IFPTR a premiat sapte dintre companiile prezente la conferinta organizata de revista Tranzit la Cluj, la inceputul lui octombrie, cu cate un voucher de instruire profesionala, constand intr-un program de pregatire de 12 ore pentru un echipaj format din doi soferi. „Premiantii“ au avut ocazia sa-si testeze limitele in cadrul cursului de Safety Drive, care s-a desfasurat pe 12 octombrie pe poligonul IFPTR de la Targu Mures. Castigatorii premiilor au fost Cartrans Romania, Ahead Logistics, Riwo Transport, Logistics E Van Wijk, Waberer’s, Lucarom si H.Essers.
Prin participarea la trainingul de siguranta conducerii, soferii delegati de companiile castigatoare au avut ocazia sa experimenteze si sa asimileze tehnici de conducere eficienta si, mai mult, si-au putut stabili noi referinte in privinta abordarii unor noi tehnici de condus si tactici pe care le pot aplica in diferite situatii de trafic si conditii de drum. Participantii au primit certificate de absolvire a cursului de Safety Training, dar si carduri de conducatori auto experimentati.
Cu 12 ore mai aproape de cele 35 de ore pentru CPC
Alaturi de exigentele companiilor de transport si nevoia constanta de imbunatatire a performantelor soferilor, necesitatea desfasurarii cursurilor de pregatire si perfectionare este sustinuta acum si de o lege europeana intrata in vigoare in septembrie 2009, care prevede ca toti soferii sa efectueze 35 de ore de pregatire profesionala la fiecare cinci ani, pentru obtinerea Certificatului de Pregatire Profesionala. Astfel, prin cursul la care au participat, conducatorii auto sunt cu un pas mai aproape de pregatirea pentru obtinerea CPC, obligatoriu in 2014.
Cursul a constat din doua parti teoretice sustinute de presedintele IFPTR, Gabor Sandor, si doua probe practice desfasurate in poligon, unde soferii au fost insotiti de traineri. „Pregatirea in poligon nu este o pastila care se ia impotriva anumitor anomalii, ci poate fi mai mult o motivare pentru soferii buni, pentru a completa cu exemple puse in practica experienta pe care o au deja. Reconsiderarea propriilor concepte prin exercitiu este de bun augur, chiar daca se face cu anumite sacrificii din partea unor soferi, chiar emotionale“, a declarat presedintele IFPTR.
Abordarea strategica a condusului in poligon
Aceasta a fost ideea de baza in jurul careia s-a conturat sesiunea de pregatire teoretica, astfel incat soferii sa fie pregatiti pentru exercitiile de perfectionare a tehnicilor de condus pe care le-au pus in practica in compania trainerilor.
„Soferii beneficiaza deja de practica necesara unui profesionist si cursul de pregatire profesionala are doar menirea de a intari convingerile unor actiuni practicate zi de zi“, a explicat Gabor Sandor.
Poligonul dispune de trei piste: de mare viteza, de ocolire a obstacolelor in conditii dificile de drum si de derapaj, care au menirea de a ascuti simturile conducatorilor auto. Primul exercitiu, de ocolire a obstacolelor imaginare si condusul in cerc pe sectiune de asfalt combinat uscat/ umed, a fost realizat pentru identificarea vitezei la care incepe alunecarea ce poate conduce la derapaj si a momentului de viteza maxima la care ESP mai poate redresa vehiculul. Insa, potrivit lui Gabor Sandor, sistemele de siguranta cu care sunt echipate vehiculele ofera soferului doar ragazul necesar pentru a interveni in concordanta cu situatia.
A doua aplicatie a presupus oprirea brusca intr-un punct fix pe drum in linie dreapta. Pentru a circula in conditii de siguranta este necesara informarea. La fiecare 15 secunde se scaneaza vizual traseul pentru stabilirea unor referinte in luarea deciziilor, iar privirea trebuie sa fie in permanenta fixata catre punctul de unde pot aparea pericole. „In trafic, atentia trebuie sa fie concentrata la starea carosabilului si la ceilalti participanti la trafic. Toate celelalte informatii care apar pe parcurs sunt secventiale“, a spus Gabor Sandor. La 20 km/h, raza vizuala este de 150o, iar la 80 km/h campul vizual se ingusteaza. Calitatea carosabilului se verifica in functie de momentul zilei, zgomotul pneurilor, culoarea acestuia si reflexia luminii. Poleiul este un element concret pentru un carosabil care absoarbe lumina, „gheata neagra“, lumina fiind reflectata de un carosabil umed. „In diferite conditii de aderenta, arta de a tine masina pe sosea este una fantastica, mai ales ca spatiul este limitat“, a completat presedintele IFPTR.
Aplicatia a treia presupune ocolirea obstacolelor pe rampa alunecoasa. Aici se simuleaza depasirile fortate pe drum alunecos, situatie cu care soferii se pot confrunta din cauza celorlalti participanti la trafic care efectueaza manevre fara sa se asigure.
Pe pista a treia, cea de mare viteza, sunt trei benzi, doua cu suprafata alunecoasa si una acoperita de apa, mai ales ca, statistic, cauzele accidentelor rutiere sunt lipsa distantei intre vehicule si viteza.
Distanta de siguranta care trebuie mentinuta se invata, dar uneori abia dupa ce soferii au fost pusi in situatii neplacute.
In cazul unuia dintre exercitii, soferii au experimentat situatia de a gestiona foarte bine distanta laterala, care trebuie raportata la repere fizice intalnite pe traseu, si niciodata la masina depasita. „Geometria drumului trebuie valorificata de fiecare data. Astfel, pentru a evita trei balansuri ale marfii transportate cauzate de iesirea in depasire, revenirea si virajul, doua dintre ele se pot cupla: ori iesirea in vederea depasirii se poate cupla cu virajul, ori revenirea pe partea dreapta se poate cupla cu un viraj la dreapta“, a explicat Gabor Sandor.
Rezultate mai bune la final si mai multa incredere
Sesiunea de pregatire a inceput si s-a incheiat cu un test de evaluare constand din 15 intrebari selectate aleatoriu dintr-o baza de 107 realizate pe tematici de Conducere si Exploatare Rationala a Vehiculelor. Raportat la rezultatele pe care soferii le-au obtinut inainte de sesiunea teoretica si probele practice, punctajele obtinute la evaluarea finala au fost mult imbunatatite.
Aflati pentru prima data la un curs de siguranta rutiera, soferii companiei Waberer’s au fost foarte incantati ca si-au putut testa limitele proprii, dar si pe cele ale masinii, increderea in propriile forte crescand de la un exercitiu la altul, fapt relevat si de rezultatele la teste. Cei doi soferi au raspuns corect la 9, respectiv 6 intrebari initial, iar la final au ajuns la 12, respectiv 10 raspunsuri corecte, cu o acumulare pozitiva de 127 si 120%.
„Prima tura pe pista de ocolire a obstacolelor a fost realizata cu reticenta, pentru a identifica gradul de dificultate, insa la al doilea tur am avut mai multa incredere, manevrand mult mai usor camionul printre obstacole“, a spus Szabó Zsolt István, unul din soferii Waberer’s. „Stiam ce ma asteapta la acest curs, tatal meu este sofer pe ambulanta si a participat si el la cursul de pregatire“, a completat el, adaugand ca este important sa stii cum sa reactionezi in situatii limita, mai ales ca „in Romania, dupa ce ca drumurile sunt putine si proaste, masinile sunt parcate pe trotuar si pietonii merg pe carosabil.“
Nici tinerii soferi ai Ahead Logistics nu au mai trecut printr-o experienta similara, insa „acum am vazut cum se comporta masina in cazul unui derapaj controlat si vom sti sa luam deciziile corecte“, au spus acestia. Afirmatie sustinuta si de rezultatele obtinute de cei doi soferi la teste. Astfel, daca la testul initial au raspuns corect la opt, respectiv doua intrebari din 15, experienta acumulata a dus la obtinerea a 14 si chiar 15 raspunsuri corecte din 15!
Practica este mai apreciata decat teoria
„Nu am primit prea multe detalii cand am fost anuntati ca vom participa la un training si nu am stiut la ce sa ne asteptam, mai ales ca cel mai des soferii sunt trimisi la cursuri de condus economic“, a spus Tiberiu Csabai, sofer in cadrul Riwo Transport. Soferii firmei clujene sunt de parere ca unele situatii pe care le-au pus in aplicare in poligon, cum ar fi franarea brusca cu masina incarcata, nu sunt aplicabile in trafic fara sa se ajunga la deteriorarea incarcaturii, insa pe poligon au putut experimenta, atat pe carosabil umed, cat si pe uscat, care este distanta la care un camion se opreste. Situatiile in care au fost pusi au fost „fortate la limita“, pentru ca in trafic nu ai siguranta oferita de poligon pentru a vedea „cat te tin curelele“. Insa este o experienta pe care ar recomanda-o si celorlalti colegi pentru siguranta lor, a celorlalti participanti la trafic, a marfii si a masinii.
Potrivit acestora, multi soferi nu se asigura la efectuarea anumitor viraje, „din inconstienta”, iar cele mai multe accidente sunt cauzate de traficul intens, dar si de stresul si oboseala rezultate din presiunea de a ajunge la timp cu marfa sau pentru a o prelua.
Din punctul de vedere al soferilor, obligativitatea de a face 35 de ore de training la cinci ani este mai mult o formalitate, pentru ca siguranta in trafic depinde de fiecare sofer, iar practica invata, nu teoria. Rezultatele obtinute de cei doi soferi nu pot fi comparate pentru ca, din cauza unei defectiuni tehnice a camionului, nu au mai participat la testul de evaluare finala.
„Chiar daca sunt sofer, nu lucrez pe aceasta pozitie, ci ma ocup de cursurile de pregatire pentru soferi in cadrul Logistic E Van Wijk. Experienta de care am beneficiat mi-a demonstrat ca exista anumite aspecte pe care nu le puneam in aplicare. La noi accentul se pune pe condus economic, siguranta marfurilor transportate, ancorare etc.“, a explicat reprezentantul firmei. Una din noutatile pe care soferii companiei clujene le-au experimentat este controlul masinii pe teren alunecos, prin franare.
„Aplicatiile practice din poligon sunt foarte importante. Indiferent cat de bine le poti explica soferilor teoretic cum sa se comporte cu masina si care sunt reactiile acesteia in diferite conditii de drum, nu te poti astepta sa inteleaga pana nu sunt pusi in situatii concrete“, a spus acesta. Si rezultatele la teste au dezvaluit o imbunatatire, ajungand de la 8 raspunsuri corecte la 13 la testul final.
Programele de pregatire pentru soferi, fie ca este vorba de condus economic sau cursuri de siguranta rutiera, sunt tentante si pentru managerii companiilor de transport, pentru ca, pe de-o parte, aduc economii considerabile, iar pe de alta parte, camionul si marfa sunt in siguranta. „M-am gandit foarte bine si cu siguranta voi opta pentru cursuri pentru soferi, atat pentru siguranta rutiera, cat si pentru condus economic“, a mentionat Decebal Popescu, directorul general Cartrans Romania.
De altfel, singurul conducator auto care a mai participat la un curs de pregatire, chiar daca pentru consum economic, a fost Laurentiu Stoica, sofer in cadrul Cartrans Romania. „Comparativ cu experienta de zi cu zi, mi-am dat seama ca am mai avut de invatat pentru a gestiona mai bine situatiile de criza“, a spus Ciprian Nanu, sofer in cadrul aceleiasi firme. „Cu ani in urma, catre Braila, pe drum uscat, la un moment dat a parut o portiune cu pojghita de gheata si masina a intrat in derapaj. Nu am franat, doar am redus viteza prin frana de motor si am lasat-o pana s-a redresat ca sa pot opri in conditii de siguranta, iar aici am invatat ca pot sa folosesc frana chiar si in conditii de ploaie, pe drum alunecos“, a continuat acesta.
Un alt mit care a fost demontat a fost cel in cazul portiunilor de drum aglomerat, cand privirea trebuie sa urmareasca „seful“ coloanei, si nu vehiculul din fata, asa cum credeau cei mai multi dintre soferi. Rezultatele obtinute la teste nu sunt concludente nici pentru soferii Cartrans Romania, pentru ca, din cauza unor probleme tehnice, au intarziat la evaluarea initiala.