Amendarea regulamentului european 1370 a fost respinsa de catre europarlamentarii prezenti la conferinta organizata la Geneva, la finele lui noiembrie, avand ca tema analizarea a 400 de propuneri de modificari pentru acest act normativ. Inclusiv asociatiile reprezentative la nivel european in transportul public si privat de calatori au fost de acord ca eventuale amendamente pot fi aduse doar dupa implementarea corecta a regulamentului la nivelul tuturor statelor membre UE (si mai ales al noilor intrate in Uniune).
Un semnal de alarma a fost tras cu privire la necesitatea deschiderii pietelor pentru cresterea competitivitatii transportului feroviar, iar la acest capitol si Romania este deficitara.
Ca urmare a solicitarilor tot mai numeroase de modificare si updatare a regulamentului european 1370 privind serviciile de transport public, Parlamentul European a organizat la Geneva o conferinta la care au fost invitati reprezentanti ai industriei de transport din intreaga Uniune Europeana, inclusiv ai celor trei mari asociatii – Uniunea Nationala de Transport Public (UITP), Asociatia Autoritatilor de Transport Europene (EMTA) si Asociatia Operatorilor de Transportatori de Persoane Privati (APTO). A fost pentru prima data cand aceste trei mari asociatii si-au unit fortele pentru a atrage atentia asupra pericolelor la care se expun statele membre prin schimbarea foarte rapida a regulamentului 1370.
Practic, cele nu mai putin de 400 de amendamente de modificare a regulamentului european 1370 au fost respinse si atat reprezentantii asociatiilor, cat si europarlamentarii prezenti au considerat inoportuna modificarea la acest moment, avand in vedere faptul ca vine la putin timp dupa ce statele nou-intrate in UE au inceput sa aplice regulamentul. Se considera, cu alte cuvinte, de toata lumea, ca nici pana in momentul de fata regulamentul nu a fost preluat si aplicat integral in tarile comunitare si nu se pot urmari primele faze ale implementarii acestuia in forma initiala. Trebuie sa treaca o anumita perioada de timp inainte sa se decida asupra modificarii/updatarii.
Practic, in general s-a considerat inoportuna orice modificare a regulamentului care sa atinga transportul rutier si singura chestiune prioritara a fost transportul feroviar.
Atribuirea directa a transportului feroviar atrage infrigement
Deschiderea pietelor pe transportul feroviar a fost o problema de maxim interes. Pe acest subiect s-a considerat ca este vorba de anumite clarificari si cei prezenti au insistat ca termenul 2019 pentru implementarea regulamentului sa fie redus, astfel incat deschiderea pietelor pe criterii competitive pentru toti operatorii din UE sa se faca repede. S-au tras si cateva semnale de alarma, fara a puncta tarile vizate, legate de atribuirea in alte forme decat cele prevazute de regulament a serviciilor de utilitate publica, atat in transportul feroviar, cat si rutier.
…