Asa cum atrageam atentia inca de la conferinta Tranzit de la inceputul lunii mai, de la Cluj, Franta a pregatit si apoi a aprobat in tacere un nou Cod al muncii care prevede sanctionarea cu o amenda de 30.000 de euro si un an de inchisoare pentru administratorul firmei de transport al carei sofer petrece pauza saptamanala normala de 45 de ore in cabina camionului.
Nu este singura lege de acest fel, ci si Belgia, asa cum aminteam intr-un numar anterior al revistei, a introdus o amenda de 1.800 de euro pentru soferii care sunt prinsi ca isi petrec pauza de odihna saptamanala in cabina camionului.
Aplicarea acestei amenzi se face mai ales in zona din jurul portului Anvers si regiunea Eupen, unde este inregistrata formatiunea politica MEP Grosch,care militeaza impotriva concurentei facute de transportatorii estici firmelor belgiene.
In Franta amenda de 30.000 de euro pentru aceeasi nerespectare a regulamentului 561/2006 a intrat in vigoare la 11 iulie si nu a fost inca aplicata atat din cauza faptului ca este vacanta, iar in vacanta totul amorteste in aceasta tara, ci si din cauza valorii uriase a amenzii, astfel ca politistilor nu le vine usor sa inchida efectiv o firma de transport pentru ca soferul a dormit 45 de ore in cabina! Caci o amenda de 30.000 de euro, ca sa nu mai vorbim de un an de inchisoare pentru administratorul firmei, efectiv inchide o firma de transport!
Multi inca sustin ca asemenea sanctiuni aberante sunt imposibil de aplicat azi in Europa, cand sunt criminali care scapa cu un an de inchisoare si fara nicio amenda, insa multi transportatori romani au inceput sa se intereseze asupra modului de respectare a legii pentru a nu cadea victima razboiului „rece” Est-Vest de pe piata muncii din Europa.
Problema este ca inca nu au aparut norme de aplicare a acestei legi, in care sa se spuna clar cum poate dovedi soferul ca nu a petrecut perioada de odihna saptamanala in cabina. Tocmai de aceea este bine ca firmele de transport sa-si planifice cursele astfel incat soferii sa nu trebuiasca sa-si faca pauza de odihna saptamanala de 45 de ore (caci cea de repaus saptamanal redusa, de cel putin douazeci si patru de ore, poate fi petrecuta in cabina) pe teritoriul Frantei si al Belgiei. Daca, totusi, nu au cum sa ocoleasca aceasta pauza pe teritoriul celor doua tari, cel putin sa evite sa faca aceste pauze in parcari publice/benzinarii, unde politistii ar putea organiza razii de control al soferilor. Caci in prezent numai in acest fel poate fi dovedita culpa soferului: fiind prins in camion, cu cardul tahograf scos din aparat, pe perioada de repaus, in perioada de odihna saptamanala. Altfel, daca nu este prins in flagrant, politistii nu pot aplica nicio amenda in acest sens, deoarece Codul muncii francez nu precizeaza ca soferul trebuie sa aduca vreo dovada ca nu a dormit in cabina: nici vreo factura de hotel, nici vreun document de la firma care sa ateste ca soferul a dormit la vreo ruda/prieten sau intr-un container pus la dispozitie de firmele partenere.
Daca nu exista vreo posibilitate de a dormi in vreun hotel/motel sau intr-un dormitor special amenajat pentru soferi de firma sau de partenerul acestuia din tara respectiva, ar fi bine daca s-ar putea parca camionul undeva in incinta unui partener – parc logistic, curtea depozitului/a fabricii etc., pentru a se evita parcarea in benzinarii pe unde trec adesea masinile de Politie.
Este mai ieftin asa decat sa se gaseasca alte solutii care implica un cost, precum hotelul, dificil de cuantificat, si care poate fi evitat de unele firme mari care isi organizeaza cursele fara sa faca pauza in Franta sau care au propriile dormitoare/containere in autobaze, pentru ca majoritatea clientilor nu vor fi de acord cu marirea tarifului pe Franta, cata vreme nu s-au produs cresteri proportionale ale tarifelor de transport dupa scumpirile repetate din ultima vreme ale combustibilului si ale taxelor de drum, elemente cu impact direct asupra tarifului de transport.
Ramane de vazut daca Comisia Europeana va ataca aplicarea acestei legi aberante dupa vacanta parlamentara sau ramane in seama fiecarui transportator sa aleaga daca evita Franta sau gaseste o cale de acoperire