Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un an cu predictibilitate mai mare și cu venituri și investiții în creștere

Pe baza rezultatelor din 2023, revista Tranzit a premiat din nou FAN Courier pentru eficiență în curierat, cu ocazia Galei de la Oradea. Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de 250 de milioane de euro, cu circa 12% mai mare decât în 2022, iar reprezentanții săi sunt de părere că 2023 a fost un an în care lucrurile au devenit mai previzibile și a putut fi continuat planul de afaceri gândit inițial, s-au realizat investițiile propuse și au demarat altele pe termen lung. Asta după ce 2021 și 2022 au adus provocări ieșite din comun – pandemie, război la graniță, inflație galopantă – care au necesitat schimbări rapide de strategie și adaptare la noile condiții economice. Pentru 2024 se estimează că cifra de afaceri a FAN Courier va crește cu 15% față de anul trecut.

Rezultatele bune din 2023 se datorează mai ales revenirii consumului per ansamblu. Pe piața din România au intrat selleri noi, astfel că cele mai multe firme de e-commerce au crescut – deși au fost și situații punctuale în are anumiți clienți FAN Courier au redus volumele din diverse motive.

Ca în fiecare an, compania a respectat un plan de investiții semnificative – circa 33 de milioane de euro – care a inclus modernizări de hub-uri, achiziții de utilitare, dezvoltarea rețelei de lockere FANbox, automatizare, digitalizare, precum și dezvoltare de servicii alternative de livrare.

Mai exact, în 2023 au început lucrările de modernizare și extindere a hub-ului din Ștefăneștii de Jos, au fost automatizate și dotate cu tehnologii de ultimă generație mai multe depozite din țară și a fost construit și deschis, cu o investiție inițială de patru milioane de euro, hub-ul internațional de la Arad, dedicat exclusiv e-commerce-ului internațional. Proiectul nu era în planul de investiții pe 2023, dar a fost accelerat ca urmare a cererii masive venite din partea sellerilor internaționali care vor să intre pe piața din România și invers.

Dezvoltarea serviciilor de livrare alternativă este unul dintre principalele obiective ale FAN Courier, de aceea se investesc sume semnificative în extinderea rețelei de lockere FANbox, care a ajuns la 1.300 de unități, iar până la final de 2024 ar urma să fie 2.000, și în extinderea rețelei de magazine partenere Collect Point la 2.900 de puncte fixe. „Astfel că ne bucurăm să spunem că în acest moment avem o mare rețea de livrare out of home în România. Desigur, pe măsură ce rețelele FANbox și Collect Point se măresc, crește și numărul de solicitări pentru astfel de servicii, iar cele două variante de livrare sunt din ce în ce mai utilizate de clienți, atât pentru primiri, cât și pentru trimiteri de plicuri și colete”, a explicat Cornel Morcov – Chief Commercia Officer FAN Courier.

Deoarece FAN Courier a avut în vedere trei direcții de dezvoltare – creșterea standardelor de calitate și a flexibilității și scurtarea timpilor de livrare – tehnologizarea și digitalizarea au fost în centrul preocupărilor sale și în 2023 și au devenit chiar motoare de dezvoltare. Anul trecut, compania a venit cu o nouă identitate online, un site nou și un update al platformei selfAWB și a lansat o nouă aplicație mobilă, cu multe funcționalități în care clienții pot efectua operațiuni ce țin de curierat (pot urmări livrările, pot genera un AWB, pot vizualiza toate locațiile FAN Courier – sedii, lockere și locațiile partenere Collect Point – și pot accesa istoricul coletelor trimise și primite). „Automatizarea și optimizarea proceselor interne au dus la o creștere a productivității, o direcție de dezvoltare pe care ne vom concentra și în viitor.”

Asta după ce în 2022 a fost lansată platforma retur.fancourier.ro, un instrument cu ajutorul căruia clienții reduc cu până la 90% timpul alocat returnării produselor achiziționate, doar prin completarea unui formular online.

În plus, FAN Courier a investit recent în panouri solare pentru propriile depozite – și astfel produce de patru ori mai multă energie electrică decât consumă – și în automatizarea benzilor de sortare din Cluj-Napoca, Brașov și Arad, și intenționează să achiziționeze două camioane electrice pentru livrare last mile de la terminale la clienții finali.

În afară de investițiile în hub-uri, lockere, digitalizare și flotă, peste 130.000 de euro au mers anul trecut către cursuri și traininguri pentru angajați.

Tehnologiile noi vor crea posibilități  de livrare la care încă nici nu ne gândim

Reprezentantul FAN Courier este de părere că, în contextul dezvoltării tehnologice masive, în special a inteligenței artificiale (AI), inovarea este principala direcție pe care trebuie să o urmeze, „pentru că suntem convinși că toate aceste tehnologii noi vor genera posibilități multiple de livrare, la care probabil acum nici nu ne gândim. Vor apărea mai mulți roboți, mai tehnologizați, care vor facilita semnificativ întregul proces operațional, iar tehnologia AI va fi indispensabilă pentru date și analize. Trăim o perioadă în care, dacă nu folosești tehnologia în afacerea ta, nu ai șanse de a evolua, iar noi am fost întotdeauna deschiși către oportunitățile generate de tehnologizare și digitalizare.”

Planurile pe termen scurt ale companiei includ continuarea inovării și digitalizării pentru livrări alternative (out of home delivery) precum și investiții în servicii premium.

Curieratul cross-border  se dezvoltă continuu

Un alt obiectiv important al FAN Courier este extinderea și consolidarea în regiune, de aceea curieratul cross-border a devenit un punct important în strategia sa și este dezvoltat continuu. În prezent se fac transporturi corss-border atât cu flotă proprie, cât și cu ajutorul partenerilor, pentru selleri din Europa și din afara Europei. Pentru retailerii online din Europa se colectează marfa prin intermediul partenerilor de curierat locali, de la centrele de fulfillment spre hub-urile internaționale FAN Courier, de unde este preluată și livrată mai departe clienților.

În ultimul timp se remarcă un interes tot mai mare în România pentru platforme de comerț online din Asia, în special ca urmare a prețurilor mici practicate, dar și a scăderii semnificative a timpilor de livrare. În aceste cazuri FAN Courier colectează marfa din aeroporturi cu capacitate masivă de import – Budapesta, Liege, Frankfurt, Amsterdam, Paris – și o transportă către destinatari.

Tarife constante pentru coletele de până  la 30 kg, în ciuda creșterii de costuri

Și în cazul FAN Courier costurile au continuat să crească în 2023, ca o consecință a evenimentelor din anii anteriori ce au antrenat scumpiri în lanțul economic, independent de activitățile sale. Inflația a afectat compania în cea mai mare măsură, pentru că a fost generalizată și a avut un ritm de creștere fără precedent în ultimii peste 10 ani, dar la ea s-au adăugat creșterea prețurilor la combustibili și energie, care a generat o creștere de prețuri și pentru serviciile de curierat, și majorarea salariilor, suprapusă deficitului de personal. Iar efectele acestor scumpiri se resimt și în prezent. Costuri majorate au fost și pentru achiziția de mașini și piese de schimb, pentru transport, chirii și papetărie, birotică, plicuri, ambalaje sau cutii de carton.

Cu toate aceste scumpiri, FAN Courier a menținut în 2023 tarifele pentru coletele de până la 30 kg și a adăugat doar o taxă pentru kilograme suplimentare în cazul celor mai mari de 30 kg.

Investiții de peste 30 de milioane de euro în 2024

Planurile pentru 2024 includ o creștere cu peste 10% a fondurilor alocate investițiilor, adică acestea vor depăși 30 de milioane de euro, direcțiile fiind cele pentru care compania are planificate investiții pe termen mediu și lung. Principalul proiect aflat în derulare este finalizarea extinderii și modernizării depozitului de la Ștefănești.

În plus, va continua extinderea accelerată a rețelei de lockere FANbox, ca urmare a cererii mari, va fi tehnologizat hub-ul internațional de la Arad, va continua digitalizarea și dezvoltarea de softuri actualizate pentru lockere și se va investi în trainingul angajaților și în flotă.

Articole similare

Ad