Dupa ani buni in care agricultura a contribuit la cresterea economica a tarii, cu o balanta pozitiva ce arata ca am exportat mai mult decat am importat, aceasta si-a redus in 2015 aportul la PIB, comparativ cu 2014, in ciuda faptului ca la sfarsitul anului rata de absorbtie a fondurilor europene va depasi, potrivit estimarilor, 90%. Rezultatele mai slabe au fost cauzate, pe de o parte, de seceta, iar pe de alta, de absenta infrastructurii de irigatii, a tehnologiilor performante si a promovarii produselor la nivel intern sau pe terte piete.
Ca urmare, ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Daniel Constantin, prezent la conferinta Pria Agriculture, a accentuat ideea ca fermierii ar trebui sa se asocieze in structuri de tip cooperativa, atat pentru a obtine o crestere a productivitatii, cat si pentru o putere mai mare de negociere in fata traderilor si a marilor lanturi comerciale.
Persoanele fizice care vor intra in asociatii vor fi scutite de plata impozitului pentru norma de venit, iar cooperativa va beneficia de o reducere de 20% a cotei de impozit pe profit. „Romania nu duce lipsa de productie, ci de organizare“, a spus Daniel Constantin, exemplificand ca un fermier care lucreaza pe cont propriu comercializeaza laptele la 0,7 lei/l, in vreme ce prin cooperativa poate obtine 1,04 lei/l.
Problema pretului mic al laptelui a fost dezbatuta de curand si la nivel european, in Consiliul de ministri, Romania fiind mentionata printre tarile in care pretul laptelui a scazut cel mai mult, in principal din cauza embargoului impus de Federatia Rusa si a eliminarii cotelor de lapte. „Chiar daca nu exportam in Rusia lapte, carne sau alte produse, am fost afectati in mod indirect, pentru ca produsele din Polonia sau din alte state apropiate au ajuns pe piata romaneasca la preturi de dumping“, a explicat ministrul Constantin.
Retelele comerciale sunt deschise catre produsele autohtone, dar nu 100%
Anul acesta, la incheierea campaniei de recoltat, s-a constatat ca seceta care a dus la scaderea productiei nu s-a reflectat, asa cum era normal, in preturi mai mari ale produselor. Ca urmare, fermierii au solicitat realizarea unor intalniri cu traderii si reprezentantii hipermarketurilor, mediate de Ministerul Agriculturii. „La negocieri partile inca nu se aseaza pe picior de egalitate. Mai avem mult de lucrat pe zona de agricultura astfel incat sa ii facem competitivi pe fermieri, cu o putere mai mare de negociere“, a punctat ministrul, subliniind insa ca in ultimul timp se constata o dorinta mai mare de dialog din partea traderilor si hipermarketurilor. „Lanturile de magazine spun ca vor cumpara din Romania mai mult daca exista produse de calitate (sortate, ambalate, etichetate), cu o frecventa de livrare de 12 luni/an.“
Florin Capatana, vicepresedinte al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), a precizat: „am creat, impreuna cu micii producatori, programe care duc pe masa clientilor finali ai magazinelor produse de foarte buna calitate …