Contingentele de autorizatii de tranzit si pentru trafic direct pe relatiile Rusia, Belarus si Ucraina sunt suficiente la ora actuala. Federatia Rusa este deficitara insa la autorizatiile terta-tara, cresterea contingentului de astfel de autorizatii – de la 800 in 2011 la 2.400 in urma comisiei mixte din 2012 – oferind carausilor romani posibilitatea derularii transporturilor pe aceasta relatie. In plus, cresterea contingentului de autorizatii CEMT cu aproape 700 de bucati pentru 2014 a oferit posibilitatea obtinerii suplimentar, de catre partea romana, a 169 de autorizatii CEMT libere de Rusia, ceea ce inseamna efectuarea a minimum 2.000 de curse in plus spre Federatia Rusa in acest an.
Cele mai solicitate relatii terta-tara la aceasta ora sunt Turcia, Federatia Rusa si Kazahstan. Cu exceptia lor, contingentele existente acum asigura derularea corespunzatoare a traficului direct si a tranzitului pentru statele non-UE.
In ciuda conflictului din Ucraina, multi transportatori incarca marfa din Turcia pentru Federatia Rusa, cu tranzitarea Ucrainei. In afara unor „excese“ singulare ale autoritatilor vamale ucrainene din punctele de frontiera dintre Ucraina si Federatia Rusa de a controla marfa transportata de carausii romani, reprezentantii Ministerului Transporturilor nu au mai avut, in ultima perioada, semnale de acest gen.
Ocolirea Ucrainei nu este o varianta prea buna in prezent, tinand cont de costurile pe care le presupune. Se incearca, asadar, prin intalnirile multilaterale (de exemplu, intalnirea preconizata intre Ucraina, Polonia si Romania) sa se refaca atractivitatea Ucrainei pentru tranzitul marfurilor din Turcia/Grecia spre Rusia.
Relatia Belarus, pe de alta parte, este acum asigurata cu autorizatii atat pentru traficul direct si tranzit, cat mai ales terta-tara.
Referitor la relatiile cu Republica Moldova, traficul direct, tranzit si terta-tara intre Romania si aceasta este liberalizat. Daca acum cativa ani erau depistate frecvent firme din Republica Moldova care efectuau cabotaj pe teritoriul Romaniei, in ultima perioada fenomenul respectiv a disparut.
Punctul nevralgic ramane Turcia. In ceea ce priveste contingentul de autorizatii terta-tara, insuficient pe aceasta relatie, MT a solicitat o intalnire, cu participarea asociatiilor profesionale, pe tema repartizarii si returnarii autorizatiilor, tinand seama de unele cazuri particulare raportate de operatorii de transport. Inainte de solicitarea unor autorizatii suplimentare de Turcia terta-tara, stocul existent la transportatori ar trebui sa scada …