugiaţilor, cât şi din punct de vedere economic. Desigur, proximitatea a făcut ca România să fie printre ţările cele mai implicate în oferirea de sprijin, foarte importante fiind asigurarea infrastructurii de transport şi pârghiile necesare pentru ca Ucraina să îşi poată derula exporturile de cereale din Portul Constanţa.
Măsurile luate de Guvernul român – e-adevărat, şi la presiunea Comisiei Europene – sunt criticate vehement de către asociaţiile patronale din transporturi, întrucât destabilizează piaţa concurenţială şi discriminează pozitiv cărăuşii ucraineni, care încarcă mai mult fără emoții, în timp de operatorii români sunt controlaţi „la sânge”.
Astfel, pentru cei care nu ştiu, de la izbucnirea războiului, statul român eliberează autorizaţii speciale de transport (AST) cu valoare zero pentru vehiculele ucrainene care circulă cu depăşirea masei maxime total admise. Acest lucru este posibil ca urmare a modificării ordinului 1836/2018 pentru aprobarea unor tarife aplicate de CNAIR pentru perioade limitate de timp. Mai exact, ultima derogare de la Anexele 1 şi 2 ale amintitului ordin a fost reglementată prin ordinul 541 din 20 mai 2022 şi are o valabilitate de 90 de zile de la intrarea în vigoare a acestuia.
Problema camioanelor ucrainene cu depăşiri de sarcini este binecunoscută pe relaţia Constanţa. Acum însă, chiar dacă inspectorii ISCTR depistează supratonajul, acest lucru nu poate fi sancţionat, pentru că şoferii prezintă AST. Şi cum să nu fie în regulă, dacă primesc autorizaţia pe gratis.
„Înţelegem perioada dificilă prin care trec vecinii noştri, însă în momentul în care lăsăm garda jos riscă să se întâmple nenorociri. Deja s-au petrecut mai multe accidente rutiere grave în care sunt implicate autovehicule din Ucraina. Vă asigurăm că ISCTR nu protejează transportatorii din această ţară şi nu le acordă un tratament preferenţial. Vedem că drumurile de acces spre Port sunt pline de camioane ucrainene, însă nu le putem interzice circulaţia, întrucât străzile sunt publice pentru toată lumea. Pot interveni doar cei care manageriază Portul Constanţa”, a explicat Mihăiţă Lian Văcărencu, reprezentantul ISCTR în cadrul conferinţei Tranzit din 7 iulie, de la Bucureşti.
Dacă în urma controlului ISCTR se depistează încălcarea timpilor de conducere şi de odihnă sau alte abateri, atunci se aplică sancţiuni.
Legislaţia e foarte clară în ceea ce priveşte operatorii de transport străini: odată sancţionaţi, aceştia sunt conduşi către o parcare securizată, li se reţin plăcuţele de înmatriculare şi nu îşi pot continua călătoria decât după achitarea amenzii aplicate. Pentru aceasta, toate echipajele de control sunt dotate cu POS, pentru a putea face încasarea.
Roxana Ilie, reprezentanta UNTRR, a subliniat în cadrul conferinţei Tranzit discriminarea făcută operatorilor români, care transportă cot la cot cu ucrainenii, însă nu beneficiază de nicio facilitate. Şi alte state membre au oferit sprijin ucrainenilor, dar doar pentru transporturile umanitare, nu şi pentru cele comerciale. Statul român îi lasă însă pe ucraineni să circule cu camioane supraîncărcate până la 50 t pe gratis, acceptând cu bunăştiinţă deteriorarea infrastructurii rutiere şi afectarea pieţei concurenţiale de transport greu.