Tarifele pentru transport intern sunt tot mai mici si in ultimele luni s-a observat o oferta redusa de camioane pentru acest segment de activitate, iar cauza este migratia flotelor de la intern catre extern. Multi dintre cei care totusi au pastrat contractele pentru transport domestic folosesc acum mult mai putine camioane proprii si apeleaza mai mult la serviciile altor carausi, transformandu-se in case de expeditii. In acelasi timp continua, cel putin la nivel declarativ, lupta pentru tariful corect intre transportatori/case de expeditii sau client.
Pentru ca in realitate putini sunt cei care pun piciorul in prag si refuza cursa neprofitabila, iar cei mai multi dintre ei nu stiu sa spuna NU si continua sa transporte la tarife mici, neconcurentiale.
Fabryo este una dintre companiile care au in prezent flota proprie, desi, potrivit lui Victor Roca, in ultimii ani exista o tendinta tot mai mare a companiilor spre externalizare, deoarece acestea au decis sa se concentreze asupra activitatii de baza. In plus, managementul flotei este mult mai bine realizat de companiile de transport. Dar exista si o teama a lor de a externaliza total deoarece acest lucru le-ar putea aduce o scadere a nivelului de calitate oferit clientului.
Adrian Crizbasianu, reprezentantul Schenker Logistics Romania, a explicat ca, din punctul sau de vedere, externalizarea activitatii de transport tine mai mult de rotatia bunurilor si mai putin de competitivitatea flotei. Clientii au inceput sa fie tot mai atenti la gestionarea flotei, sa se uite tot mai mult la costurile pe care le implica aceasta.
Dupa ce au vazut ca preturile nu acopera costurile de transport, in ultimii doi ani companiile mari cu flote proprii au trecut la un model mixt in care raman in continuare cu flota proprie pe o anumita zona si pentru restul curselor se bazeaza pe colaboratori alesi in urma unor licitatii la care reusesc sa duca pretul acolo unde isi doresc.
Dumagas, spre exemplu, in ultimii doi ani a redus pe cat posibil flota pentru intern, crescand-o pe cea care face transport international. Din 100 de camioane folosite la intern acum cativa ani, acum au ramas doar 30-40 de unitati, asa cum arata Lucia Apostol, directorul de transport al companiei.
Iar Mircea Manescu, administratorul Ahead Logistics, companie care pentru transportul intern are inca vehicule moderne, considera ca intr-adevar exista tendinta transferului flotelor catre extern deoarece tarifele sunt mai bune. In plus, in opinia sa, si statul roman incurajeaza asta, intrucat in Romania deductibilitatea diurnei este foarte mica, iar pentru transportul international este mult mai mare. Pentru salariile soferilor care fac intern povara fiscala este mult mai mare, TVA datorat este foarte mare, iar tarifele de transport sunt mult mai mici. „Noi inca ne concentram pe intern pentru ca avem clienti buni care acepta si apreciaza calitatea serviciilor“, a mai precizat acesta.
…