Luna trecuta, EvoBus ne-a pus la dispozitie un autocar demo al noii generatii Setra ComfortClass 400, special adus din Germania pentru a face un test de consum pe drumurile din Romania. Versiunea cu motor de 456 CP, oferit impreuna cu o cutie de viteze manuala cu sase trepte, a obtinut un consum mediu de 25,3 l/100 km, pe un traseu de 324 km, care combina drum regional cu traversarea unei zone de munte si localitati (Bucuresti-Ploiesti-Cheia-Brasov-Poiana Brasov-Sibiu). Autocarul, cu o multime de echipari care optimizeaza greutatea proprie si economia, a fost incarcat la capacitate cu manechine de plastic pline cu apa. Am remarcat plaja de cuplu extrem de larga, care permite atacarea curbelor dificile fara a fi nevoie sa schimbi intr-o treapta inferioara, deoarece turatia poate cobori pana la 500 rpm, fara ca motorul sa dea semne ca „moare“.
De asemenea, „captuseala“ de tip fagure de pe interiorul usilor de la compartimentele de bagaje reprezinta o metoda ingenioasa de a reduce greutatea proprie a vehiculului si costurile de reparatii.
Noua Serie 400 Setra ComfortClass s-a lansat anul trecut la Busworld Kortrijk, cu cateva noutati notabile in planul reducerii greutatii proprii si la nivelul confortului pentru sofer si pasager, pe care le vom trece si noi in revista. Modelul 415 GT-HD oferit spre testare este cel mai vandut din gama Setra, in 2008 fiind livrate 300 de unitati. Un autocar Setra 415 GT-HD din Seria 400 am testat si noi pe traseul Bucuresti-Cheia-Poiana Brasov-Sibiu luna trecuta, pentru a vedea consumul inregistrat in conditii de trafic romanesc, cu noul nivel de echipare care reduce greutatea proprie.
Testul din Romania se inscrie intr-o caravana de promovare a noii Serii 400, avand loc, inainte de tara noastra, in Germania, dupa care vehiculul trebuia sa ajunga in Franta si Elvetia.
Setra S 415 GT-HD a venit echipat cu un motor OM 457 LA sase cilindri in linie, dispus vertical, care dezvolta o putere maxima de 456 CP (si indeplineste normele Euro 5) si cu noua cutie de viteza manuala GO 230, cu sase trepte. Autocarul nu a fost echipat cu anvelope uzate, pentru a obtine un consum mai redus, ci a venit cu pneuri noi, din gama Continental pentru distante lungi, montate pe jante de aluminiu Alcoa. Acestea din urma au permis o reducere a greutatii vehiculului cu 120 kg.
Greutatea proprie a autocarului este, astfel, de 13.500 kg. La plecarea de la Bucuresti, greutatea totala era de 17.830 kg, adica aproape de masa maxima autorizata, de 18.000 kg. „Incarcatura“ a fost reprezentata de sofer si doi pasageri plus alti „pasageri-manechin”, plini cu apa. In loc de bagaje, cativa saculeti de nisip, iar rezervoarele – cel de motorina (490 l) si de AdBlue (59 l) – au fost si ele pline. Pentru masurarea consumului nu am folosit alimentarea la pompa, ci rezultatele oferite de echipamentul VDO Siemens, specializat pe astfel de masuratori.
Autocarul testat avea 13.781,5 km la bord la momentul plecarii in cursa, consumul inregistrat pe cei 324 km efectuati de la Bucuresti pana la Sibiu, prin Cheia si Brasov, fiind de 25,3 l/100 km, cu o medie orara de 53 km/h.
Un consum bun, de 19,9 l/100 km, a fost inregistrat pe ruta Bucuresti-Ploiesti (36 km), cu o viteza medie de 55 km/h. Consumul a crescut pe centura Ploiestiului, 28,3 l/ 100 km, desi drumul nu a fost foarte aglomerat, viteza medie inregistrata pe aceasta portiune de drum fiind de 70 km/h.
Odata cu urcusul spre Cheia (Homoraciu-Cheia), pe o distanta de 26 km, consumul a crescut pana la 10,6 l, adica 40,7 l/100 km consum mediu. Curbele si rampele de 8-10% au ridicat consumul chiar pana la 41,7 l/100 km.
Dar cel mai mult a crescut consumul pe urcusul catre Poiana Brasov (11,59 km, drum cu inclinatie de 10% si multe curbe in ac de par) – 58 l/100 km, cu o viteza medie de 42 km/h. In schimb, coborarea s-a facut cu un consum de 7,4 l/100 km.
Cu rezultate mai bune pe Brasov-Fagaras (65 km) – 21,9 l/100 km la 65 km/h – si Fagaras-Sibiu (63,3 km) – 19,3 l/100 km, 64 km/h – consumul mediu pe intreg traseul a ajuns la 25,3 l/100 km.
Performante dinamice excelente
Din punct de vedere al sofatului, Setra S 415 ofera un loc de conducere foarte confortabil, cu un acces facil la toate functiile si comenzi care contribuie la cresterea sigurantei si controlului asupra autovehiculului.
La plecarea de pe loc se utilizeaza doar treapta intai, insa fara a actiona deloc acceleratia. Treapta a doua se schimba foarte repede, cand acul turometrului ajunge la 1.000 rpm, la 1.200 rpm se trece deja in treapta a treia, iar la 1.400 rpm in a patra. Treptele a cincea si a sasea se schimba la 1.600 rpm. La o viteza de croaziera de 100 km/h, turatia motorului se inscrie in plaja verde – 1.300 rpm – in treapta a sasea.
Aceleasi caracteristici dinamice se inregistreaza si la franare: la o viteza de 50 km/h, actionarea retarderului pana la a treia treapta reduce viteza de deplasare cu 10 km/h in maximum trei secunde. Pedala de frana aproape ca nu este nevoie sa o utilizezi, fiind suficient retarderul.
Cutia de viteze manuala Mercedes-Benz de generatie noua se foloseste aproape la fel de usor ca una automatizata, mai ales ca turatia poate sa scada pana la 500 rpm fara a fi nevoie sa se schimbe intr-o treapta inferioara.
La sensurile giratorii trecerea se poate realiza in treapta a patra de viteza, si fara acceleratie, daca nu este foarte stransa. Pentru soferii incepatori se recomanda totusi luarea curbelor in treapta a treia.
Manevrabilitatea autocarului cu doua axe si cu lungime de 12,2 m este foarte buna, desi pe curbele in ac de par si parapeti inalti de beton am fi apreciat mai mult o versiune cu trei axe.
In planul sigurantei, Seria 400 dispune de protectie antiimpanare (Front Collision Guard), la fel ca toate autocarele produse de constructorul german. Vehiculul beneficiaza de o noua generatie a sistemul EBS (EBS-1C), care ofera o presiune optima de franare pe fiecare axa, precum si cu Intarder 3, care asigura o putere de franare sporita pentru toate versiunile echipate cu motoare LA.
Setra S 415 GT-HD este dotat cu sistem de ridicare si coborare a nivelul caroseriei, ca standard, iar sistemul de franare este Knorr SN 7000 pe disc si aer comprimat. In plus, in ceea ce priveste sistemele de siguranta, este echipat standard cu EBS, Brake Assist, Adaptive Cruise Control, Active Brake Assist (ART, ABA) si Lane Assistant. Componentele ACC constau din sisteme de masurare a distantei fata de autovehiculele care se deplaseaza in fata autocarului si sistem de franare automata fara a mai implica retarderul. In caz de forta majora, cel mai bine este sa eliberezi acceleratia, dar daca a intervenit ACC nu este indicata si utilizarea retarderului.
Ca o noutate, blocul de lumini include si functia de iluminare dupa colt, care permite vizualizarea mai buna a curbei atunci cand soferul activeaza semnalizatorul si efectueaza un viraj (cu o viteza de pana la 40 km/h). Tot pentru o mai buna vizibilitate, masina dispune de senzori de ploaie si de lumina, pe care insa nu am avut ocazia de a-i folosi, deoarece testul s-a efectuat pe timpul zilei, cu cer senin.
In linie cu tendintele actuale de pe piata auto, vehiculul dispune in fata de lumini de gabarit (la cele doua colturi de sus din fata si de pe lateral) pe LED, mai economice si cu o durata de viata prelungita. Tot pe LED sunt iluminate placutele de inmatriculare, o „salba” de LED-uri marginind si farurile.
O noutate la stergatoare este modificarea vitezei de reactie a stergatorului la functia rapida, astfel incat sa creasca eficienta si sa se reduca zgomotul. In acelasi timp, parbrizul nu mai este prins intr-un cheder de cauciuc de 3 mm grosime, ci este montat direct, imbunatatind atat aspectul vehiculului, cat si aerodinamica, tradusa printr-un consum si un zgomot la rulare mai reduse.
Noua serie 400 beneficiaza de un volan multifunctional nou, imbracat in piele (asa cum avea versiunea testata de noi), dar si din fibra de carbon. Instrumentarul de bord are contururi tridimensionale, iar display-ul color ofera informatii despre statusul fiecarei usi laterale de la calele de bagaje si usitele de vizitare de la panoul electric, motor etc. Computerul de bord indica consumul de combustibil, dar si informatii despre intreaga calatorie.
Grija pentru pasageri
Autocarul dispune de 49 de scaune (inclusiv soferul si doua scaune pentru ghizi), facand parte din categoria autocarelor confort, clasificat la trei stele, spre deosebire de autocarele premium, cu 44 locuri si pat pentru sofer, clasificate cu cinci stele (dupa sistemul german).
Scaunele sunt de tip Nimbus, reglabile pe lateral si cu spatar reclinabil, fiind dotate cu masuta rabatabila si un dispozitiv special de sustinere a paharului, care se deschide la 45o. Este prezent si suportul pentru picioare, iar tetierele sunt acoperite cu piele. Scaunele sunt prevazute cu cotiere reglabile doar la culoar, cea de la fereastra fiind inlocuita de palierul format de panoul interior al peretelui lateral. Cotierele sunt realizate dintr-un material plastic mai moale (o spuma mai densa), care nu cauzeaza dureri ale bratului.
Cu o inaltime interioara de 2 m, spatiul disponibil pentru bagaje la interior este mai mult decat suficient, insa o persoana miniona poate pune mai greu un bagaj de mana deasupra randurilor de scaune.
Agatatoarele pentru haine sunt pozitionate pe stalpii de sustinere ai geamurilor laterale, la fiecare trei banchete.
La interior, sistemul de iluminare de pe culoar, precum si lampile de citit de deasupra fiecarui scaun, sunt, de asemenea, disponibile optional pe tehnologie LED.
Soferul beneficiaza de un control mai bun asupra interiorului vehiculului gratie unei camere dispuse deasupra celei de-a doua usi, mascate sub forma unei lampi. Noua serie ComfortClass 400 este echipata cu un sistem de aer conditionat montat pe acoperis, cu greutate optimizata.
Autocarul dispune de un sistem performant audio-video, cu doua monitoare LCD 19’’, care se pliaza electric, iar panelul individual de comanda este usor accesibil deasupra scaunelor. In fata, in dreptul celor doua scaune pentru ghizi, se gaseste frigiderul.
Usa de la toaleta este blocata, iar pentru deschidere exista un buton in bord pentru dezactivare. La fel se procedeaza si la inchidere, se blocheaza tot de catre sofer. Toaleta este suficient de spatioasa si pentru o persoana de pana la 2 m inaltime si mai robusta. Nu sunt probleme de utilizare si, in plus, este dotata cu detector de fum.
Nivelul zgomotului este redus, inclusiv pe ultimul rand de scaune, insa motorul transmite vibratii in podea care pot deranja calatorii pe durata unui drum mai lung.
Capacitatea compartimentului de bagaje este de aproximativ 9,6 m3; in cazul in care autocarul este dotat cu toaleta, volumul util scade cu aproximativ 1,2 m3, iar compartimentul de odihna pentru sofer mai vaduveste spatiul de bagaje cu inca 1,4 m3.