Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un an excelent pentru specialistul transporturilor maritime

În contextul cererii uriașe pentru transport maritim și scumpirii istorice a transportului containerizat, Kuehne + Nagel România a încheiat 2021 cu rezultate financiare remarcabile: 100,6 milioane de euro cifră de afaceri și 3,12 milioane de euro profit (creșteri de 61%, respectiv 80%). În timp ce oferta de servicii maritime și aeriene se îmbogățește cu alternative intermodale, compania consolidează și începe proiecte interesante de Contract Logistics, unde își dorește, de asemenea, să crească pe piața românească. Iar dezvoltarea serviciilor de transport rutier în regim de grupaj ajută și la creșterea pe segmentul rutier, un alt obiectiv al companiei, alături de acela de a fi promoter pentru sustenabilitate în rândul partenerilor cu care lucrează și în România.

Kuehne + Nagel România a reușit cea mai mare creștere a cifrei de afaceri în 2021 (+38,2 milioane de euro față de 2020), ajungând la 100,6 milioane de euro, valoare cu care se situează pe locul al treilea în topul caselor de expediții prezente în România, după alte două multinaționale. Creșterea cu 61% s-a datorat în special creșterii volumelor și prețurilor la transportul maritim, care au influențat similar și profitul companiei, de 3,12 milioane de euro. Din punct de vedere al creșterii profitului față de 2020, KN este pe locul al 5-lea la nivel național, cu 1,39 de milioane de euro mai mult decât cu un an în urmă (+80%). Și asta în condițiile în care compania s-a extins și a făcut și investiții, astfel că au crescut și activele cu 66%, de la 10,30 la 17,22 de milioane de euro.

Mai multe servicii, mai mulți clienți pentru air & sea

Kuehne + Nagel este unul dintre cei mai importanți jucători din transportul maritim și aerian, evoluția pe plan global reflectându-se întocmai și pe piața românească, unde, în mare parte, cifra de afaceri este realizată de serviciul air & sea, care a crescut major în ultimii doi ani.

Creșterea cifrei de afaceri a Kuehne + Nagel România se datorează, astfel, în mare parte, majorării semnificative a tarifelor de transport maritim, însă, totodată, compania și-a crescut portofoliul de clienți și implicit volumele derulate în 2021. „Am păstrat și dezvoltat parteneriate de succes atât cu clienții, cât și cu furnizorii noștri de servicii – cu unii dintre aceștia dublându-ne volumele. La creșterea cifrei de afaceri a contribuit și investiția în personal și atenția acordată noilor angajați în companie, precum și celor existenți, iar suportul primit din partea managementului regional a reprezentat un alt factor de creștere. În contextul actual am reușit să negociem parteneriate pe termen mediu și lung, propunându-le astfel clienților servicii de transport maritim cu spațiu garantat la navă și cost fix, în încercarea de a oferi stabilitate în conjunctura globală turbulentă. Kuehne +Nagel oferă o gamă completă de servicii de transport maritim door-to-door și servicii conexe precum ambalarea, amararea și securizarea mărfurilor, formalități vamale, depozitare, antrepozit vamal, vamă fiscală, acestea aplicând-se atât transporturilor FCL, cât și LCL. Din rândul proiectelor de suflet putem menționa transporturile de blocuri de mare tonaj de pietre semiprețioase din regiuni îndepărtate din Africa și diverse proiecte urbane de impact general. În continuare credem că suntem preferați de partenerii de afaceri drept principali colaboratori, ca urmare a expertizei obiective, personalului dedicat customer service și ușurinței în colaborare”, a declarat Cătălina Encica, managerul general al diviziei de Logistică Maritimă.

În ceea ce privește traficul aerian, ultimii doi ani i-au adus pe reprezentanții Kuehne + Nagel în fața unor situații cu totul noi, în perioada pandemiei și apoi a conflictului declanșat de Rusia. Au apărut noi provocări, precum anularea zborurilor, reducerea capacității de încărcare, restricții privind anumite linii aeriene, rutarea pe culoare de zbor ocolitoare și, în consecință, creșterea timpului de tranzit și a tarifelor pe anumite zone.

„Așa cum am demonstrat deja în perioada pandemiei, unul dintre punctele forte ale echipei Kuehne + Nagel îl reprezintă capacitatea de a se adapta rapid la schimbări și de a găsi soluții în orice situație. În baza parteneriatelor de lungă durată cu furnizorii locali, dar având și avantajul rețelei extinse, am organizat transporturile în cele mai bune condiții pentru clienții de casă și totodată am reușit să extindem portofoliul de clienți și să creștem volumele. Am oferit soluții complete de transport și am deschis drumuri noi, prin folosirea gateway-urilor din Europa, organizarea de zboruri charter sau prin livrarea mărfurilor în zonele restricționate și de conflict, Moldova și Ucraina. Unele dintre aceste transporturi au făcut parte din ajutorul umanitar anunțat de grupul Kuehne + Nagel pentru Ucraina în martie 2022, sub forma donației în valoare de 10 milioane CHF – în România au sosit două zboruri charter efectuate cu aeronava tip Antonov 124F, ca parte a acestei donații. În prezent avem o nouă rută de transport din China și Hong Kong cu charter săptămânal către Budapesta. Pe acest zbor se pot încărca și baterii litiu-ion, fiind o soluție potrivită pentru transportul de produse electronice cu baterii încorporate, de interes pentru industria High-Tech”, a declarat Andreea Ursachi, managerul general al diviziei de Logistică Aeriană.

Maritim completat de intermodal

Având în vedere planul de sustenabilitate Kuehne + Nagel la nivel global, transportul feroviar reprezintă un segment important din portofoliul serviciilor oferite. Ținând cont însă de conflictul Rusia-Ucraina, începând cu 1 august, Kuehne + Nagel a decis, la nivel de grup, să oprească orice activități afiliate tranzitului via Rusia, Belarus, Kazakhstan și Azerbaijan. Această restricție vizează atât serviciul Eurasia Express, cât și pe cel via Marea Caspică.

„Deși reprezintă o alternativă viabilă la transportul maritim, în momentul de față considerând creșterile de navlu și timpii de tranzit, transportul feroviar nu are capacitatea de a înlocui transportul maritim, ci va servi în continuare doar drept alternativa acestui serviciu.”

În România Kuehne + Nagel oferă serviciu intermodal complet și poate combina maritimul cu rutierul, aerianul sau feroviarul, în funcție de cât de repede își dorește clientul mărfurile și de costul acceptat.

Provocările din transportul rutier au fost transformate în oportunități

În ultimii ani compania a investit și în dezvoltarea diviziei de transport rutier. Drept rezultat, cifra de afaceri pentru transportul rutier a crescut cu peste 40% în perioada 2020-2021. „Am reușit să creștem în volume și să ne consolidăm businessul pe anumite rute, ceea ce ne-a permis să operăm mult mai eficient și să păstrăm un nivel bun al profitabilității. Asta și pentru că dispunem acum de o rețea națională pentru transportul în regim de grupaj. Cele 5 locații dedicate exclusiv cross-docking‑ului (Arad, Cluj, Sibiu, Bacău și București) au beneficiat de noi conexiuni internaționale cu terminalele Kuehne + Nagel din Europa. Datorită acestui fapt, timpul de livrare a transporturilor internaționale de grupaj a fost scurtat semnificativ pentru multe rute europene. Asta nu înseamnă că nu ne confruntăm și noi cu probleme de capacitate și avem exemple de colaboratori care fie și-au redus flota, fie au renunțat la business. Cel mai dificil de operat rămâne traficul național”, a declarat Andrei Ene, managerul general al diviziei de Logistică Rutieră.

Dacă în urmă cu 5 ani contribuția grupajelor nu depășea 10% din cifra de afaceri realizată pe rutier, în prezent acestea au ajuns să reprezinte mai bine de jumătate.

Din aprilie Kuehne + Nagel a relocat centrul de grupaj rutier de la Timișoara la Arad, într-un depozit nou de clasa A, mai apropiat de graniță, pentru a susține creșterea traficului internațional. Noua locație joacă rolul unui punct de consolidare pentru toate mărfurile care trebuie livrate în România, Bulgaria și Grecia și este conectată zilnic cu hub-urile din Austria, Germania sau Ungaria.

„Pe 16 septembrie lansăm serviciul de grupaj săptămânal Italia-România/Bulgaria. În fiecare vineri vor pleca unul sau mai multe camioane de grupaj din hub-urile de colectare din Milano și Florența către România. Serviciul este prevăzut doar pentru import, pentru export urmând să se analizeze independent fiecare flux de marfă disponibil și poate anul viitor să existe o linie regulată”, a declarat Valentin Georgiev, managerul pentru dezvoltare de business.

Compania deține un portofoliu echilibrat de clienți din punct de vedere al industriilor în care activează – de la FMCG, automotive, agri, petrol ș.a. – nefiind sensibilă la scăderile importante de pe anumite segmente de activitate din perioada pandemiei.

MyKN, aplicația prin care clienții verifică prețul, planifică transportul, lansează comanda și controlează procesul

Kuehne + Nagel a făcut pași în direcția digitalizării, având implementată o aplicație în care clienții găsesc toate informațiile despre transport, dar care le permite să facă și booking-uri singuri. „Aplicația myKN este foarte ușor de folosit. Clientul își alege destinația și punctul de plecare și sistemul generează cotația de preț pentru toate modurile de transport. Se poate face bookingul direct din aplicație, care oferă, de asemenea, un timp estimat de transport, prețul, consumul de CO2 pentru acel transport, fără a fi nevoie să intre în contact cu vreun operator. MyKN aplică automat condițiile contractuale negociate cu fiecare client, pe fiecare rută. Mai mult, dacă ruta sugerată de sistem nu e agreată de client, acesta are posibilitatea de a o modifica”, a explicat Marius Alecu, expert în soluții digitale în cadrul companiei.

Aplicația funcționează foarte bine pentru maritim și aerian, urmând să fie făcute mai multe îmbunătățiri, pentru rezultate precise și pe rutier, unde sunt mai mulți parametri de luat în calcul și mai multe tipuri de curse: full load, grupaje etc.

Serviciile de Contract Logistics se îmbogățesc cu cele de distribuție

Kuehne + Nagel a înregistrat rezultate bune și pe Contract Logistics, segment unde cifra de afaceri realizată a crescut cu circa 10% în ultimii doi ani. Pe lângă extinderea contractelor, a fost mărită și aria de servicii efectuate.

„Sfârșitul lui 2021 ne-a găsit într-o poziție destul de bună, având în vedere volatilitatea pieței și impactul negativ indus de pandemia Covid-19. Am mărit volumul de lucru, pentru Contract Logistics operând la acest moment peste 100.000 m2”, a declarat Cosmin Soceanu, managerul de dezvoltare al departamentului de Contract Logistics.

În prelungirea serviciilor de Contract Logistics, Kuehne + Nagel își dezvoltă tot mai mult serviciile de distribuție. Compania organizează activitatea de distribuție pentru Stockday – platforma de comerț online B2B – cu includerea unor servicii speciale de cash on delivery. Serviciul e destinat celor cu volume mai mici – magazine, restaurante, hoteluri – cărora Stockday le livrează direct în prezent mai ales băuturi. Acestea sunt aduse din fabricile producătorilor în depozitul amenajat și operat de Kuehne + Nagel. Compania organizează distribuția cu flotă proprie închiriată de mașini, deocamdată diesel, pentru că infrastructura electrică din România nu prea permite montarea de stații electrice de încărcare rapidă.

„S-a luat în considerare achiziția de vanuri sau camionete electrice, așa cum au făcut colegii noștri din Thailanda, care asigură logistica contractuală pentru unul dintre cele mai mari lanțuri de supermarketuri de acolo și care folosesc camionete electrice pentru distribuția între depozit și magazine. Pentru asta e nevoie de rapiditate mare la încărcarea bateriei, iar în România sunt foarte puține sau deloc stații de încărcare de peste 100 KWh ca să poți încărca bateria, aproape complet, cam într-o oră. Astăzi trebuie să adaptezi lanțul logistic în funcție de vehicule. Autonomia ajunge la 350-400 km, ceea ce e mai mult decât suficient pentru 1-2 drumuri dus-întors dacă distanța e mai mare. Se poate merge uneori pe încărcare pe timpul nopții, care e și mai ieftină și crește și durata de folosire a bateriei, dar de cele mai multe ori e nevoie și de 1-2 încărcări rapide pe timpul zilei. Am putea monta singuri o stație rapidă de încărcare, care ajunge la 50.000-60.000 de euro, dar problema e infrastructura electrică disponibilă, care, în multe cazuri, nu permite funcționarea unei astfel de stații. Iar când construiești pe cont propriu rețeaua suplimentară de putere costul devine prea mare.”

Compania mizează pe închiriere de depozite și echipamente, pentru o flexibilitate crescută.

„Politica noastră este una light-asset, tocmai pentru a putea răspunde cât mai bine solicitărilor care vin de pe piață și noilor trenduri în zona de logistică, trenduri care sunt caracterizate de necesitatea unei viteze de reacție sporite. Având o abordare și o structură flexibile, compania poate să răspundă cu succes unei solicitări în oricare zonă geografică a României.”

Potrivit reprezentanților KN, în ultima perioadă chiriile au crescut în medie cu 15-20%, și se pare ca această creștere nu urmează să se oprească.

„Noi contractăm spațiile pe termen lung, așa că până la acest moment nu am avut creșteri de cost (exceptând indexul hicp) nici la chirie și nici la service charge. În schimb, creșterea cheltuielilor de regie ne afectează în aceeași măsură ca și pe ceilalți operatori de pe piață.”

În ceea ce privește echipamentele din depozit, compania lucrează cu cei mai importanți jucători din domeniu, abordarea fiind similară cu cea pentru spațiile de depozitare. „Preferăm să închiriem echipamentele tocmai pentru a nu fi limitați la anumite tipuri și pentru a beneficia de cele mai noi tehnologii din domeniu.”

Soluții dedicate pentru sustenabilitate

Kuehne + Nagel încearcă să se alinieze la politica de decarbonizare europeană, astfel încât până în 2030 emisiile de CO2 să scadă considerabil în operațiunile efectuate.

Pentru aceasta compania a dezvoltat trei soluții dedicate. „Pentru camioane asigurăm momentan în Europa de Vest, alimentarea cu biodiesel, iar pentru avioane și nave, pentru serviciul care vine din Europa spre România, le oferim clienților posibilitatea de a opta pentru biocombustibili, la costuri puțin mai ridicate decât folosind combustibili tradiționali”, a precizat Vlad Raicu, managerul de marketing al Kuehne + Nagel.

Clienții pot beneficia astfel de transporturi cu emisii de carbon aproape zero. De asemenea, pentru cei care vor să plătească pentru un astfel de serviciu, însă pe ruta pe care se transportă marfa lor nu există opțiunea alimentării cu biocombustibil, se rezervă cantitatea de biocombustibil necesară pentru acea cursă și se folosește pe o altă rută, unde există această posibilitate.

La nivel de România, Kuehne + Nagel a început în 2022 o campanie de promovare a ideii de sustenabilitate. „Le oferim clienților pomi, care pot fi plantați imediat sau în sezonul de plantare (septembrie-octombrie), și apoi începem să îi angrenăm în activități de ecologizare, de plantare, de marcare de trasee montane ș.a.m.d. Avem destul de mulți clienți care au spații libere în curtea fabricilor/clădirilor de birouri și care au plantat deja pomi în curte și ne-au trimis fotografii”, a spus Vlad Raicu.

Kuehne + Nagel își propune să devină promoter pentru parteneri pe partea de sustenabilitate și să îi facă să conștientizeze nevoia de acțiune.

„Odată cu predarea pomilor le facem clienților o scurtă prezentare cu ce facem noi pentru reducerea poluării. Sunt lucruri simple, ușor de implementat. De exemplu, am renunțat cu totul la PET-uri, avem dozatoare de apă și nu mai folosim pahare de plastic sau hârtie, avem reciclare selectivă în birouri și depozite, o parte din flota auto a personalului este hibridă și vrem să le transpunem și partenerilor modelul nostru. Încercăm, de asemenea, să îi angrenăm în diverse acțiuni de plantare de copaci pe care le efectuăm prin intermediul fundațiilor care se ocupă de plantări și ecologizări. Problema cea mai mare în România e lipsa de implicare, nu banii, dar există fundații, precum «Plantăm fapte bune», care oferă donatorilor posibilitatea de a alege un pachet de ecologizare și se ocupă ele de tot, adică organizarea evenimentului de plantare sau ecologizare, unelte, oameni, mâncarea oferită oamenilor în zilele de acțiune etc. În plus, dacă e vorba de plantări, se ocupă să monitorizeze copacii și să îi înlocuiască pe cei care poate se usucă. Avantajul colaborării cu fundațiile este că acestea fac lucrurile organizat: prospectează o zonă unde a apărut eroziune din cauza deforestărilor, fac un studiu de impact și aleg o zonă bună, unde e nevoie de reîmpădurire.”

Kuehne + Nagel merge mai departe și calculează emisiile de CO2 pentru fiecare transport. Se dau rapoarte constante – lunare sau anuale – în funcție și de numărul de transporturi efectuate. Cea mai bună calculație și cea mai exactă în momentul de față este pe maritim – pentru că și liniile maritime au sisteme asemănătoare și atunci se corelează foarte repede – după care aerianul și ultimul rutierul, din cauza faptului că acolo sunt foarte mulți cărăuși și e mai dificil de colectat datele de la fiecare.

Pe lângă transporturi, Kuehne + Nagel are în vedere și utilizarea unor depozite cu panouri fotovoltaice montate pe acoperiș – și aici se analizează unde se pot face montaje ulterioare pe depozitele deja în uz, în timp ce pentru cele noi aspectele de sustenabilitate sunt luate în considerare de la început.

Articole similare

Ad