Intalnirea de la Bauma cu reprezentantii principalilor producatori de suprastructuri pentru transportul materialelor sau echipamentelor de constructii ne-a oferit, pentru prima data in acest an, ocazia de a lua pulsul pietei, de a vedea ce schimbari a adus criza economica in activitatea si strategia companiilor si de a anticipa cand va incepe o noua perioada de crestere, macar pana la nivelul din 2006. Am aflat, astfel, ca vanzarile sunt mai mari decat in 2009 in cazul celor mai multe dintre firmele prezente, mai ales al celor care se bazeaza preponderent pe piata germana, mult mai stabila, si ca centrul si estul Europei sunt la acelasi nivel, extrem de scazut, de anul trecut, in special din cauza lipsei de finantare.
Si am mai aflat ca furnizorii de materie prima sau de componente au scumpit din nou otelul, aluminiul, anvelopele, axele etc., fara ca aceasta scumpire sa fie posibila in cazul tuturor categoriilor de suprastructuri: unele dintre ele se vand deja la preturi mai mari decat anul trecut si altele vor costa mai mult abia din al doilea semestru, dar pentru cele foarte specializate nu prea se intrevede o astfel de posibilitate.
Desi se mandreste cu o participare internationala mult mai numeroasa decat la editiile precedente, Bauma este, in primul rand datorita locatiei sale, un targ dominat de expozanti germani, care au ca principala piata de desfacere Germania – o tara cu o economie stabila si pe cale sa depaseasca nu doar criza economica in general, ci si criza, mai acuta, din domeniul constructiilor. Poate de aceea interlocutorii nostri ni s-au parut mult mai optimisti decat ne-am fi asteptat intr-un context atat de dificil: mare parte din produsele lor sunt livrate pe plan local, unde cererea nu a scazut ca in alte state europene.
Scadere de pana la 70% in 2009, optimism moderat pentru 2010
Carnehl are o capacitate de productie de 500 de unitati/an si a fabricat in 2009 cu 35% mai putine vehicule decat in 2008, dar, asa cum declara Christian Hallen, directorul de export al companiei, nu se confrunta cu presiune asupra preturilor, pentru ca nu are stocuri, si nici nu a inchis uzine, deoarece in perioada de boom economic nu si-a marit capacitatea de productie, ci doar a trecut, in cele doua fabrici, de la doua la trei schimburi. In plus, in ultimul timp, Carnehl si-a extins oferta cu produse speciale, pentru segmente de nisa, care acum se vand mai bine decat basculantele. Principalele piete sunt Germania – unde se vand mai ales suprastructuri, si unde constructiile nu au scazut atat de mult – tarile vecine si cele din Balcani. Iar pe masura ce exporturile vor creste productia de semiremorci va fi din nou mai mare decat cea de suprastructuri.
Cifa a fost cumparata de producatorul chinez de echipamente de constructii Zoomlion, dar mixerele si pompele de beton se vor fabrica tot in cele patru centre din Italia, folosind componente italiene, asa cum declara Marco Brambati, directorul de marketing al companiei. In plus, tehnologia va fi exportata in China. In ceea ce priveste Zoomlion, acesta isi exporta produsele in centrul si estul Europei, dar inca nu si in Romania si Bulgaria, unde spera sa intre cand piata isi va reveni.
Cifa are o capacitate totala de productie de 8.000 de mixere de beton si 600 de pompe. Vanzarile au scazut anul trecut cu 60, respectiv 70%, la cele doua tipuri de produse, dar in primul trimestru din 2010 sunt cu 5-7% mai mari decat in aceeasi perioada din 2009.
Doll are doua fabrici in Germania si joint-venture-uri cu companii din Tanzania si Thailanda. Capacitatea totala de productie este de 800 de trailere speciale si 1.100 de caroserii, iar dupa un 2008 cu vanzari record, anul trecut a adus scaderi semnificative. Totusi, in primul trimestru din 2010 au fost cu 76% mai multe comenzi decat in perioada similara din 2009. Cea mai puternica piata este, si pentru Doll, Germania, urmata de Elvetia si tarile din nordul Africii
Si productia Goldhofer a scazut anul trecut, pana la 900-1.000 de unitati, din care 75% au fost exportate in America de Nord – cea mai buna piata a sa – si Asia. Iar in primul trimestru din 2010 cererea a fost mai mare decat in aceeasi perioada a lui 2009.
Humbaur are un centru de productie in Germania, cu o capacitate de 49.000 de vehicule pe an.
In ciuda situatiei dificile de pe piata, compania a avut in 2009 vanzari cu 40% mai mari decat in 2008, asa cum declara Eva-Maria Pohl, director de marketing si PR, deoarece la vehicule grele este abia in primii ani de activitate si la cele de pana la 3,5 t piata merge foarte bine, iar Humbaur are o oferta bogata pe acest segment, este lider de piata in Germania si vinde bine si in Scandinavia si Benelux. Exporturile de vehicule grele se indreapta mai ales spre Polonia si Scandinavia. In plus, in primul trimestru din 2010 rezultatele sunt chiar mai bune decat anul trecut, obiectivul pana la final de an fiind o noua crestere, cu 15%.
Pe segmentul trailerelor destinate transporturilor speciale – destul de ingust, deoarece produsele sunt scumpe si foarte specializate – Humbaur are a treia cota de piata din Germania si intentioneaza sa treaca pe locul al doilea in 2010, dar si sa creasca exporturile. In acest scop, in prezent se pun bazele unei structuri de vanzari care sa acopere inclusiv tarile din centrul si estul Europei.
Kempf are o singura fabrica, in Germania, unde produce basculante, trailere si sasiuri pentru containere. Capacitatea acesteia este de 1.400 de unitati/an, dar in 2009 s-au facut aproximativ 900. Cel mai bun an de pana acum a fost 2007, cu vanzari de aproape 1.400 de unitati, in timp ce in 2008, la final, a inceput sa se simta criza, si s-a ajuns doar la 1.200. In ceea ce priveste anul in curs, Henner Schäfer, director de export, declara ca e dificil de facut estimari, dar ca spera ca productia sa fie cel putin la nivelul din 2009. In acest sens, Kempf se bazeaza mai ales pe piata stabila din Germania – in ciuda faptului ca si aici vanzarile au scazut in 2009 – dar are rezultate bune si in Elvetia.
Asa cum declara directorul general Langendorf, Bernd Bose, fabrica din Germania merge bine, avand comenzi care-i acopera capacitatea pana in iunie, si singura problema sunt preturile mici la care se vand vehiculele.
Si activitatea la centrul din Medias este la un nivel satisfacator, desi se produce, ca si in 2009, doar pentru piata germana – cererea in Romania fiind foarte redusa. Din ianuarie, si sasiurile se fabrica aici, pentru ca este mai ieftin, si tot de aici se trimit kituri la cele doua fabrici din Rusia, deschise in august-septembrie 2009. Capacitatea actuala a centrului din Romania (care este la jumatatea celei din 2007) este acoperita pana in iunie, cele mai multe comenzi fiind din Germania, Scandinavia, Rusia si Franta.
Müller Mitteltal, care aniverseaza 60 de ani de activitate, are trei uzine in Germania si una in Polonia, iar capacitatea totala de productie, atinsa in 2008, este de circa 2.000 de unitati. In 2009 insa au fost fabricate doar 900, deoarece pietele de export au scazut cu 35%, iar Germania – unde se vinde 70% din productie – cu 5-10%. Rezultate bune se inregistreaza si in Polonia, Benelux si Ungaria. Asa cum declara Bertrand Heß, director de export Müller Mitteltal, „2010 a inceput foarte bine, mai ales in Germania, dar si exportul a crescut cu 10-15% fata de 2009, astfel ca pana la final de an credem ca vom vinde mai mult decat in 2009.“
Nooteboom a produs in 2009, in Olanda si Romania, cu 50% mai putine unitati decat in 2008, asa cum declara Johan Van de Water, directorul de comunicare si PR al companiei. In 2010, cererea a inceput din nou sa creasca si se asteapta sa fie un an mai bun decat 2009, „dar abia din 2011 estimam ca piata sa-si revina. Problema cea mai mare sunt bancile, pentru ca in rest transportatorii au de lucru, cu profit mai mic decat in trecut, e drept, si unii dintre ei ar mai avea nevoie de vehicule. Totusi, avem asteptari mari de la tarile din estul Europei, in ciuda faptului ca Polonia, care e o piata foarte puternica pentru noi, este acum intr-o situatie politica dificila.“
Compania italiana Pris-Mag produce de 45 de ani sisteme ce permit schimbarea rapida, in trei minute, a caroseriilor demontabile (betoniere, pompe de beton, macarale s.a.), pe sasiu, oferind mai multa flexibilitate in utilizarea aceluiasi vehicul. Tocmai de aceea, Chiara Sala, reprezentanta firmei, este de parere ca situatia economica dificila recomanda sistemul Pris-Mag, care, in plus, se remarca prin polivalenta mai mare decat a competitorilor, deoarece, datorita pivotilor ranforsati, permite montarea pe acelasi sasiu a mai multor tipuri de suprastructuri, oricat de grele. De patru ani, firma s-a orientat si spre export, cele mai bune piete fiind Franta, unde are un concesionar, Scandinavia si Irlanda.
Pris-Mag are un singur centru de productie, in Italia, cu capacitate de 700 de camioane/an. In 2009 a fabricat 550 de astfel de sisteme, iar 2010 a inceput bine, de aceea se si estimeaza un rezultat superior celui de anul trecut.
Reisch produce vehicule cu podea mobila, basculante de 17-60 m3 si sasiuri pentru orice tip de container. Primele doua tipuri sunt cele mai bine vandute din oferta firmei, in timp ce sasiurile, beneficiind de numeroase ranforsari, sunt mai scumpe, deci mai putin solicitate. Si Reisch are ca piata principala de desfacere Germania, urmata de Austria, Cehia si Polonia. Capacitatea de productie a companiei este de 1.700 de unitati, dar anul trecut au fost livrate cel mult 1.000 de vehicule din toate cele trei categorii, fata de 1.500 in 2008. Iar 2010, desi a inceput timid, a adus vanzari cu 5% mai mari in primul trimestru, comparativ cu aceeasi perioada din 2009.
Productia Schmitz a inceput sa creasca din nou in ultimele luni, desi nu cu mult. Asa cum declara directorul de marketing al companiei, Gerd Rohrsen, la frigorifice, de exemplu, vanzarile sunt aproape la acelasi nivel din 2008, insa la basculante e o diferenta uriasa intre 2008 si 2009, si singura consolare este ca si acest segment incepe sa se dezmorteasca, iar din toamna se estimeaza ca va creste cererea. La fel de dificil este si la prelate, unde Schmitz este lider european, dar unde piata a cazut cel mai mult.
Vanzarile in estul Europei, la pamant din lipsa de finantare
Producatorii de suprastructuri pentru transport de materiale sau utilaje de constructii au avut rezultate bune in ultimii ani in estul Europei, inclusiv in Romania, dar criza a lovit aici mai puternic decat in alte regiuni, si scaderea pietei a fost mai dramatica, uneori pana aproape de zero. Si, desi multe firme se asteapta ca in urmatorii ani cresterea cea mai puternica sa vina tot de aici, deoarece nevoia de constructii e mai mare, ele nu mizeaza in 2010 pe pietele est-europene.
Carnehl a avut in ultimii ani o prezenta buna in Romania, unde este la al treilea distribuitor, de a carui activitate Christian Hallen, directorul de export, se declara multumit. In primul trimestru din 2010 vanzarile la noi au fost mai mari decat in 2009, desi nu se ridica la nivelul de dinainte de criza.
Asa cum remarca Marco Brambati, director de marketing Cifa, piata din Romania a scazut anul trecut cu circa 80%, fiind vandute in total 15 mixere de beton si pompe, fata de 100 in 2008 (este vorba de vanzarile totale, nu doar ale producatorului italian). Iar in tarile din zona, cu exceptia Poloniei, situatia este asemanatoare. Asta dupa ce tara noastra a fost cea mai mare piata din regine pentru Cifa, urmata de Bulgaria, la fel de afectata acum de criza.
Si pentru Doll, octombrie 2008 a adus o cadere dramatica in Rusia si tarile est-europene, iar situatia economica de aici continua sa fie foarte dificila. In ceea ce priveste Romania, compania a vandut anul trecut un singur trailer, cu patru axe.
Goldhofer nu a primit comenzi din Romania in 2010 si asteapta ca piata sa-si revina pentru a vinde direct in tara noastra. Pana acum, clientii de aici au cumparat in special trailere cu patru axe.
Humbaur are cativa dealeri in Romania si primeste si cereri din tara noastra, problema aici fiind legata de lipsa de finantare, care impiedica vanzarea efectiva. La fel se intampla insa in toate statele din centrul si estul Europei, cu exceptia Poloniei, care este in crestere. Vanzarile de trailere au scazut anul trecut in Romania cu 50%, iar in primele luni din 2010 nu s-a incheiat niciun contract pe acest segment, si totusi Heinz-Georg Ebert, director de vanzari de trailere pentru Europa, crede ca pietele estice vor creste cel mai mult din a doua jumatate a anului. „Nu cu pasi mari, dar se va ajunge la nivelul din 2006, care a fost un an normal, nu exceptional. Pentru ca e nevoie de constructii in aceasta regiune, si deci si de masini si utilaje. Numai sa se rezolve problema cu bancile si sa fie dobanzile mai mici.“
Kempf are un dealer in Romania, care ofera si la noi intreaga sa gama de produse, cele mai bine vandute fiind semiremorcile basculabile si trailerele cu platforma joasa. Tara noastra a fost o piata buna in anii de dinainte de criza, dar acum „centrul si estul Europei sunt practic zero. In Polonia am vandut anul acesta doua trailere, iar in statele baltice nu s-a livrat decat un vehicul in ultimii doi ani.“
Ca o noutate in activitatea Langendorf, centrul de la Medias se va ocupa si de vanzari, in locul CTE Trailers. „Avem suficiente relatii cat sa putem vinde direct, atat importatorilor de camioane, cat si clientilor finali, dar nu ne asteptam la rezultate spectaculoase in 2010, ci abia din 2011.“
In schimb CTE Trailers va reprezenta pe piata noastra Meiller, in locul Autoconstruct, si va asigura si service-ul vehiculelor acestei marci, atat cele de constructii, cat si cele de uz municipal.
Pentru producatorul german, piata noastra a fost foarte buna in 2008, dar anul trecut nu a mai vandut foarte mult.
Bertrand Heß, director de export Müller Mitteltal, declara ca, desi Romania a fost o piata foarte buna inainte de criza, acum nu mai vinde aici. Totusi, sperante de redresare exista, deoarece inca e nevoie de constructii, si implicit de vehicule specializate.
Nooteboom produce in Romania trailere extensibile cu 3-4 axe, modele cu tehnologie simpla si, deci, mai ieftine, dedicate pietelor din estul Europei, unde se exporta 70-80% din productie.
Pentru 2010, reprezentantul companiei se asteapta ca productia de la noi sa fie cel putin la nivelul de anul trecut. De curand, firma are in Romania, in afara de CTE Trailers, si un vanzator dedicat vehiculelor foarte specializate.
Pris-Mag este interesat de pietele central si est-europene, dar deocamdata nu si-a prezentat produsele in zona. De aceea se si prefera vanzarea prin concesionari, care se pot ocupa si de service, dar si de popularizare.
Ca si pe alte piete, Schmitz a pierdut multi bani in Romania anul trecut, chiar daca a vandut aici mai mult decat alti producatori. Gerd Rohrsen crede, insa, ca in urmatorii doi ani situatia se va imbunatati. Un avantaj e insa faptul ca producatorul nu mai are stocuri la noi in tara, vehiculele provenite din reposesii fiind exportate, mai ales in afara Europei.
Nu oricine isi poate alinia pretul la pretul mai mare al materiei prime
Din cauza scumpirii materiei prime, Müller Mitteltal practica deja preturi mai mari decat in 2009, dupa ce anul trecut acestea scazusera cu 5% fata de 2008. Mai scumpe sunt si vehiculele Reisch (cu 3%) si Schmitz (cu 4-5%).
Cifa si ceilalti producatori de mixere si pompe de beton au ieftinit anul trecut produsele cu circa 25% si in prima jumatate a lui 2010 le vor pastra la acelasi nivel, deoarece inca exista stocuri. Dar echipamentele produse de acum inainte vor fi mai scumpe, deoarece si materia prima costa mai mult decat in 2009. Si produsele Humbaur se vand la pretul din 2009, insa reprezentantii companiei afirma ca ele se vor scumpi in cursul anului.
Directorul general Langendorf declara ca firma are otel pe stoc, dar numai pentru semiremorci, deoarece grosimea foii depinde de tipul de vehicul. Cel pentru suprastructuri trebuie comandat la pretul cu 15% mai mare care se practica in prezent, si poate fi livrat abia in a doua jumatate a anului. Astfel ca semiremorcile Langendorf isi pastreaza pretul din 2009, dar remorcile se vor scumpi.
Pe de alta parte, Patrick Spitznagel, directorul diviziei de transport greu din cadrul Doll, declara ca, din cauza competitiei puternice si a cererii reduse, este dificil sa creasca preturile in 2010, punct de vedere sustinut si de directorul de export Kempf, Henner Schäfer: „Prelatele sau alte modele standard costa mai mult decat in 2009, dar specializatele, deoarece piata este restransa, au acelasi pret din 2009, si nu sunt semne ca ar putea creste, in ciuda scumpirii materiei prime. Ba mai mult, vehiculele noastre sunt mai ieftine decat anul trecut.“
La pretul din 2009 au ramas si Meiller si Nooteboom.
Termene de livrare atragatoare
Cei mai multi dintre producatorii de suprastructuri intalniti la Bauma nu lucreaza pe stoc, ci doar la comanda – desi aproape toti mai au prin curtile dealerilor cateva unitati din perioada de boom, ramase nevandute. Cu toate acestea, cererea mult mai mica decat in 2007-2008 ii indreptateste pe cei care doresc sa faca astfel de achizitii sa spere la un termen de livrare mai decent. Si, intr-adevar, nu se mai depasesc sase luni nici pentru cel mai complex trailer posibil.
Cifa propune un termen de livrare de o luna pentru mixere si de 2-3 luni pentru pompe. Doll nu produce pe stoc, si totusi in perioada targului avea disponibile 12 unitati. Termenul de livrare este de 10-12 saptamani pentru modelele standard si de pana la sase luni pentru cele speciale. Nici Humbaur nu produce, in general, pe stoc, iar termenul de livrare depinde de model (trailer, basculanta, prelata sau semiremorca sub 3,5 t), de specificatii si de tara de destinatie, fiind, de exemplu, de circa trei saptamani pentru basculante, cinci pentru trailerele tandem si sase pentru cele cu platforma joasa. Desi cauta sa produca, pe cat posibil, doar vehicule personalizate, Kempf are cateva unitati pe stoc in Germania, Elvetia sau Polonia. Iar pentru cele care se fac la comanda termenul de livrare este cuprins, in functie de model, intre doua saptamani si jumatate de an. Müller Mitteltal nu produce decat la comanda, iar livrarea se face in 8-10 saptamani pentru basculantele pe trei parti si in 12-14 saptamani pentru trailere – in timp ce in 2009 era vorba, in medie, de 5-6 saptamani. Nooteboom nu produce aproape deloc pe stoc, iar termenul de livrare este, in medie, de 5-6 saptamani, ajungand la trei luni pentru modelele complexe. Asta in timp ce la inceputul lui 2008 era de aproape doi ani. Reisch nu produce decat la comanda, iar termenul de livrare este de circa cinci saptamani indiferent de tipul vehiculului.